Lukuvuoden varrelta 2020-2021 Hml lyseon lukio
HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 9 Aloitimme kurssin kahden päivän pituisel- la leiripäivällä, jossa vietimme monia tunteja työskentelemässä ja suunnittelemassa. Leirillä meidät jaettiin kahdeksi isoksi ryhmäksi, jois- sa aloimme suunnittelemaan lyhytelokuvan kulkua. Suunnittelimme pääsääntöisesti elo- kuvamme rakennetta ja juonta. Leirin jälkeen olimme suunnitelleet juonen ja suunnitelman mitä ja miten jatkamme elokuvan kuvaamista. Leiripäivän jälkeen meillä oli noin viisi tapaa- mista, joissa pääsimme rakentamaan elokuvaa. Meidän kohdallamme kuitenkin tajusimme juonen olleen hyvin hankaloinen toteuttaa ja päätimme vaihtaa juonen hieman helpom- paan. Vähäisen ajan ja ryhmän yhdessä olon takia, jouduimme tekemään hyvin simppe- lin elokuvakäsikirjoituksen, jonka toteutim- me kuvaamalla parina päivänä kuvauspaikoil- la. Tämän jälkeen video editoitiin ja lähetet- tiin Hitusen hämyä -lyhytelokuvakilpailuun. Kurssi oli hyvin opettavainen elokuva-alas- ta. Oman koulumme opettajien lisäksi saim- me ohjausta luovan alan ammattilaisilta. Elo- kuvaaja Saija Mäki-Nevala ja tuottaja Touko Helanen kertoivat omasta alastaan ja valotti- vat meille elokuvan tekemisen saloja. Opim- me kurssilla elokuvan suunnittelusta, toteut- tamisesta, editoinnista, hankaluuksista, ääni- maisemasta ja yleisesti mitä on elokuvan teke- minen ja mitä pitäisi ottaa huomioon eloku- vaa tehdessä. Haasteellisiksi meidän ryhmäs- sämme osoittautuivat käsikirjoitus ja kuva- materiaalin hankkiminen. Ongelmista huo- limatta saimme elokuvan tehtyä. Ryhmässä jaoimme ihmiset erilaisiin rooleihin: ohjaaja, Huominen tulee! -lyhytelokuvakurssilta työelämätaitoja Eelis Viskari 20D käsikirjoittaja, suunnittelija, ideoija, kuvaaja, näyttelijä/näyttelijät. Osallistuimme tuotoksellamme Hitusen hä- myä -lyhytelokuvakilpailuun ja annoimme elokuvalle nimen Pekan Pleikka . Nimi tulee päähenkilön nimestä ja hänen halustaan saa- da pleikka. Kilpailun aiheena oli vapaus, jota lähdimme toteuttamaan tarinassa kertomalla syrjäytymisestä ja siitä, miten pelaaminen hä- märtää todellisuutta.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw