Lukuvuoden varrelta 2020-2021 Hml lyseon lukio
LUKUVUODEN VARRELTA 2020–2021 10 Tällainen näkymä tuli tutuksi matematiikan tunnilla. Etäopetus on haastanut opiskelijoita tänä lukuvuonna melkoisesti matematiikassa ja luonnontieteissä. Haasteita on tuottanut mm. kaikkien tarvittavien ohjelmien yhtäai- kainen näkyminen, mikä taisi onnistua par- haiten niillä opiskelijoilla, joilla oli mahdol- lisuus käyttää kahta näyttöä samanaikaisesti. Sähköisissä yo-kirjoituksissa on hyvä halli- ta TI-Nspire-laskinohjelma ja Geogebra, joi- ta hyödynnetään kursseilla sen mukaan, kum- pi ohjelma palvelee selkeämmin opetettavalla osa-alueella. Hyvien matemaattisten taitojen lisäksi lukiolaiselta vaaditaan siis melkoisesti tietoteknistä osaamista. Luonnontieteissä saimme ratkaistavaksi mm. hybridiongelman, jossa yksi vuosiluokka oli paikan päällä koulussa ja toinen vuosiluok- ka etäopetuksessa. On tavallista, että samal- la fysiikan ja kemian kurssilla opiskelee mo- nen vuosiluokan opiskelijoita. Kun laboratori- ossa mitataan, täytyy opetusaikataulu rytmit- tää mittaajien ja etäopiskelijoiden välillä, sillä seuraavalla viikolla vuorot vaihtuvat. Kokemus osoitti, että haasteisiin voi löytää ratkaisuja! Mitä hyvää tästä vuodesta jää? Laboratorio- työt ja opetus ovat mullistuneet vuoden aikana paljon. Jatkossa opiskelijat, jotka joutuvat ole- maan poissa esim. urheiluleirien, kilpailumat- kojen tai sairastelun takia, voidaan ottaa mu- kaan tunnille uudella tavalla. Mittauksiin on rakentunut opettajien omaa etämateriaalia ja sähköiset oppikirjat ovat lisänneet mittausvi- deoita, joilla kokeellisuus tulee osaksi oppimis- ta myös silloin, kun opiskelija joutuu suoritta- maan kursseja itsenäisesti tai etäopiskelussa. Etä-, lähi- ja hybridiopiskelua MATEMATIIKKAA JA LUONNONTIETEITÄ ETÄNÄ
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw