Lukuvuoden varrelta 2022–2023 Kaurialan lukio

KAURIALAN LUKIO 29 ri ja opiskeluneuvoja järjestivät opiskelijoille koulupäivän päätteeksi pikkujouluhenkisen peli-illan. Opiskelijoilta saatu palaute yhteisistä toiminnoista ja tarjottavista on ollut positiivista, ja toiveita on tullut sellaisen toiminnan lisäämisestä. Opiskeluhuolto yhteistyökumppaneiden kanssa kohtasi päättöviikoilla opiskelijoita Päättöviikon breikin puitteissa. Päättöviikon breikillä ruokatauon yhteydessä on ollut tarjolla kahvia ja pientä herkkua, sekä erilaisia asiantuntijoita kohtaamassa opiskelijoita. Mukana on tänä vuonna ollut Nuorisoasuntoliitto, Ohjaamo, A-klinikka sekä Tavastian oma oppilaitospastori. Opiskelijahuolto oli mukana toteuttamassa alkuvuodesta lukion hyvinvointiviikkoa tarjoamalla viikolla monipuolisesti hyvinvointia ja jaksamista tukevia toimintoja. Tarjolla oli muun muassa rentoutumista tukevia vinkkimateriaaleja info-tv:ssä, rentouttavaa tennispallohierontaa sekä Ohjaamon toteuttama taidehetki. KOULUTUKSILLA SAATU LISÄOSAAMISTA TUKIPALVELUIHIN Kuraattori Piritta Salo ja terveydenhoitaja Marja Järvinen aloittivat IPC-koulutuksen. IPC-menetelmää, eli interpersoonallista ohjausta, käytetään 12–18-vuotiaiden nuorten masennusoireilun ehkäisyyn ja hoitoon. IPC-menetelmää on jo kevään aikana päästy hyödyntämään opiskelijatapaamisissa. Opiskeluneuvoja Milla Huovinen syvensi keväällä osaamistaan osallistumalla Kehity Opiskelijana™ -pienryhmävalmennusmenetelmän koulutukseen. Menetelmä tarjoaa valmiin rakenteen ja sisällöt ryhmävalmennukseen ja on kehitetty vahvistamaan oppilaiden motivaatiota ja opiskelutaitoja. Koulutuksen antia on tänä kevätlukukautena käytetty yksilötapaamisissa ja suunnitelmissa on käytännönläheisen menetelmän hyödyntämistä jatkossa laajemminkin. HANKKEIDEN YHTEISTYÖLLÄ ON LISÄTTY KOHDENNETTUA TUKEA Kevätlukukauden alussa Lupaus-hankkeen koordinaattori Anne Ahvenharju ja Paluu ryhmiin -hankkeen opiskeluneuvoja Milla Huovinen lähtivät tarjoamaan opiskelijoille ryhmämuotoista opiskeluvalmennusta. Ryhmä lähti lupaavasti käyntiin, ja toteutuneissa tapaamisissa opiskelijat kertoivat kaipaavansa lisätukea opiskelujen tukemiseen ja kokivat ryhmämuotoisen toiminnan hyvänä. Ryhmän tavoitteena oli opiskelijalähtöisesti suunnitella ryhmän toimintoja ja löytää monipuolisesti motivaatiota ja jaksamista tukevia keinoja. Ryhmä kokoontui lukujärjestyksen ulkopuolisella ajalla ja oli osallistujille täysin vapaaehtoista. Jakson vaihtuminen ja yhteisen toiminta-ajan löytyminen osoittautui kuitenkin lopulta toiminnan edetessä erittäin hankalaksi ja ryhmäläisten kanssa päädyttiinkin jatkamaan toimintaa yksilötapaamisilla. Ajatus ryhmämuotoisesta opiskeluvalmennuksesta on kuitenkin jäänyt itämään ja sen toteuttamismahdollisuuksia ja -muotoja kartoitetaan edelleen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw