iltanen 1-2021

Klassikko avaa maailmanlaajuisen suosionsa takia myös paljon sitä käsittelevää sisältöä netissä, kuten keskusteluja ja esseitä sen jättämistä arvoituksista, herättämistä tunteista sekä merkityksestä. Vinkkinä voin sanoa, että juuri siksi klassikot ovatkin “ihan ykkösiä” lukio-opiskelijalle. Esimerkiksi kun olin kirjoit- tanut analyysini Ray Bradburyn klassikkokirjasta “Fahrenheit 451”, mietin, löytäisinkö netistä joitain teoksen ovelia symbolisia tarkoituksia ja piilomerkityksiä, jotka olin kenties itse missannut. Onnekseni materiaalia ja vastauksiahan oli kuin sieniä syyssäällä. Myös eri näkökulmista aiheita ja teemoja käsitteleviä esseitä ja jopa syvempää merkitys- tä pohtivia videoita löytyi vaikka kuinka. Tämä tekee mielestäni klassikon lukemisesta vielä palkitsevampaa. Jollei välttämättä halua, ei tarvitse jäädä yksin kysymystensä kanssa, vaan niistä voi keskustella ja niihin saattaa löytää jonkun toisen valmiiksi pohtiman vastauksen. Kannattaa kuitenkin pitää tietysti mielessä, että parhaat kirjat ovat monitulkin- taisia ja itse luotu tulkinta on loppujen lopuksi juuri minulle se osuvin tulkinta. Muutamia lukemiani klassikoita, joista voi aloittaa: Ray Bradbury Fahrenheit 451 (1953) Jännittävä dystopinen kertomus kirjoista ja kirjattomuudesta Hauska verrata 70 vuotta vanhaa ennustusta tulevaisuudesta nykyaikaan Paulo Coelho Alkemisti (1988) Ihastuttava ja monitasoinen kertomus etsimisestä ja löytämisestä Toisille ihan ok ja toisille mullistaa koko maailman Homeros? Odysseia (750–650 eaa.) Toimiva iltasatu, josta oppii alkuperäistä länsimaista moraalia ennen Jeesusta Kaikkien hahmojen nimistä perillä pysyminen voi kyllä ottaa koville John Green Looking for Alaska (2005) Ei ole klassikko, mutta sopii joukkoon kysymyksiä herättävänä tarinana Olli Ojala piirroskuva: Milja Saarikko tekstin taitto: Niklas Furness 21

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw