Lukuvuoden varrelta 2021–2022 Hämeenlinnan lyseon lukio

HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 9 OTUS-HANKE TUO OPPIMISTA TUKEMALLA HYVINVOINTIA LUKIOON Hyvä oppiminen muodostuu opiskelijan hyvistä opiskelutaidoista, oppimismyönteisestä asenteesta ja osaamista tukevista opetus- ja oppimistilanteista. Oppivelvollisuuden laajentuessa myös lukioon yhä useampi tarvitsee oppimiseensa tukea. Syksyllä 2021 alkanut kaksivuotinen Tavastian lukioiden yhteinen hanke vastaa tuen tarpeeseen, jolla voimme yhdistää voimamme paremmin. Keskeisin hanketavoite on rakentaa oppimisen tuesta kaikkien tehtävä. Hankkeen puitteissa laaditaan yhteinen strategia, joka vahvistaa oikea-aikaista tukea ja on samalla osa Tavastian lukioiden laatutyötä. Hankkeen myötä kiinnitetään huomio myös yhteisöllisyyteen sekä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin sekä pyritään tuen kautta edistämään oppimismyönteisyyttä sekä oppimaan oppimista. Hankkeen ensimmäisen vuoden pääteemana oli opettajien lisäkoulutus. Kasvatustieteen tohtori, erityispedagogi Erja Sandbergin osaamisalue vahvuusajattelusta jalkautettiin myös opiskelijoille malliksi lähestyä omaa kyvykkyyttä ja vahvistaa omaa käsitystä omista vahvuuksista. Lisäksi opettajat ovat saaneet kuulla paljon uusia mielenkiintoisia ja myös mieleenpalautuneita asioita oppimisvaikeuksista, motivaatiosta tai oppimista häiritsevistä tekijöistä aivojen toiminnan näkökulmasta. Asiantuntijana oppimisvaikeuksista kertomassa on ollut psykologian tohtori Heli Isomäki. Hanke jatkuu siis ensi vuonna, jolloin Heli Isomäki lähestyy opiskelijoita miniluennoilla ja kertoo mmmultitaskauksen ja medialaitteiden jatkuvan käytön vaikutuksista aivoihin ja oppimiseen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw