Lukuvuoden varrelta 2019-2020 Parolan lukio

LUKUVUODEN VARRELTA 2019–2020 8 OPETTAJA ETÄTÖISSÄ: Suvi Vilkko Suvi Vilkko opettaa terveystietoa, maantie- dettä ja biologiaa Parolan lukiossa. Tänä ke- väänä hän on lisäksi päässyt opettamaan myös loso aa. Koronaviruksen aiheuttama katkos lähiopetuksessa oli Vilkon mukaan epävar- muutta lisäävä yllätys, mutta hankalassakin ti- lanteessa on asiasta löydetty positiivisia puolia. – Kun yksi kasvokkain toteuttavan lähiope- tuksen ovi sulkeutui, etätyön mahdollistamat työmuotojen lukuisat ikkunat puolestaan avautuivat, Vilkko muotoilee loso sesti. Etäopetuksen välineisiin Vilkko on alkanut perehtyä jo muutama vuosi sitten. – Aloitin Google Classroomin aktiivisen käy- tön 2015 syksyllä, aluksi etäkurssien pitämi- seen. Se on pakottanut suunnitelmallisuu- teen niin arviointiperusteiden, sisällön, me- netelmien kuin aikataulujenkin laatimisissa. Kirjalliset tehtävät olen jakanut pakollisiin pisteytettäviin (aikalukollisiin), vapaaehtoi- siin pisteytettäviin (aikalukottomiin) sekä täysin vapaaehtoisiin, mutta pisteytettäviin. Siten sekä opiskelijoiden että ohjelmiston on helppo laskea kurssin loputtua arvio kirjalli- sesta osaamistasosta, kertoo Vilkko. Yhteydenpitoon kollegoiden ja opiskelijoi- den kanssa Vilkko on käyttänyt sekä What- sAppia että Teamsia. Vilkon mukaan opiske- lijoiden palaute etätyömuodoista ja perintei- sistä menetelmistä vaihtelee. – Siinä missä samoin ohjeistettu tehtävä tun- tuu ensimmäisestä opiskelijasta sekavalta, toi- sesta selkeältä mutta kohtuuttoman työläältä, kolmannen mukaan se onkin jo tavallinen ja neljännen mielestä helpohko. On myös huo- mattava, että kaikki opiskelijat eivät mielel- lään anna palautetta, Vilkko huomauttaa. Toisaalta etäopiskelu on paljastanut joistain opiskelijoista aivan uusia puolia. – Useiden opiskelijoiden kohdalla on ilmen- nyt, että luokkatilanteessa vaisun opiskelijan kirjalliset etävastaukset antavat kirjoittajasta

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzQ4