Lukuvuoden varrelta 2023–2024 Hämeenlinnan lyseon lukio

LUKUVUODEN VARRELTA 2023–2024 24 KORKEAKOULUVIIKKO Kaikki Koulutuskuntayhtymä Tavastian 2. vuosikurssin lukiolaiset tutustuivat korkeakouluopintoihin 6.–8.5.2024 Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksessa ja saivat käytännön kokemusta siitä, miten ammattikorkeakoulussa ja HAMKissa opiskellaan. Tutustuminen tapahtui Diili-menetelmällä, jota käytetään HAMKin liiketalouden koulutuksessa. LukioDiilissä kehitettiin pienryhmissä ratkaisuja yritysten ja vastaavien tahojen toimeksiantoihin. Diili-työskentelyssä opiskelijat pääsivät kokeilemaan HAMKille tyypillistä opiskelutapaa eli yhdessä tekemistä aitojen ja monialaisten haasteiden parissa. Korkeakoulututustumisen lisäksi ideana on kartuttaa opiskelutaitoja ja -valmiuksia. Opiskelijat saivat osallistumisesta 1 opintopisteen, jonka voi sisällyttää osaksi lukion oppimäärää ja tulevia korkeakouluopintoja. Myös lukioiden opettajat oppivat korkeakoulujen käytäntöjä sekä heillä oli mahdollisuus verkostoitua ammattikorkeakoulun henkilöstön kanssa. FUTURE OF SPORTS AND WELLBEING – ENSIMMÄINEN KANSAINVÄLINEN KORKEAKOULUOPINTOJAKSO HOLLANNISSA Koulutuskuntayhtymä Tavastian Kaurialan lukion ja Hämeenlinnan Lyseon lukion 10 opiskelijalle järjestettiin ensimmäinen Erasmus+ opiskelijaliikkuvuus Leeuwardeniin Hollantiin 3.3.–9.3.2024. Toteutimme projektin yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) ja heidän RUN EU-yhteistyökoulunsa, hollantilaisen NHL Stendenin kanssa. Matkan aikana oli tarkoitus saada ensimmäistä kertaa kokemuksia kansainvälisestä yhteistyöstä, joka toteutetaan kolmannen ja toisen asteen kansainvälisten koulutustoimijoiden välillä. Projektin tavoitteena on kerätä tietoa ja ajatuksia siitä, miten vastaavia yhteistyömatkoja voitaisiin toteuttaa laajemmin RUN EU-verkoston korkeakoulujen välillä. Opiskelijat työskentelivät viikon ajan viiden hengen pienryhmissä hollantilaisten lukiolaisten kanssa ratkomalla NHL Stendenin järjestämän yrityssponsorin, bv Sportin antamaa hyvinvointihaastetta teemalla ”future of sports and wellbeing”. Opiskelijoiden tuli viikon aikana kehittää idea ja rakentaa siitä prototyyppi, jolla nuorten liikkumista voitaisiin lisätä. Prototyypit esiteltiin viikon lopuksi pidetyssä ”Leijonan luola” -tyyppisessä pitching-tilaisuudessa. Opintojakson suorittaneet opiskelijat saivat työskentelystään kolme opintopistettä. Työelämävalmiuksia ja korkeakouluyhteistyötä HAMK-ETKOT Kaikki lukion ensimmäisen vuoden opiskelijat tutustuivat Hämeen ammattikorkeakoulun opintotarjontaan HAMK-Etkoilla Visamäen kampuksella 21.3.2024. Yhteisen auditorioaloituksen jälkeen jokainen opiskelija valitsi kolmen eri alan puolen tunnin esittelyä ja osallistui niihin.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw