Lukuvuoden varrelta HML lyseon lukio 2019-2020

HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 3 Lukuvuoden päätös tarkoittaa myös aikaa kat- soa taaksepäin ja arvioida päättyvää lukuvuot- ta. Ennen kuinmaaliskuussa alkoi kuulua maa- ilmalta tavanomaisesta poikkeavia asioita, jot- ka johtivat muutoksiin kaikkialla koulumaa- ilmassa, ehdimme elää viime vuosiin verrattu- na hieman seesteisempää lukuvuotta. Monet aikaisempien vuosien epävarmuustekijät sekä muutto olivat taakse jäänyttä. Olimme voineet vakiinnuttaa jo edellisen lukuvuoden aikana luomaamme uutta toimintakulttuuria väistö- tiloissamme. Syksyllä näytti, että tulevan luku- vuoden pääteemaksi opetustyön ohella muo- dostuu opetussuunnitelman laatiminen, mikä vaatii aina mittavaa panostusta koko opetus- väeltä. Siihen myös oli varattu aikaa ja voima- varoja. Sen lisäksi halusimme edelleen panos- taa yhteisöllisyyteen. Syyslukukaudella ehdimme saada lisää kan- sainvälistä kokemusta muun muassa kiinalais- ten, italialaisten, ranskalaisten ja saksalaisten kanssa kv-projekteissa, vaikkakin kevätluku- kaudella matkustaminen ja vieraiden vastaan- ottaminen poikkeusoloissa peruuntuivatkin. Meillä on ollut käynnissä Kolmas Tulevaisuus -hanke, jonka yhtenä tavoitteena on opetta- jien työelämätaitojen kartuttaminen. Työelä- mätaitojen näkökulma on keskeinen tavoite myös opetuksen näkökulmasta. Tämä mo- nen koulun yhteinen hanke jatkuu vielä koko ensi vuoden. Olemme systemaattisesti tehneet työtä niin opettajien kuin opiskelijoidenkin yhteisölli- syyden ja osallistamisen parantamiseksi. Esi- merkiksi Liikkuva koulu, kv-toiminta ja Ca- lypso ovat olleet näkyvästi esillä lukuvuoden aikana. Olemme olleet aktiivisia opiskelijoiden Katsaus päättyvään lukuvuoteen osallistajia, olemme aina aktiivisia yhteistyö- kumppaniemme suuntaan, olemme näkyneet oman paikkakunnan yritysyhteistyö- ja urhei- lukuvioissa, mutta myös sosiaalisessa medias- sa. Lisää kaikesta aktiivisuudesta näette tämän vuosikertomuksen sivuilla. Yhteenkuuluvuu- den koetaan voimistuneen. Monet toimenpi- teet ja lyseolaisuuteen sitoutuminen kantoivat myös hedelmää: keväällä yhteisvalinnassa ly- seon lukioon hakeutuneita on ennätysmäärä. Meillä on ollut tekemisen meininki! Monista lukuvuoden tavoitteista ja saavu- tuksista huolimatta päällimmäisenä mielessä- ni ovat kuitenkin viimeaikaiset tapahtumat. Olen toiminut rehtorin sijaisena helmikuus- ta lähtien, joten suurimman osan ajasta poik- keuksellisissa oloissa, mutta myös poikkeuk- sellisia asioita tehden. Maaliskuussa ylioppi- lastutkintolautakunnan päätös tiivistää yliop- pilaskirjoitukset yhdelle viikolle tiesi mittavia muutoksia moniin käytännön järjestelyihin. Tavastian lukiot päättivätkin etunenässä siir- tyä etäopetukseen kirjoitusten ajaksi, jotta yo-kirjoitusjärjestelyt voitiin toteuttaa ja nii- den onnistuminen turvata. Etäopetukseen siirtyminen ei olisi onnistunut, ellei lyseossa olisi ollut pitkään vallalla joh- donmukainen suunnitelma siitä, että erilaiset TVT-taidot ovat osa opettamista ja opiske- lua. Tästä meidän on kiittäminen koulun reh- tori Pieta Tukkimäki-Hildéniä. Ilman hänen kauaskantoista näkemystään ja tukeaan meil- lä ei olisi ollut sellaisia valmiuksia kuin meil- lä nyt oli. Etäopetukseen siirtyminen kävi no- peasti, meillä oli kykyä auttaa toisia ja uskallus- ta kokeilla. Koska taitoa on hankittu jo usean vuoden ajan, pystyimme muutoksen vyöryes-

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzQ4