Lukuvuoden varrelta 2020-2021 Hml lyseon lukio

HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 7 LIIKKUVA TAVASTIA LIIKUTTAA Liikkuva Tavastia -hankkeen toisena vuonna Lyseon lukiolla jouduttiin hieman muutta- maan suunnitelmia ja toimintatapoja edelli- sestä vuodesta koronatilanteen vuoksi. Haas- teita toi erityisesti jatkuvat siirtymiset lähi- ja etäopetuksen välillä, joka hankaloitti toimin- nan suunnittelua. Syksyllä 2020 koulutettiin uusi ryhmä liikun- tatutoreita Hämeen liikunta ja urheilu -järjes- tön toimesta. Liikuntatutorit halusivat tänä lukuvuonna keskittyä enemmän erilaisten haasteiden järjestämiseen, joka olikin heidän pääasiallinen tehtävänsä lukuvuoden aikana. Haasteet ovat olleet pääsääntöisesti erilaisia nopeuteen tai tarkkuuteen liittyviä haasteita ja osallistujia palkittiin kahvilipuilla koulun kioskiin. Tutorit haastoivat myös etäaikoina koulun väkeä erilaisilla liikkuvuushaasteilla koulun somen kautta. Liikuntatutorit jatkoivat edellisenä vuonna aloitettujen taukojumppien ideointia ja tuto- rit kävivät kiertelemässä luokissa oppituntien aikana pitämässä näitä ”brainbreak” -tauko- ja. Tauottamisen kannustamiseksi hankkeen puitteissa pyydettiin myös aivotutkija Minna Huotilaista puhumaan etänä liikkumisen vai- kutuksista aivojen hyvinvointiin ja oppimis- tuloksiin. Vuoden isoimpana yksittäisenä tempauksena koululla järjestettiin tänäkin vuonna liikun- tailtapäivä, tällä kertaa heti elokuussa kou- lun alettua. Iltapäivän kolmen tunnin aika- na koko koulun väki jalkautui Hämeenlin- nan keskusta-alueen liikuntapaikkoihin tu- tustumaan erilaisiin liikuntamuotoihin. Ta- pahtumassa oli myös mukana paikallisia seu- roja ja koulun omia urheilulinjan opiskelijoi- ta oli mukana opastamassa oman lajinsa salo- ja. Teemapäivän tavoitteena oli, että opiskeli- Taukoja oppitunneille liikuntatutoreiden vetämänä.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw