Lukuvuoden varrelta 2023–2024 Parolan lukio

LUKUVUODEN VARRELTA 2023–2024 14 Erasmus-projektiin liittyvälle Milanon matkalle osallistui Parolan toisen vuoden opiskelijoita, joita oli tänä vuonna matkassa mukana kahdeksan. Isäntälukiomme oli Istituto Calvino di Rozzano e Noverasco, ja se sijaitsee Rozzanossa, noin 10 km etäisyydellä Milanon keskustasta. Opiskelijat majoittuivat kukin ennalta valituissa isäntäperheissä, joiden nuoret olivat samoin osana projektiamme. SUNNUNTAI 18.2.2024 Jaron kuvaamana Päivä alkoi todella aikaisin, kun lähdimme koululta 4.30 taksilla kohti lentokenttää. Lentomme lähti klo 8.00 ja Italian maaperälle laskeuduimme 10.15. Lentokentältä lähdimme kohti koulua, jossa tapasimme ensimmäistä kertaa host-perheemme kasvotusten. Päivä kului uusiin perheisiin tutustuessa ja sunnuntaille ei ollut virallista ohjelmaa. Loppupäivä kului italialaiseen ruokakulttuuriin ja ympäristöön tutustuessa. Samalla pääsimme opettelemaan käsien käyttöä puhuessa, ja työstämään omia italian kielen alkeita. Sanoja ciao ja grazie kuultiinkin koko loppureissun ajan. MAANANTAI 19.2.2024 Thalikan kuvaamana Saavuimme Calvinon koululle 9.00, jossa italialaiset opettajat esittäytyivät meille ja pitivät esitelmiä koulusta sekä kerrottiin vaihdon teemoista ja tavoitteista. Tilaisuudessa saimme myös viikon ohjelman sekä kaulaan roikkuvat laput, joissa luki opiskelijan nimi. Esittelyn jälkeen siirryimme auditoriosta toiseen luokkaan, jossa saimme syödä sekä tutustua Lukiolaisemme ”Cultural Heritage” -matkalla Milanossa 18.–24.2.2024 Opiskelijat Jaro Kontturi 022B, Siiri Ala-Kotila 022B, Minni Kattelus 022B, Senja Vilen 022B, Matias Ylinen 022B, Joel Hallenberg 022A, Thalika Torkko 022B ja Emma Suonperä 022B romanialaisiin ja italialaisiin vaihto-opiskelijoihin. Italialaiset opiskelijat esittelivät meille myös koulua ja menimme seuraamaan muutamia oppitunteja. TIISTAI 20.2.2024 Matiaksen kuvaamana Tiistaiaamu alkoi kaikilla tyypillisen italialaisen aamupalan merkeissä, joka oli hyvin erilainen suomalaisesta aamupalasta. Tarjolla oli hyvin makeita syötäviä kuten keksejä ja croissanteja. Aamupalan jälkeen kaikki suuntasivat Calvinon koululle, jossa pääsimme mukaan osallistumaan muutamiin koulun opettajien laatimille tunneille. Tuntien ja ruokailun jälkeen palasimme koulun auditorioon, josta lähdimme hetken kuluttua takaisin koteihimme. Illalla luvassa oli oikea jännitysnäytös, sillä vaihtarimme olivat järjestäneet jalkapallopelin, johon monen yllätykseksi ainoastaan pojat saivat osallistua. Peli oli hyvin mukava kokemus ja monen kohokohta siltä päivältä. Pelin jälkeen osa porukasta meni takaisin koteihinsa ja osa porukasta kävi vielä syömässä ulkona. KESKIVIIKKO 21.2.2024 Minnin kuvaamana Keskiviikkoaamuna tapasimme Piazza Abbiategrassossa kello 8.30 aamulla, josta nousimme metroon ja suuntasimme kohti juna-asemaa. Matkamme määränpää oli Comojärvi, jonne junamatka kesti noin tunnin. Matka järvelle sujui moitteetta yhdessä romanialaisten vaihto-oppilaiden sekä heidän opettajien kanssa. Saavuttuamme Comojärvelle menimme katsomaan paikallista kirkkoa. Siellä