Lukuvuoden varrelta 2019-2020 Parolan lukio
PAROLAN LUKIO 9 Koronakevään tenttiakvaario. Opiskelija suorittamassa matematiikan abittikoetta Matti Leppäsen valvonnassa. käsityksen originaaliin ajatteluun pystyvästä henkilöstä. Hyvin ajateltu on hyvin kirjoitet- tu, ja tähänhän lukiomaailmamme pyrkiikin, Vilkko toteaa. Vilkon opettamissa aineissa pystyy etäope- tuksessa hyvin hyödyntämään ympäröivää maailmaa. – Biologiassa on siirrytty luonnon tarjoa- maan laboratorioon. Opiskelijat on esimer- kiksi ohjeistettu taltioimaan kevään lajistoa niin kasvikunnan, selkärangattomien kuin lintujenkin osalta. Seurannan formaatti on vapaa, ja kukin lisää siihen faktoja kykyjensä mukaan: kuvauksen sammakon talvihorrok- sesta tai muodonvaihdoksesta osaa lisätä do- kumenttiinsa jokainen, ääniraidan vaikkapa töyhtöhyypän laulusta tai diagrammin piha- tuomen silmujen kasvusta kevään edetessä te- kevät aktiivisimmat osaajat, kertoo Vilkko. Maantieteessä puolestaan on erikoistuttu si- jainteihin. – Eräässä tehtävässä planeettamme on jaet- tu karkeasti valtioryhmittymiin. Opiskelijan tehtävänä on nimetä alueensa valtiot esimer- kiksi GoogleEarth-ohjelman avulla ja koota uutisvirrasta oikeisiin sijainteihin ja asiayhte- yksiinsä liittyviä ajankohtaisia ympäristöuuti- sia. Opettajan tehtävä on ohjata luotettavien lähteiden, kuten kansainvälisten uutistoimis- tojen kanavien äärelle sekä valvoa vertaisarvi- ointia, selventää Vilkko. Filoso an kurssilla taas on nostettu korona pöydälle. – Koska kyse on sukupolvikokemuksesta, koronapandemiaa pitää ehdottomasti kä- sitellä muistakin kuin terveystiedon lau- masuojan ja infektiotautien näkökulmista, Vilkko korostaa. Opiskelijoiden eräänä kirjallisena tehtävänä olikin etsiä netistä kaikki mahdolliset vale- uutiset koronapandemian synnyn alkujuu- rista ja lähettää linkkikokoelmansa kaikkien nähtäville. – Jotkin nettikirjoituksista perustuvat usko- mattomiin salaliittoihin ja niiden kirjoitta- jien motivaatiota pyrittiin sitten yhdessä ar- vioimaan. Kokemukseni mukaan tällainen kaikille uuden ja ikävän teeman yhteinen kä- sittelytapa saattaa vähentää turvattomuuden tunnetta ja samalla lisätä ryhmän keskinäistä yhteisymmärrystä, pohtii Vilkko. Vilkon mielestä opiskelijoille pitää uskaltaa antaa vastuuta ja luottaa heidän ongelman- ratkaisukykyynsä. Opettajan tehtävä on oh- jata ja tukea. – Nykyisessä tilanteessa pidettävät kurssien päättökokeet mahdollistavat netin hyödyntä- misen, mikä luonnollisestikin on huomioita- va arviointiperusteissa. Tässä etäopetustilan- teessakin opettajan päätehtävä on kannusta- misen ohella auttaa opiskelijaa merkitykselli- sen tiedon tunnistamisessa, jatkoprosessoin- nissa ja soveltamisessa, Vilkko päättää.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzQ4