Lukuvuoden varrelta 2019-2020 Lammi
LAMMIN LUKIO 17 le musikaalin tekijöille hyvä opas. Musikaa- lin laajuus ja sen tekemisen edut ja hyödyt kirkastuvat tuleville musikaaliprojektin va- linneille, kun he tutustuvat oppaaseen. Han- kittua osaamista hyödynnetään toivottavasti myöhemmin työnhaussa! Ensimmäisessä tapaamisessa jaettiin musi- kaalin eri osa-alueille vastuuhenkilöt senio- riprojektilaisista, joiden tehtävänä oli luoda omasta osa-alueestaan ohjevideo ja -teksti. Vastuualueita olivat mm. seurata ja haastatel- la käsikirjoitusvastaavaa, bändivastaavaa, ta- lousvastaavaa, puvustusta, tekniikkaa, tiedo- tusta jne. Senioriprojektilaiset haastattelivat musikaalilaisia eri vaiheissa ja kuvasivat sekä editoivat haastattelut. Valmiit työt koottiin koulunMoodleen, josta niitä voivat seuraavat musikaalilaiset katsoa. Projektityöhön kuuluu myös omista virheis- tä oppiminen, ja aluksi menikin aikaa siihen, että kuvattuja haastatteluja jouduttiin ku- vaamaan uudelleen erinäisistä syistä. Ensim- mäisten kokeilujen jälkeen löydettiin toimi- va tapa tehdä haastatteluja ja yhtenäistettiin myös visuaalinen ilme. Koska hankelukioista Someron lukio on tehnyt lukion musikaaleja jo vuodesta 1944, kävimme tutustumassa hei- dän musikaaliinsa Jääkuningatar. Musikaaliopas piti esitellä lukion projektivii- kolla 4.5.–8.5. koko koululle. Valitettavasti koronan takia sekä musikaali että projektiviik- ko siirtyvät ensi syksylle. Vuoden 2021 kevääl- lä on tarkoitus esitellä musikaaliopasta ja Lam- min musikaalia Kolmas tulevaisuus -hankkeen opiskelijatapahtumassa Hämeenlinnassa. NUORTEN AJATUKSIA PROJEKTISTA Senioriprojekti oli tosi kivaa vaihtelua nor- maalin pänttäämisen tilalle. Siinä sai päästää luovuuden valloilleen. Videoiden editointi oli hieman työlästä, mutta palkitsevaa, kun ne sai valmiiksi. Myös kavereiden haastattelu oli todella kivaa. Projektista jäi mieleen videoiden kuvaaminen ja opittiin enemmän siitä, mitä kaikkea mu- sikaalin tekemiseen vaaditaan. Raskaalta tun- tui videoiden muokkaaminen yms. koska ku- kaan ei tiennyt, mitä pitäisi tehdä ja miten. Arvostus musikaalilaisia kohtaa nousi, sillä tajusin, kuinka paljon he joutuvat tekemään. Sennuprojektista opin etenkin ryhmätyötai- toja ja pitkää pinnaa, raskaalta tuntui lähinnä turha odottelu. Sennuprojektista jäi mieleen muutama haas- tattelu, jotka eivät menneet niin kuin piti :). Projekti opetti meitä aikatauluttamaan, ja se paransi editointitaitoja. Raskaalta tuntui kaikki paitsi kahvin juominen. Oli kiva tehdä yhdessä projektia, joka tuntui merkitykselliseltä. Se oli ehkä turhan raskas- ta ajankohtaa miettien, mutta vauhtiin pääsi hyvin. Projektista jäi mieleen sen erilaisuus muihin koulutöihin verrattuna. Opimme toimimaan paremmin ryhmässä. Raskaalta tuntui pro- jektin ajankohta. Opimme myös, kuinka pal- jon vaivaa musikaalin toteutus vaatii. Musikaaliprojektin puheenjohtaja Saara Mäkelän haastat- telu. Voit katsoa haastattelun kokonaan osoitteessa: https://youtu.be/6sMNyRG-ijk
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzQ4