iltanen 1_2022

a kuvat: Piritta Malinen Lisättyä todellisuutta on STEA- Ming Experiences -hankkeen Kick offin eli syksyllä järjeste- tyn STEAM Goes Halloween -tapahtuman lisäksi kokeiltu esimerkiksi taidemuseovierailuilla, kuvataiteen oppitunneil- la sekä kielten puhekurssilla. Vielä emme ole kovin laajasti hyödyntäneet esimerkiksi fotogrammetriaa tai 360-kuvaamis- ta oman lisätyn tai virtuaalisen todellisuuden sisällöntuotan- nossa, mutta siitäkin on tehty pieniä testailuja ja suurempia- kin suunnitelmia. Tammikuussa 2022 Kaurialan lukion käytävillä sekä ikkunoissa näkyi ja kuului revon- tulten inspiroima kokonaistaideteos, jossa oli alun perin tarkoituksena hyödyntää myös virtuaaliteknologiaa kolmiulot- teisten tilamallinnosten ja taideteosten kokemisessa. Koro- natilanne sotki suunnitelmia jonkin verran, ja virtuaaliKuvataiteen kursseilla ja opintojaksoilla on kokeiltu 3D-mallintamista ja virtuaalisen taideteoksen toteuttamista Gravity Scetchillä ja Tilt Brushilla. Juho tekee KU2 kokeilua 3D-mallintamisesta. laseilla koettavuus jäi pois. Saim- me kuitenkin nauttia arduinoilla ohjelmoiduista led-valoteoksista, kooditaideteoksista, kolmiulotteisesta mallinnosteoksesta sekä äänimaailmasta - kaikissa revontulet toimivat inspiraationa. Teksti ja kuvat: Piritta Malinen Taitto: Eini Perhola Ei ole sattumaa, että juuri Kau- rialan lukiossa on lähdetty niin innokkaasti kehittämään STEAM-oppimista. Meillä on huikea määrä potentiaalia yh- distää teknologiaosaamista, matemaattisluonnontieteellistä ymmärtämistä, luovuutta ja innovatiivisuutta. Opiskelijoilta on tullut huima määrä ideoita, ja monilla kuvataiteen oppitun- neilla, robotiikkakursseilla, välitunneilla ja työpajoissa on koettu häkellyttävä määrä vertaisohjaamista ja kokeilunhalua. Olemme päässeet myös jakamaan osaamistamme ja kokemuksiamme: ennen koronatilanteen pahe- nemista pidimme työpajoja peruskouluille ja viimeisten parin vuoden aikana olemme vetäneet monia STEAM-koulutuksia niin kansainvälisesti kuin eri kohderyhmille kotimaassa. Hanke lähenee loppuaan, mutta Kaurialan STEAM on oikeastaan vasta pääsemässä kunnolla vauhtiin! Olemme pian valmiita laajentamaan oppimisympäristöä metaversumiin entistä kiinnostavammilla ja kokeilevammilla tavoilla. Alise Hirvosen Blenderillä mallintama mökki, joka heijastettiin STEAM-revontulitapahtumassa

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw