Haastattelin Kaurialan lukiosta vuon- na 1990 valmistuneita Päivi Pärssis- tä ja Riikka Mäkelää (os. Seppälä). He tutustuivat toisiinsa lukiovuosi- naan Kaurialassa, ja ystävyys on säilynyt näihin päiviin saakka. 1. Miksi valitsit/menit Kaurialan lukioon? Päivi: Meidän aikanamme ei saanut itse valita, mihin lukioon meni, vaan lukio määräytyi yläkoulun mukaan. Olin itse Kaurialan yläkoulussa, joten menin Kaurialaan. Joidenkin vierai- den kielten opiskelijat menivät Lyseolle. Riikka: Menin Kaurialaan samasta syystä, eli muita vaihtoehtoja ei oikeastaan ollut. 2. Lempiaineet lukiossa? Päivi: Yhteiskuntaoppi ja historia Juha Lahden opettamina - hän oli tuolloin juuri tullut opettajaksi Kaurialaan. Myös kuvis ja saksa olivat mieluisia aineita. Riikka: Tietenkin yhteiskuntaoppi ja historia, mutta myös biologia, maantieto ja saksa. Myös liikunnantunnit olivat kivoja. 3. Paras muisto Kaurialasta? Päivi: Vanhojentanssit ja penkkarit ovat jääneet mieleen, sillä ne olivat kuin askel aikuisuuteen. Lisäksi ka- verit tietenkin. Lukio tuntui kuitenkin menevän nopeammin kuin yläaste kaiken uuden keskellä. Riikka: Erilaiset tapahtumat ja kave- ruudet. Myös lakkiaiset ovat jääneet mieleen - itse ylioppilaskirjoitukset eivät niinkään. Teksti: Inka Lappalainen Kuva: Haastateltavien kotialbumi Taitto: Pihla Leppänen Ystäviksi Kaurialan lukiossa Opiskelua oppituntien ulkopuolella “Mitä journalismi on?” - lukiolaisen kokemuksia Tampereen yliopiston mediatutkimustunnilta Jo lukio-opintojen aikana on mo- nia mahdollisuuksia osallistua myös yliopistojen ja korkeakoulujen luen- toihin ja kursseihin. Lisäksi lukiotunneillamme tapaamme usein asiantuntijavierailijoita. Itse päätin osallistua Tampereen yliopiston jour- nalismia, mediaa ja viestintää tutkivan COMET-tutkimuskeskuksen järjestämälle apulaisprofessori, journalismin tutkija Laura Ahvan me- diatutkimustunnille, jolla etäyhteyden ansiosta oli oppilaita myös muualta Suomesta. Tunnin teemana pohdimme, mitä journalismi oikeastaan on. Ensimmäisenä mieleen nousseiden uutisten ja lehtiartikkeleiden lisäksi journalismi osoittautui pian olevan paljon muutakin. Selvän rajan vetäminen ei enää ollut lainkaan niin helppoa, kuin aluksi olisi saattanut kuvitella. Määrittelimme journalis- min kuitenkin olevan aina ajankohtaista, totuudenmukaista sekä jul- kiseksi tarkoitettua mediasisältöä. Tämän kolmiosaisen määritelmän myötä journalismiksi lukeutuisivat siis jopa myös monet blogi- ja Insta- gram-postaukset. Yhdessä pohdimme ja kyseenalaistimme, luemmeko näitä kuitenkaan journalismiksi vai emme. Pohdinnan apuna erottelimme vies- tinnän sisäisiä rajoja, minkä myötä hahmotimme muun muassa median olevan journalismia selvästi laajempi käsite. Tutustuimme myös journalis- tisen prosessin sisältöön ja opimme ymmärtämään journalismin tuot- tamisessa vaaditun ammattitaidon merkityksen. Pian tunti läheni jo lop- puaan, ja jouduimme toteamaan, ettei tekstin määrittely journalismiksi ole monissakaan tapauksissa lainkaan yksiselitteistä. Mutta juuri sen ym- märtäminen olikin mielestäni kovin opettavaista ja mielenkiintoista! Teksti: Elsa Roesler Kuva: Apulaisprofessori, journalismin tutkija Laura Ahvan luentoma- teriaalit Taustan kuva: Eini Perhola --------------------
RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw