TYÖELÄMÄSSÄ OPPIMINEN Opas työelämän ja Ammattiopisto Tavastian yhteistyöhön kktavastia.fi Tulevaisuuden tekijät Tavastiasta
2 AMMATTIOPISTO TAVASTIA Ammattiopisto Tavastia on laaja-alainen ammatillinen oppilaitos. Ammattiopisto Tavastiassa voi suorittaa: • perustutkintoja • ammattitutkintoja • erikoisammattitutkintoja • tutkinnon osia • TUVA-koulutuksen tai osia siitä • aikuisten maahanmuuttajien perusopetuksen tai osia siitä Ammatillinen koulutus perustuu tutkinnon perusteisiin ja opiskelijan henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelmaan (HOKS). Opiskelijan kanssa suunnitellaan, miten paljon ja missä vaiheessa hän opiskelee tutkinnon perusteiden mukaisia kokonaisuuksia työelämässä. HAKEUTUMINEN KOULUTUKSEEN Peruskoulun päättäneet nuoret ja muut vailla toisen asteen tutkintoa olevat voivat hakea Ammattiopisto Tavastiaan valtakunnallisessa yhteishaussa keväisin. Jatkuvassa haussa erillisinä hakuaikoina tai ympäri vuoden voivat hakea mm. • työssä olevat, jotka haluavat kehittää osaamistaan • alan vaihtoa suunnittelevat • työttömät ja työttömyysuhan alaiset • maahanmuuttajat, joilla on jokin aikaisempi tutkinto Lue lisää: kktavastia.fi/ammattiopisto → Hakijalle tai Tutkinnot ja koulutukset 2
33
4 TAVASTIA KOULUTUS OY Tavastia Koulutus Oy on Koulutuskuntayhtymä Tavastian omistama yhtiö. Ammattiopisto Tavastian lyhyt- ja täydennyskoulutukset sekä ei-tutkintotavoitteinen työvoimakoulutus järjestetään Tavastia Koulutuksen kautta. Tavastia Koulutus Oy palvelee sinua, kun • yrityksesi tarvitsee uusia ammattitaitoisia osaajia • työntekijäsi tarvitsevat uusia lupakortteja tai olemassa olevien lupakorttien päivitystä • tarvitset yritykseesi täysin uutta osaamista - räätälöimme koulutuksen tarpeisiinne ja tiloihinne • et tiedä mitä rahoitusvaihtoehtoja yllä oleviin koulutuksiin olisi saatavilla Perustiedot palveluista sekä tiedot koulutusten sisällöistä, aikatauluista ja ilmoittautumisesta löydät osoitteesta kktavastia.fi/ tyoelamapalvelut → Tavastia Koulutus Oy
5 TYÖELÄMÄYHTEISTYÖ Työelämäyhteistyö eri muodoissaan on Ammattiopisto Tavastialle tärkeää. Ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyys tarkoittaa sitä, että koulutamme osaajia työelämän tarpeisiin yhteistyössä työelämän kanssa. Yhteistyömuotoja Työpaikalla järjestettävä koulutus • Työelämässä oppiminen koulutus- tai op- pisopimuksella on tärkein yhteistyömuotomme. Koulutustarpeiden ennakointi yhteistyössä työelämän kanssa • Ennakoimme työelämän tarpeita tehdessämme koulutussuunnittelua. Kuulemme mielellämme ajatuksia mm. työelämän uusista tehtävistä tai työvoimatarpeesta, joita voimme ottaa huomioon suunnittelussamme. Opiskelijoiden uraohjaus ja työllistymisen tukeminen sekä yhteistyö työelämän kanssa henkilöstön rekrytoinnissa • Järjestämme rekrytapahtumia ja osallistumme myös eri organisaatioiden järjestämiin tilaisuuksiin. Voit ilmoittaa rekrytointitarpeitasi suoraan oppilaitokseen. Paikalliset tutkinnon osat • Voimme suunnitella ammatillisiin perustutkintoihin oppilaitoksen omia tutkinnon osia paikallisiin työelämän tarpeisiin. Opiskelijaprojektit • Opiskelijaryhmät osallistuvat yhdessä opettajien kanssa erilaisiin työelämän tapahtumiin ja kehittämisprojekteihin. Projekteihin osallistutaan työelämän ohjauksessa osana opetusta. Lue lisää: kktavastia.fi/ammattiopisto/tyoelamayhteistyo Tule mukaan kumppanuusverkostoomme! • Saat uutiskirjeemme. • Sinulle lähetetään tietoa kumppanuustapaamisista. • Sinuun ollaan yhteydessä. Keskustelemme yhdessä yrityksellesi tai organisaatiollesi sopivista kumppanuuden muodoista. Ohjeet liittymiseen löydät osoitteesta kktavastia.fi/ammattiopisto/tyoelamayhteistyo/yhteistyokumppaneille
6 TYÖPAIKALLA JÄRJESTETTÄVÄ KOULUTUS – TJK Työelämässä oppiminen on koulutusta, joka järjestetään työpaikoilla. Opiskelija oppii työpaikalla tutkinnon perusteiden mukaisia työtehtäviä työpaikkaohjaajan perehdyttäessä ja ohjatessa häntä. Työpaikalla järjestettävä koulutus voidaan toteuttaa koulutussopimuksella tai oppisopimuksella. Koulutussopimus • työelämässä oppimisen jakso voi vaihdella muutamasta viikosta kuukausiin • kirjallisessa koulutussopimuksessa sovitaan mm. niistä käytännön työtehtävistä, joita tekemällä opiskelija saavuttaa tavoitteeksi asetetun osaamisen • opiskelijalle ei makseta koulutussopimusajalta palkkaa Oppisopimus – OPSO • työelämässä oppimisen jakso voi vaihdella muutamasta viikosta koko tutkintokoulutuksen kestoiseksi jaksoksi, oppisopimus voidaan solmia esimerkiksi kesäajaksi tai tutkintokoulutuksen loppuvaiheessa • kirjallinen sopimus on kaksiosainen - työnantaja ja opiskelija sopivat oppisopimuksesta (työsopimus) - työnantaja ja koulutuksen järjestäjä sopivat oppisopimuskoulutuksen järjestämisestä • oppisopimus voidaan solmia myös osa- aikaiselle työntekijälle tietyin edellytyksin • opiskelija saa oppisopimusajalta työehtosopimuksen mukaista palkkaa • työnantajalle voidaan maksaa koulutuskorvausta ohjaustarpeen mukaan • opiskelija voi saada lähipäiviltä opintososiaalisia etuja • yrittäjälle voidaan solmia oppisopimus omaan yritykseensä, jolloin työpaikkaohjaajana toimii alan ammattilainen (mentori) • Tavastiassa voi suorittaa oppisopimuksella myös niitä tutkintoja, joihin Koulutuskuntayhtymä Tavastialla ei ole järjestämislupaa (laajennettu oppisopimus)
7 Työnantajan tehtävät • ohjauksen järjestäminen ja työpaikkaohjaajan nimeäminen • koulutus- tai oppisopimuksen laatiminen ja allekirjoittaminen • työturvallisuudesta vastaaminen • työnantajavastuut (OPSO) • valtakunnalliseen työpaikkakyselyyn vastaaminen puolivuosittain Työpaikkaohjaajan tehtävät • työpaikkaohjaajakoulutuksen suorittaminen (suositus) • koulutus- tai oppisopimuksen laatimiseen osallistuminen • opiskelijan perehdyttäminen ja ohjaaminen, opiskelijan valmiuksiin tutustuminen • HOKSin mukaisen osaamisen hankkimisen ohjaaminen • yhteydenpito opettajaan • tavoitteiden saavuttamisen ja opiskelijan osaamisen kehittymisen arviointi • valtakunnalliseen työpaikkaohjaajakyselyyn vastaaminen opiskelijan työpaikkajakson päätyttyä Opiskelija opiskelee ammatillisessa koulutuksessa työelämätaitoja aidossa työelämässä. Opettajan tehtävät • opiskelijan perehdyttäminen työelämässä oppimiseen • tavoitteiden laatiminen opiskelijan kanssa ja kirjaaminen HOKSiin • koulutussopimustyöpaikan hankkimisesta vastaaminen • työpaikkaohjaajan perehdyttäminen • koulutus- tai oppisopimuksen laatiminen, hyväksyminen ja sähköisen allekirjoituspyynnön lähettäminen työnantajalle ja OPSO:ssa myös opiskelijalle • opiskelijan työturvallisuuden varmistaminen • säännöllinen yhteydenpito opiskelijaan ja työpaikkaohjaajaan sekä ohjauskeskustelut • opiskelijan osaamisen kehittymisen arviointi Opiskelijan tehtävät • työelämässä oppimiseen perehtyminen • tavoitteiden laatiminen (HOKS) • oppisopimustyöpaikan hankinta (OPSO) tai koulutussopimustyöpaikan hankintaan osallistuminen • oppisopimuksen laatimiseen osallistuminen ja allekirjoittaminen • työpaikan käytäntöihin perehtyminen • turvallisuusohjeiden noudattaminen • osaamisen hankkiminen työpaikan ohjeita noudattaen • oppimispäiväkirjan pitäminen • osaamisen kehittymisen itsearviointi
8 OPISKELIJAN OSAAMISEN ARVIOINTI Opiskelijan osaaminen arvioidaan tutkinnon osittain. Arvioinnin tulee kattaa kaikki tutkinnon osan ammattitaitovaatimukset. Osaaminen voidaan arvioida yhden näytön perusteella tai osaamisen arviointi voidaan jakaa osanäytöiksi. Näytön lisäksi osaamisen arviointiin voi kuulua muuta osaamisen arviointia. Arviointipäätöstä tehtäessä arvioijat arvioivat kaikki osaamisen osoittamisen osa-alueet. Osaamisen arvioivat kaksi arvioijaa: • työelämän edustaja, joka useimmiten on opiskelijan työpaikkaohjaaja • opettaja Arviointi tehdään tutkinnon perusteiden arviointikriteerien ja Ammattiopisto Tavastian osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelman mukaisesti. Opiskelija laatii osaamisen osoittamisen suunnitelman. Arvosana-asteikko: • perustutkinnot 5=kiitettävä, 4–3=hyvä, 2–1=tyydyttävä, 0=hylätty • ammatti- ja erikoisammattitutkinnot Hyväksytty/Hylätty Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty näyttö, korottaa arvosanaa (perustutkinnot) sekä pyytää arvioinnin tarkistamista ja oikaisua. Linkkejä Tutkinnon perusteet: eperusteet.opintopolku.fi → Ammatillinen koulutus Osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelmat, Ammattiopisto Tavastia: eperusteet.opintopolku.fi → Ammatillinen koulutus → Koulutuksen järjestäjät → Ammattiopisto Tavastia
9 9 Työelämän edustajan tehtävät • osaamisen osoittamisen suunnitelman (näyttösuunnitelma) laatimiseen osallistuminen ja hyväksyminen • koulutus- tai oppisopimuksen laatiminen ja allekirjoittaminen • tiedon kerääminen opiskelijan osaamisesta arviointia varten seuraamalla näyttöä, keskustelemalla ja muilla tavoilla • arviointikeskusteluun osallistuminen • arviointipäätöksen tekeminen ja perusteleminen yhdessä opettajan kanssa Opiskelijan tehtävät • osaamisen osoittamisen suunnitelman tekeminen • osaamisen osoittaminen: näyttö + muu osaamisen arviointiopiskelijan perehdyttäminen ja ohjaaminen, opiskelijan valmiuksiin tutustuminen • arviointikeskusteluun osallistuminen + itsearviointi • tarvittaessa näytön uusiminen ja arvosanan korottaminen • tarvittaessa arvioinnin tarkistamisen ja oikaisun pyytäminen Ammatillinen osaaminen arvioidaan käytännön työssä – todistuksen arvosanat päätetään työelämän edustajan ja opettajan yhteistyönä. Opettajan tehtävät • opiskelijan perehdyttäminen osaamisen osoittamiseen ja arviointiin • työelämän arvioijan nimeäminen ja arvioijan perehdyttäminen • osaamisen osoittamisen suunnitelman laatimiseen osallistuminen ja hyväksyminen • tarvittaessa näytön seuraaminen • arviointikeskusteluun osallistuminen • arviointipäätöksen tekeminen näytön/näyttöjen sekä mahdollisen muun osaamisen arvioinnin perusteella sekä ja päätöksen perusteleminen opiskelijalle yhdessä työpaikan edustajan kanssa • arvosanan kirjaaminen opiskelijahallintojärjestelmään • opiskelijalle tiedottaminen mahdollisuudesta arvosanan uusimiseen ja korottamiseen sekä arvioinnin tarkistamiseen ja oikaisuun
10 Työpaikkaohjaajakoulutus Työpaikkaohjaajakoulutus on tarkoitettu työelämän edustajille, jotka toimivat työ- paikkaohjaajina ja työelämän edustajina osaamisen arvioinnissa. Työpaikkaohjaaja- koulutuksen (8 h) voi suorittaa eri tavoin • Työpaikkaohjaajakoulutus verkkokoulutuksena • Työpaikkaohjaajakoulutus lähitoteutuksena • Työpaikkaohjaajakoulutus käytännössä • Yrityskohtainen työpaikkaohjaajakoulutus Aikataulut ja ilmoittautumisohjeet löytyvät verkkosivulta kktavastia.fi/ammattiopisto/tyoelamayhteistyo/tyopaikkaohjaajakoulutus/ Työelämäpalaute Työelämäpalautteen tarkoituksena on saa- da tietoa työelämän kokemuksista liittyen Ammattiopisto Tavastian työpaikalla järjes- tettävän koulutuksen laatuun. Palautteen määrä ja keskiarvo vaikuttavat oppilaitoksen saamaan rahoitukseen. Työelämäpalautteen käsittely ja sen perusteella tehdyt kehittä- mistoimenpiteet ovat osa Ammattiopisto Tavastian laatujärjestelmää. Työelämäpalautteita on kaksi: • Työpaikkaohjaajakysely lähetetään Opetushallituksesta automaattisesti koulutus- tai oppisopimuksessa mainitulle vastuulliselle työpaikkaohjaajalle viimeistään kahden viikon kuluttua opiskelijan työpaikkajakson päättymisestä. • Työpaikkakysely lähetetään kaksi kertaa vuodessa koulutus- ja oppisopimuksia tehneille työnantajille. Vastauslinkki lähetetään oppilaitoksesta tammi-helmikuussa ja elokuussa.
11 Tulevaisuuden tekijät Tavastiasta kktavastia.fi
OTA YHTEYTTÄ Ohjauspiste Hattelmalantie 8, A-rakennus, 2. krs avoinna ma–to klo 9–15 ja pe 9–13 puh. 03 658 1500 | ohjauspiste@kktavastia.fi Ohjauspisteeseen voit tulla kysymään alkavista koulutuksista ja koulutuksiin hakeutumisesta. Työelämäkoordinaattori Suvi Hossi, puh. 044 4936 590 suvi.hossi@kktavastia.fi Alojen koulutuspäälliköt kktavastia.fi/ammattiopisto/tyoelamayhteistyo → yhteistyökumppaneille Tavastia Koulutus Oy puh. 050 4400 846 | tavastiakoulutus@kktavastia.fi Tavastia Koulutukselta voit kysyä korttikoulutuksista, täydennyskoulutuksista ja ei-tutkintotavoitteisista työvoimakoulutuksista. Ammattiopisto Tavastia PL 30, Hattelmalantie 8 13101 HÄMEENLINNA kktavastia.fi etunimi.sukunimi@kktavastia.fi
flippingbook.comRkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw