Lukuvuoden varrelta Lyseon lukio
Lukuvuoden varrelta 2018-2019 6 yhteistä tekemistä, kuten grillaamista. Torstai-iltana oli farewell-party ja olimme pienissä opiskelija- ryhmissä keksineet leikkimielisiä ohjelmanumeroita juhliin. Ilta oli mukava ja tunteellinen, sillä oli haikeaa jättää uudet ystävämme mukavan viikon jälkeen. Perjantaina aamulla hyvästelimme uudet saksalaiset ystävämme ja matkasimme junalla Dresdeniin ja sieltä bussilla Berliiniin, josta lensimme takaisin koti-Suomeen. Tämä viikko Saksassa oli kerta kaik- kiaan upea ja ikimuistoinen kokemus. Saimme elinikäisiä ystäviä ja unohtumattomia kokemuksia. Jos joskus saa tällaisen mahdollisuuden niin kannattaa ehdottomasti tarttua! Elokuussa saksalaiset tule- vatkin vastavierailulle tänne Suomeen, sitä odotellessa. Erasmus-yhteistyömatka Besana in Brianzaan Pohjois-Italiaan Hämeenlinnan lyseon lukio on mukana Erasmus-hankkeessa Italian Besana Gandhi-koulun kans- sa. Besanalaiset vierailivat neljän opettajan ja kahdentoista oppilaan joukolla koulussamme 9.– 15.12.2018. Vierailun aikana he tutustuivat mm. Nummen Yhtenäiskouluun, meidän koulumme arkeen ja oppitunteihin sekä teimme itsearvioinnista ja EU-asioista projekteja ja vertailimme koulu- käytänteitä. Viikon aikana myös keilattiin, harjoiteltiin letkajenkkaa ja vanhojentansseja, savusaunot- tiin Inkalan kartanossa ja tutustuttiin paremmin toisiimme. Erittäin opettavainen ja mukava viikko! Vastavierailulle Besanaan menimme 8.–13.4. kevään korvalla, valvojina opettajat Anna-Leena Riek- kola ja Heli Vilpas, mukanaan kaksitoista huipputyyppiä koulustamme: Iida, Nelli-Maija, Anniina, Elli, Essi, Matilda, Aatu, Leo, Laura, Anneliina, Pihla ja Jasmiina. Italian viikon aikanameille oli järjestetty runsaasti ohjelmaa: vierailuaMilanoon, Monzaan ja Bergamoon alppien juurille. Osa meistä pääsi tutustumaan Lecco-järven upeisiin maisemiin ja sen suloisiin rantaky- liin. Koulussa seurasimme erilaisia oppitunteja ja teimme Erasmus-projektia, erilaisten kyselyiden muok- kaamista, pohtimista tuloksista ja EU-direktiivien jäsentämistä, syvimpänä aiheena itsearviointi. Gand- hi-koulun oppilaat valitsevat tietynlaisen oppilinjan kouluun päästessään, esim. arkkitehtuuri, taide tai turismi. Tutustuimme näihin linjoihin, oppilaiden upeisiin töihin, mutta myös erillään koulusta olevaan Gandhi-ammattikouluun, jossa oli mm. hammasteknikkolinja. Kulttuurillisilta yhteentörmäyksiltäkään ei vältytty, niitä näkyi mm. opettajien tyylissä kohdella oppilaitaan, liikennekulttuurissa ja vessoissa, joissa ei ollut koulussa pyttyä lainkaan. Näistä pienistä poikkeamista huolimatta vietimme erittäin opet- tavaisen, nautinnollisen ja upean viikon Italiassa, välillä jopa upeassa auringonpaisteessa. Pasta, pizza ja risotto tulivat tutuiksi, samoin hyvä ita- lialainen jäätelö ja kahvi. Host-perheet, nuoret ja opettajat ottivat meidät omakseen, elinikäisiä ystävyyssuhteita solmittiin projektin aikana niin oppilaiden kuin opetta- jienkin kesken, joten runsailta kyyneliltä ei voitu välttyä, kun suuntasimme viikon matkan jälkeen
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzQ4