Lukuvuoden varrelta 2019-2020 Parolan lukio

PAROLAN LUKIO 3 Parolan lukion toiminnallinen lukuvuosi, lu- kuvuosi 2019 – 2020 on saatu päätökseen. Se oli toimintamme 59. toimintavuosi. Edellisen lukuvuoden lakkautussuunnitelmien väistyt- tyä, suunnitelmissa oli kompakti, hyvin suun- niteltu, valmisteltu ja toteutettu opiskeluvuo- si. Nyt tiedämme, että aina ei mene niin kuin on suunniteltu. Päättyvä lukuvuosi jää mie- liimme siirtymisten lukuvuotena. Keskeisin oli koronavirustilanteen aiheutta- ma siirtyminen lähiopetuksesta etäopetuk- seen. Lukuvuoden aikana tapahtui myös mui- ta siirtymiä, joten niiden kirjaaminen yleis- katsaukseen on perusteltua. Ne eivät ole tyy- pillinen osa lukiovuotta. Lukuvuoden alkaessa siirryimme uudistet- tuun lainsäädäntöön. Lainsäädännölliset muutokset vaikuttavat lukion järjestelyihin ja toimintatapoihin, mutta näkyvät itse opetus- ja oppimistilanteissa viiveellä, etenkin yliop- pilastutkinnon muutoksen. Tämä suunnitel- tu ja valmisteltu siirtymä onnistui koulun ta- solla hyvin. Koulun kehittämisessä siirryimme valmiste- lemaan uuden opetussuunnitelman, LOPS 2021, käyttöönottoa. Olemme edenneet siir- tymässä suunnitellusti, joten uusi opetus- suunnitelma muutoksineen ja uusine paino- tuksineen saadaan aikataulussa maaliin. Yleiskatsaus lukuvuonna 2019–2020 Koulun sisällöllisen kehittämisen painopis- teenä lukuvuoden alussa oli siirtyä vahvista- maan opiskelijoiden osaamista talouden, tek- nologian ja yhteiskunnan osa-alueilla. Toteu- timme ”Taloutta syventäen -kurssin”, jakson vieraat rikastivat opiskelijoidemme tietämys- tä eurooppalaisuuden, diplomatian toimin- takentän ja globaalin turvallisuuden näkö- kulmista. Parolan lukio oli myös mukana eri- laisissa hankkeissa osana muiden lukioiden muodostamaa kokonaisuutta. Kolmas tule- vaisuus -hanke toi esille työelämän asioita, Torni -hanke digitutoroinnin toimintamal- leja. Nämä hankkeet olivat tärkeässä roolissa tämän kehittämisnäkökulman edistämisessä. Uusi lukiolaki toi mukanaan opiskelijahyvin- voinnin ja opiskelijoiden vahvemman osal- listamisen osana kouluyhteisöä sekä yhteis- toiminnan vahvistamisen. Yhdessä Hattulan kunnan kanssa toteutimme ”Liikkuva opis- kelu” -hanketta. Hanke lähti hyvin liikkeelle. Muodostettiin hyvinvointitiimi ja laadittiin suunnitelmia. Niitä valmisteltiin, niitä toteu- tettiinkin, kunnes korona lopetti lähikontak- teissa toimimisen. Onneksi voimme jatkaa hankkeen tiimoilla tulevana lukuvuotena.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzQ4