Lukuvuoden varrelta Kauriala

Kaurialan lukio 3 Rehtorin katsaus lukuvuoteen Keväällä 2018 saimme päätöksen, että Kaurialan lukio jatkaa itsenäisenä yksikkönä. Pitkän ja erittäin raskaan prosessin jälkeen saimme lukuvuoden alusta keskittyä oman lukiomme kehittämiseen - toki yhdessä Lukiokoulutus Tavastian muiden lukioiden kanssa. Lukuvuoden teemat – osallisuus, kestävä kehitys ja tvt-osaaminen – ovat olleet esillä niin oppitun- neilla kuin erilaisissa tapahtumissa. Osallisuus on jo kauan ollut lukiomme peruspilareita. Opiskelijat antavat palautetta koulutyöstä salitapahtumassa, opiskelijakyselyssä ja osastoarvioinnissa. Nyt myös huoltajilla oli mahdollisuus palautteenantoon yhteisessä kyselyssä. Opiskelijamme ovat järjestäneet tapahtumia niin koulussa kuin koulun ulkopuolellakin. Kestävän kehityksen työryhmä on järjestänyt kilpailuja ja tuonut näkyviä muutoksia koulun arkeen (esim. keräyspisteet). Työryhmän työ jatkuu tulevina vuosina. Tietotekniikka on osa lukiokoulutusta ja sähköistynyttä yo-tutkintoa. Tältäkin osin kehitystyö jatkuu. Kymmenen vuotta jatkuneen tiedelinjan kehittämistyö palkittiin opetusministeriön myöntäessä Kaurialan lukiolle matemaattis-luonnontieteellisen erityistehtävän yhdessä 15 muun lukion kanssa. Yhteistyö muiden erityistehtävän saaneiden lukioiden kanssa on ollut aktiivista. Erityistehtävästa- tuksella opiskelevat opiskelijat voivat keskittyä matemaattis-luonnontieteellisiin opintoihin entistä enemmän. Uusi lukiolaki edellyttää meitä kiinnittämään huomiota kansainvälisyyteen, korkeakouluyhteistyö- hön sekä yrittäjyys- ja työelämäosaamiseen. Kansainvälisyyskasvatus on lukiomme vahvuusalueita ja muutamista kv. vaihdoista voitte lukea lisää sisäsivuilta. Korkeakouluyhteistyötä on tehty HAMKin kanssa ( mm. tutustumiskäynnit, Tutustu tekniikkaan -päivä, HAMKin järjestämät kurssit, hankeyh- teistyö ja Kaurialassa vierailleet HAMKin kv. vieraat). Osa opiskelijoistamme on suorittanut myös yliopistokursseja (verkko- ja lähiopetus, Lammin biologisen aseman lukiokurssi). Työelämäosaamista vahvistamme kahdeksan lukion yhteisellä Taitavasti Tulevaisuuden Työelämään -hankkeella. Tasapainoilemme lukiossa jatkuvasti lukion asettamien vaatimusten ja opiskelijoiden jaksamisen vä- lillä. Kuinka kykenemme tarjoamaan jokaiselle opiskelijalle hänen tasolleen sopivia haasteita siten, ettei lukion työmäärä muodostu liian raskaaksi? Uudistunut korkeakouluhaku painottaa aikaisem- paa enemmän yo-tutkinnon merkitystä jatko-opintoihin haettaessa. On kuitenkin hyvä muistaa, että opiskelija voi edelleen hakeutua jatko-opintoihin myös pääsykokeiden kautta. Tarvitsemme Suomessa laaja-alaisia osaajia. Siksi toivon, että lukio-opiskelijat opiskelevat lukiossa monipuolisesti eivätkä lu- kion alussa valitse opintoja jatko-opintoihin annettavien pisteiden vaan oman kiinnostuksensa pe- rusteella. Suurkiitokset koko henkilöstölle lukuvuoden aikana tekemästänne työstä opiskelijoidemme ja työyh- teisömme hyväksi. Haluan kiittää myös Kaurialan lukion yhteistyötahoja panoksestanne lukiomme kehittämiseksi. Kiitos Kaurialan lukion opiskelijoille! Koen olevani etuoikeutettu saadessani päivit- täin toimia lahjakkaiden nuorten ympäröimänä. Virkistävää kesää kaikille, Tuomo Iltanen rehtori

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzQ4