Lukuvuoden varrelta 2023–2024 Kaurialan lukio

LUKUVUODEN VARRELTA 2023–2024 16 TIEDON VISUALISOINNILLA APUA ARJEN TOIMINTOIHIN Tiedolla johtamisen hankkeessa KK-Tavastialle on rakennettu analytiikkanäkymiä PowerBI-ympäristöön. Opettajista ryhmänohjaajat ovat päässeet tarkastelemaan Primuksen datasta johdettua ja visualisoitua tietoa syksystä lähtien. Keväällä hankkeessa on jatkettu kaikille opettajille suunnatun ympäristön rakentamista. Hankkeen tavoitteena on tuoda opettajille tarkempaa ja selkeämmin saavutettavaa tietoa opiskelijoista, ja tätä tavoitetta edistetään myös syksyllä 2025 hankkeen jatkuessa. LAATUA LUKIOKOULUTUKSEEN Laatuhanke on neljän koulutuksenjärjestäjän yhteishanke, jossa on lukuvuoden mittaan pohdittu ja kehitetty lukion toiminnan kannalta olennaisia laatukriteerejä ja niiden mittaamista mahdollisimman luotettavasti. Yhteisten pelisääntöjen laadinnan jälkeen tarkoitus on jalkauttaa laadunhallinta osaksi jokaista koulupäivää. Laatu elää arjessa ja sen toiminnoissa. Kokeiluja ja kehittämistä hanketoiminnan avulla LAAJENNETTUA TODELLISUUTTA SIGNAALI-HANKKEESSA Kaurialan lukio kehittää yhdessä Porin lukion kanssa Opetushallituksen rahoittamassa Signaali-hankkeessa XR-teknologioiden opetuskäyttöä. Kaurialan lukiosta ovat tänä lukuvuonna hankkeessa olleet mukana Aleksi Lahti, Johanna Lampela, Markku Pohjola ja Lasse Ahva. Lukuvuoden aikana hankkeessa on testattu ja kokeiltu opiskelijoiden kanssa muun muassa tekoälyn soveltamista oppimiseen, virtuaalimaailmoissa toimimista Wonda VR -ympäristössä, harjoiteltu 360-kuvausta ja ohjelmoitu matematiikan kurssilla. Kokeilussa on havaittu, että laajennetun todellisuuden kanssa parhaiten lukion arkeen sopivat sellaiset välineet ja alustat, joita voi käyttää myös tietokoneen selaimella. Yhtenä esimerkkinä lukuvuoden työskentelystä nousee esimerkiksi äidinkielessä Johanna Lampelan rakentama työhaastatteluympäristö, jossa opiskelija harjoittelee työhaastattelussa toimimista tekoälyn avustamana virtuaaliympäristössä. Tämän lisäksi tekoälykuvia hyödynnettiin äidinkielessä Lasse Ahvan johdolla ja historiassa Aleksi Lahden taidehistorian osalta. Markku Pohjolan koodauskurssilla syntyi muun muassa Black Jack -peli, jonka laatimisessa opiskelija hyödynsi generatiivista tekoälyä. Hankkeen vieraaksi saapui elokuussa apulaisprofessori Carita Kiili Tampereen yliopistosta ja professori Julie Coiro Rhode Island -yliopistosta Yhdysvalloista, aiheena heillä oli monilukutaito. Tämän lisäksi opiskelijaryhmät ovat vierailleet modernin taiteen museossa tutkimassa tekoälyä taiteessa sekä HelAlumnitarinoissa kuulimme Ulla Lehtisen ajatuksia lukemisen tärkeydestä.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw