Lukuvuoden varrelta 2021–2022 Hämeenlinnan lyseon lukio

HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 7 LUKULAMPPU + LUKUTUUTORIT = LUKEMISEN RIEMU! Syksyllä 2021 starttasi koulutuskuntayhtymä Tavastian lukioiden yhteinen Lukulamppu-hanke, jonka kokonaistavoitteena on innostaa lukiolaisia kirjallisuuden pariin ja tuoda lukemisen ja kirjojenmerkitys näkyväksi lukioiden arjessa myös äidinkielen oppituntien ulkopuolella. Tätä tavoitetta tukemaan startattiin lukutuutoritoiminta. Lukutuutorit sekä innostavat opiskelutovereitaan lukemaan että tarjoavat elintärkeää tietoa lukiolaisten kiinnostuksen kohteista ja heitä ilahduttavista tai liikuttavista teoksista, jotta koulun kursseille valitut ja kirjahyllyihin hankitut teokset ovat kaikkia lukiolaisia lukemaan kannustavia. Lyseon lukutuutorit Maliina Mansikkamäki (21B) ja Buse Tursun (21B) ahkeroivat lukuvuoden aikana syksystä 2022 eteenpäin voimassa olevan lukion kurssia vastaavan kirjallisuusdiplomin, jota varten he lukivat ja selasivat lukemattomia romaaneja ja kirjalistoja sekä ideoivat tehtäviä ja käsittelytapoja, joilla luettavia teoksia voisi diplomissa käsitellä. Lukudiplomia tehtiin tiiviissä yhteistyössä Hämeenlinnan kaupunginkirjaston kanssa. Lukutuutoreiden tehtäviin kuului myös kouluttautuminen ja erilaisten yhteistyötahojen kanssa toimiminen. Syksy startattiin yhdessä Hämeenlinnan kaupunginkirjaston kanssa, ja kevät päätettiin matkalla Tampereelle. Tampereella tuutorit tutustuivat Tampereen yliopistoon, kirjallisuudentutkimukseen sekä Tampereen kaupunginkirjasto Metsoon. Lisäksi Tampereella sijaitseva Lastenkirjainstituutti veti tuutoreille parin tunnin mittaisen työpajan kirjavinkkauksesta ja lukuvinkkien videoimisesta. Syksyllä 2022 lukutuutoritoiminta ja Lukulamppu-hanke jatkuu esimerkiksi kirjamessuvierailun merkeissä. na tänä lukuvuonna mukaan tuli VR-laseilla pelattava, nopeatempoinen silmä-käsi-koordinaatiotaitoja haastava Beat Saber -peli. Kevään aikana tuutorit pitivät torstaiden pitkien ruokavälituntien aikana liikuntavälitunteja, joiden aikana koulun liikuntasali ja -välineet olivat kaikkien opiskelijoiden käytössä. Opiskelijoille tarjottiin liikkumishaasteiden lisäksi myös kokonaisvaltaisemmin hyvinvointiin liittyvää tietoa. Koulun väki pääsi kuulemaan digihyvinvoinnista ja puhelimen käytön vaikutuksesta hyvinvointiin Mediakasvatusseuran etäluennolla joulukuussa. Helmikuussa taas oli vuorossa etäluento istumisen haitoista ja arkiliikunnan lisäämisen hyödyistä. Molemmat luennot toteutettiin etäyhteydellä ja niitä seurattiin Lyseon lisäksi Kaurialassa ja ammattiopistolla. Hankkeen yhtenä tavoitteena oli lisätä koulupäivän aikaista liikkumista ja vähentää päivän aikana tapahtuvaa istumista. Tähän keinoksi löytyi erityisesti Break Pro -niminen taukojumppasovellus, jota moni opettaja hyödynsi vuoden aikana oppituntien tauottamisessa ja opiskelijoiden liikkeen lisäämisessä. Keväällä toteutettiin myös kaksi isoa projektia, joiden tavoitteena oli tarjota opiskelijoille tutustumismahdollisuuksia alueen liikuntapaikkoihin. Huhtikuussa järjestettiin ensin koulun liikuntailtapäivä, jossa opiskelijat jakautuivat tutustumaan n. 20:een eri lajiin ympäri Hämeenlinnaa. Liikuntailtapäivän jälkeen huhtikuussa alkoi yhteistyössä Kaurialan ja ammattiopiston kanssa ns. liikuntalukkari, jossa loppukevään ajan kolmen oppilaitoksen opiskelijoille tarjottiin tutustumismahdollisuuksia eri lajeihin. Liikuntalukkari oli varsin suosittu ja lajit kuten ilmakivääriammunta, ilmajooga ja keilaus vetivät kymmeniä opiskelijoita per kerta liikkumaan.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw