Lukuvuoden varrelta 2020-2021 Hml lyseon lukio

LUKUVUODEN VARRELTA 2020–2021 14 Yrittäjyyskasvatusvuosi on ollut poikkeuksel- linen, sillä suurelta osin yri-kurssit sekä ver- kosto- ja sidosryhmätapaamiset ovat olleet virtuaalisia. Osallistuminen myös vaikkapa pääkaupunkiseudulla pidettyihin kokouk- siin on ollut aina mahdollista, kun etäyhte- yksiä on opittu hyödyntämään joka puolella. Tapaamisissa on vaihdettu kuulumisia ja hy- viä käytänteitä sekä suunniteltu yhteistyötä. Olemme olleet aktiivisia monissa erilaisissa yhteistyöryhmissä ja -hankkeissa, esimerkik- si yrittäjyyslukioverkostossa, Bridge-verkos- tossa ja Tavastian yrittäjyyskasvatusryhmässä. Lauri Vaaran (pedagoginen asiantuntija, Ta- lous ja nuoret TAT) ja Sanna Lehtosen (toi- mitusjohtaja, YES) kanssa kehittämämme toisen asteen digitaalinen yrittäjyyden osaa- mismerkki saatiin keväällä pilotointivaihee- seen. Pilotointiin osallistui kymmenkunta lu- kiota ja yksi ammatillinen oppilaitos eri puo- lilta Suomea. Ensimmäisten palautteiden pe- rusteella merkki on onnistunut kokonaisuus ja sen käyttö voidaan laajentaa valtakunnalli- seksi ensi syksystä lähtien. Siten onnistuu ai- empaa paremmin yrittäjyyteen liittyvän osaa- misen tunnustaminen osana lukio-opintoja ja myöhemmin jatko-opinnoissa. Osaamis- merkin kehitystyömme kautta olemme olleet mukana myös yrittäjyyden lukiodiplomiin liittyvässä yhteistyössä. Osana yrittäjyyskasvatusta lyseon lukio osal- listui Sijoittajakoulu-pilottihankkeeseen, jossa on mukana kuusi lukiota. Hanketta koordinoi TAT. Sijoittajakoulu-kurssi kestää koko lukio- ajan, jolloin oman talouden hoitoon ja sijoitus- toimintaan saadaan riittävän pitkä aikajakso Luovan yrittäjyyden linjan kuulumisia YRITTÄJYYSKASVATUKSEN POIKKEUKSELLISEN VUODEN INNOSTAVIA KOHTAAMISIA

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw