Lukuvuoden varrelta 2020-2021 Hml lyseon lukio

LUKUVUODEN VARRELTA 2020–2021 6 Tunnelmia syksyn liikuntailtapäivästä. Aloitin marraskuussa opiskeluneuvojana Ta- vastian neljässä lukiossa. Vakituisiksi Ly- seo-päivikseni muodostuivat torstai ja parit- tomien viikkojen perjantai. Lyseon opiske- lijat ja henkilökunta ottivat minut avoimin mielin vastaan ja lukiomaailmaan perehtymi- nen sujui yllättävän nopeasti opiskelijoiden ja kollegoiden avustuksella. Etäopetus on vaatinut opiskelijoilta hyvin paljon keskittymistä, itseohjautumista ja si- toutumista. Toisinaan uusien toimivien opis- kelurutiinien luominen ja tehtävien tekoon motivoituminen kotiympäristössä onkin ol- lut haasteellista. Rästiin jääneiden tehtävien vuoksi K-merkityt kurssit ovat lisääntyneet. Autoin opiskelijoita luomaan uusia opiskelua tukevia rutiineja arkeen. Kannustin ja tsemp- pasin opiskelijoita saattamaan keskeneräiset tehtävät ja K-merkityt kurssit päätökseen yh- dessä suunnitellun aikataulun mukaisesti. Ta- voitteenani oli tukea opiskelijoita saamaan onnistumisen kokemuksia, tunnistamaan omat vahvuutensa ja voimavaransa sekä oh- jata niiden hyödyntämiseen opiskelussa. Ko- keilussa oli myös rästipajatoiminta, jossa opis- kelijoiden oli mahdollista tehdä keskeneräisiä tehtäviä ja saada tukea uusien aloittamiseen. Opiskeluneuvojan tehtävä oli määräaikainen hankerahoituksen vuoksi. Olen kiitollinen täs- tä lyhyestä, mutta sitäkin antoisammasta koke- muksesta! Olen ylpeä opiskelijoista, jotka ovat tässä poikkeuksellisessa tilanteessa saaneet luo- tua itselleen toimivat rutiinit ja pystyneet kan- tamaan vastuun opiskelustaan. Toivotan kai- kille aurinkoista ja rentouttavaa kesää! Hankkeiden tuomaa KORONA TOI LISÄÄ TUKEA OPINTOIHIN Sari Tauriainen, opintoneuvoja

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw