Lukuvuoden varrelta 2024–2025
LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 2 Kannen kuvitus Vilja Kortelainen Kaurialan lukio Erottajakatu 5 13130 Hämeenlinna Koulun historia lyhyesti Koulun perustamisvuosi 1924 Oman koulutalon valmistumisvuosi 1928 Koulurakennusta laajennettu vuosina 1935, 1954, 1965 ja 2004–2006 Koulumuodon muutokset 1924 perustettiin Hämeenlinnan tyttökoulu, 6-luokkainen keskikoulu. 1933 koulu laajennettiin 9-luokkaiseksi Hämeenlinnan tyttölyseoksi. 1945 koulu muutettiin 8-luokkaiseksi tyttölyseoksi. 1955 koulusta tuli valtion ylläpitämä. 1974 tyttölyseo muutettiin Hämeenlinnan yhteislyseo -nimiseksi yhteislyseoksi. 1976 peruskoulujärjestelmään siirryttäessä lukioluokat muuttuivat kaupungin ylläpitämäksi Kaurialan lukioksi. 1984 Kaurialan lukio sekä Poltinahon lukio ja sen iltalinja yhdistettiin. Poltinahon lukio oli vuonna 1957 perustettu Hämeenlinnan keskikoulusta juurensa juontanut 3-sarjainen lukio. Kaurialan lukiosta tuli 5-sarjainen. 2000 Iltalukiosta muodostui Hämeenlinnan Aikuislukio, joka siirtyi omiin tiloihinsa. Koko koulurakennus jäi Kaurialan lukion käyttöön. 2013 Hämeenlinnan lukiot siirtyivät hallinnollisesti lukioliikelaitos Tavastian alaisuuteen. 2017 Koulutuskuntayhtymä Tavastia, Kaurialan lukio Koulun rehtorit FM Siviä Lehto, johtajatar 1924–1925 FM Kyllikki Sarlin, johtajatar 1925–, rehtori 1954–1963 FK Helvi Kurenniemi, rehtori 1963–1968 FM Sinikka Haapanen, rehtori 1968–1972 FM Pirkko Mannisto, rehtori 1972–1993 LitM, YM Anneli Karsio, rehtori 1993–2004 FM, MBA Arja Aalto-Laaksonen, vs. rehtori 2003–2005, rehtori 2005–2008 LitM, KTK Tuomo Iltanen, rehtori 2008–
KAURIALAN LUKIO 3 Rehtorin katsaus Tuomo Iltanen rehtori Rentouttavaa kesää! Jokainen on tärkeä Hämeenlinnan suomalainen tyttökoulu aloitti toimintansa 10.9.1924. Sata vuotta myöhemmin 10.9.2024 juhlimme koulumme 100-vuotispäivää. Sen kunniaksi opiskelijat muodostivat luvun 100 koulun sisäpihalle ja ruokailun yhteydessä tarjolla oli lukiomme 100-vuotisleivos. Syksyllä lukiolla vieraili useita lukiomme alumneja ja juhlavuoden alumniksi valittiin Hämeenlinnan tyttölyseosta vuonna 1961 valmistunut entinen ministeri ja maaherra Tuula Linnainmaa. Kaurialan 100-vuotisjuhlavuosi päättyi juhlavaan itsenäisyys- ja ylioppilasjuhlaan joulukuussa. Kevätlukukausi on sisältänyt lukion perinteiset juhlat, yo-kirjoitukset ja vilkasta kansainvälisyystoimintaa. Lukuvuoden aikana meillä on vieraillut yli 100 ulkomaista vierasta ja lähes yhtä monta henkilöä Kaurialasta on osallistunut vaihtoihin ulkomailla. Opetushallitus on myöntänyt meille Erasmus+-akkreditoinnin, jonka avulla ulkomaille suuntautuvien liikkuvuuksien toteuttaminen on meille varsin edullista. Toukokuussa toisen vuoden opiskelijat osallistuivat HAMKin organisoimaan korkeakouluviikkoon, joka on yksi esimerkki korkea-asteen yhteistyöstä. Ensimmäisen vuoden opiskelijat puolestaan osallistuivat vapaaehtoistyö- ja hyväntekeväisyyspäivään. Vaikka nyky-yhteiskunnassamme usein korostuvat yksilön oikeudet velvollisuuksien sijasta, olinkin iloinen nähdessäni, kuinka te ykköset autoitte tai teitte kortteja ja tuotteita hyväntekeväisyysjärjestöille. Kiitos tekemästänne työstä yhteisön hyväksi! Opettajakuntaa ovat työllistäneet opetussuunnitelmaan ja lukiolakiin tulevat muutokset oppimisen tuesta. Muutokset tulevat voimaan 1.8.2025. Tavoitteemme on tukea lukiolaisiamme entistä aikaisemmin ja yksilöt huomioiden. Kaurialan lukiossa jokainen on tärkeä ja lukion on oltava turvallinen opiskelupaikka kaikille. Lämpimät onnittelut kevään ylioppilaille! Lukionne on nyt päättynyt ja uudet haasteet odottavat. Mielellämme näemme teitä täällä Kaurialan lukiossa vielä uudelleen. Olette linkkimme jatko-opintojen arkeen ja työelämän mahdollisuuksiin. Menestystä teille kaikille! Toivon, että jokainen teistä löytää oman polun, jota kulkea innokkaana eteenpäin. Kiitos kaikille opiskelijoille ja koko henkilöstölle menneestä lukuvuodesta Kaurialassa! Nyt on aika levätä lukio-opinnoista, nauttia kesästä, vapaudesta ja kesätöistäkin. Kesällä on aikaa lukea, osallistua erilaisiin tapahtumiin, tavata tuttavia ja sukulaisia. Syksyn yo-kirjoituksiin osallistuville haluan toki muistuttaa, että valmistautuminen on aloitettava ajoissa. Hyvän ystäväni sanoin: ”Elämä on ihmisen parasta aikaa.” Haluan toivottaa teille virkistävää kesää!
LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 4 Koulun henkilökunta Opettajat Ahva Lasse, ryhmänohjaaja 24C.........................................................................................äidinkieli ja kirjallisuus Eriksson Jyrki, ryhmänohjaaja 22S.....................................................................................opinto-ohjaus, historia Halonen Hanni....................................................................................................................................englanti, ranska Heikkilä Sari, ryhmänohjaaja 22C.......................................................................................................matematiikka Hellstén-Shi Mikaela..............................................................................................................................matematiikka Hietikko Hanna..........................................................................................................................................saksa, ruotsi Hurskainen Johanna, ryhmänohjaaja 23C...........................................................................................saksa, ruotsi Hyytiä Annika......................................................................................................................................englanti, ranska Iltanen Tuomo, rehtori......................................................................................................................................liikunta Immonen Heli, ryhmänohjaaja 23D .....................................................................................matematiikka, kemia Kellomäki Johannes, ryhmänohjaaja 22F..........................................................................äidinkieli ja kirjallisuus Keränen Jussi, ryhmänohjaaja 24A......................................................................................fysiikka, matematiikka Lahtela Hanna..........................................................................................................................matematiikka, fysiikka Lahti Aleksi, ryhmänohjaaja 23B....................................................................................historia, yhteiskuntaoppi Lampela Johanna, ryhmänohjaaja 22A.......................................................................äidinkieli ja kirjallisuus, S2 Malinen Piritta, ryhmänohjaaja 24B...........................................................................................................kuvataide Malmi-Harju Katja ryhmänohjaaja 24F...................................................................................................psykologia Mansikka Sanna, ryhmänohjaaja 23A.............................................................................................englanti, ruotsi Matilainen Anniina, ryhmänohjaaja 24E........................................................................................venäjä, englanti Mestari Jussi, apulaisrehtori..................................................................................................maantiede, terveystieto Moilanen Tuula..................................................................................................................................................uskonto Mäkinen Anna-Leena............................................................................................................................erityisopettaja Ojansuu Johannes......................................................................................................filosofia, elämänkatsomustieto Paavilainen Pinja, ryhmänohjaaja 24D.............................................................biologia, maantiede, terveystieto Partanen Ari............................................................................................................................................opinto-ohjaus Perkkalainen Paula, ryhmänohjaaja 23E..........................................................................................kemia, fysiikka Pitkänen Minna................................................................................................................................................musiikki Pohjola Markku, ryhmänohjaaja 22D.................................................................................matematiikka, fysiikka Salonen Sakari, tiedelukion koordinaattori.......................................................................................matematiikka Sarja Mia..........................................................................................................................................................psykologia Savolainen Sami..........................................................................................................................liikunta, terveystieto Savonen Merja.......................................................................................................................................ruotsi, englanti Seppälä Tanja........................................................................................................................................................espanja Siren Hanna, ryhmänohjaaja 22B...............................................................äidinkieli ja kirjallisuus, ilmaisutaito Taipale Veera, virkavapaalla................................................................................................................englanti, ruotsi Tanttu Tuulia..........................................................................................................biologia, maantiede, terveystieto Tahvanainen Jenni, virkavapaalla..............................................................................................biologia, maantiede Toivanen Lotta...................................................................................................................................................uskonto Torkko-Hieto Elina................................................................................................................................opinto-ohjaus Tuohiniemi Rita, ryhmänohjaaja 22E..........................................................................................................englanti Turunen Sasu..................................................................................................................................................robotiikka Varis Soile, ryhmänohjaaja 23F.......................................................................................historia, yhteiskuntaoppi
KAURIALAN LUKIO 5 Muu henkilökunta Rehtori....................................................................................................................................................Tuomo Iltanen Apulaisrehtori............................................................................................................................................Jussi Mestari Opintosihteeri.....................................................................................................................................Marjut Arvonen Vahtimestari..........................................................................................................................................Vesa Heikkinen Kouluterveydenhoitaja.........................................................................................................................Marja Järvinen Kuraattori.......................................................................................................................................................Piritta Salo Psykologi.........................................................................................................................................Elina Lewandovski Opiskeluneuvoja................................................................................................................................ Mirva Viitamäki Nuoriso-ohjaaja........................................................................................................................................Hanna Ollila ........................................................................................................................................................Otto-Petteri Ventelä Kouluruokalan emäntä...................................................................................................................... Paula Roslander Ruokapalvelutyöntekijä.........................................................................................................................Anne Nylund Ruokapalvelutyöntekijä.......................................................................................................................Jenna Tihekari Siivooja.....................................................................................................................................................Suvi Rothsten Siivooja....................................................................................................................................................Sari Tuominen Myös Tuomas Kyrö on alumnimme. Hän oli haastateltavana niin kirjailijaillassa kuin päivätilaisuudessakin.
LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 6 Kaurialan lukion vanhempainyhdistyksen tarkoituksena on edistää kodin ja koulun välistä yhteistyötä, tukea nuorten hyvinvointia sekä osallistua terveellisen ja turvallisen oppimisympäristön kehittämiseen. Yhdistys toimii vanhempien foorumina, ja sen toimintaa ohjaa yhdistyksen hallitus. Vanhempainyhdistyksen näkyvin ja suurin talkootapahtuma on vanhojen tanssit, jotka järjestetään yhdessä Lyseon lukion vanhempainyhdistyksen kanssa. Hoidamme oheispalveluja, kuten kahvitusta, narikkaa, mehupistettä ja arpajaisia. Tapahtuma hioutuu joka vuosi aina vain toimivammaksi, ja tänä vuonna onnistuimme saamaan todella paljon vapaaehtoisia avuksi! Kiitos kaikille mukana olleille! Varoja toimintaan vanhojen tanssien lisäksi saamme vanhempainyhdistyksen jäsenmaksuista sekä vanhempainiltojen kahvimaksuista. Näillä varoilla rahoitamme stipendit jokaiselle luokalle vuosittain, avustamme ulkomaanmatkoja ja tällä kaudella myös ostimme lautapelejä ja muita aktiviteetteja opiskelijoiden omaan Valhalla-tilaan. Vanhempainyhdistystoiminta on tärkeä tuki opiskelijoiden lukiotaipaleella. Toiminta on hyvän mielen vapaaehtoistyötä, ja sen kautta saa tietoa koulun arjesta, mahdollisuuden toimia nuorten taustavoimana yhdessä toisten vanhempien kanssa sekä edistää yhteistyötä koulun ja kodin välillä. Kaikki ovat tervetulleita vanhempainyhdistyksen toimintaan - lähde rohkeasti mukaan! Vanhempainyhdistys haluaa kiittää Kaurialan lukion opettajia, henkilökuntaa ja opiskelijoita kuluneesta lukuvuodesta. Paljon onnea uusille ylioppilaille ja menestystä jatko-opintoihin! Toivotamme kaikille rentouttavaa kesää! Kaurialan lukion vanhempainyhdistyksen hallitus 2024–2025: Sanna Uotila, puheenjohtaja Liisa Haakana, varapuheenjohtaja Marja Kallela, sihteeri Henna Turunen, rahastonhoitaja Henna Heinonen, jäsen Päivi Walden, jäsen Pilvi Rounala, jäsen Minna Kallio, jäsen Pauliina Kauppinen, jäsen Maija Tavastila, jäsen Tervehdys vanhempainyhdistykseltä!
KAURIALAN LUKIO 7 Tiimien toiminta KESTÄVIÄ KÄYTÄNTEITÄ LUKIOMME ARKEEN Kaurialan lukion kestävän kehityksen tiimi (keke) edistää kestävän kehityksen toteutumista lukion toiminnassa. Lukuvuonna 2024–25 tiimin jäseninä ovat toimineet opettajista Hanna Hietikko, Johannes Kellomäki, Anniina Matilainen, Johannes Ojansuu, Pinja Paavilainen sekä Sami Savolainen ja opiskelijoista Emmi Ahonen, Teemu Kuronen sekä Siiri Timonen. Keke-tiimi on lukuvuoden aikana yhteistyössä ruokalan kanssa toteuttanut päättöviikon ruokakyselyä, jolla kamppaillaan ruokahävikkiä vastaan. Hienona onnistumisena voi mainita, että Kaurialan lukion ruokahävikki on pienin Tavastian yksiköistä, mutta toisaalta hävikin määrä on ollut hienoisessa kasvussa, mikä aiheuttaa lukuvuositasolla 6 000 euron kustannukset. Keke-tiimi osallistui syksyn energiansäästöviikkoon järjestämällä koulumatkakisan, jossa koulun väkeä kannustettiin taittamaan koulumatkat lihasvoimin, julkisella liikenteellä tai kimppakyydeillä. Ohjelmaan kuului myös Johannes Ojansuun miniluento kestävästä kehityksestä. Lisäksi ekologista kestävyyttä on edistetty tavaranvaihtoviikolla. Toteutuneen toiminnan lisäksi keke-tiimi on selvittänyt yhdessä kaupungin kanssa mahdollisuutta laskea lukion tilojen sisälämpötilaa energian säästämiseksi sekä suunnitellut monikulttuurisuustoimintaa. OPPIMISEN TUKEA JA PEDAGOGISIA IDEOITA Oppimisen tuki ja pedagogiikka -tiimi on kuluneena lukuvuotena keskittynyt erityisesti jakamaan tietoa erilaisista tukitoimista. Tiimin jäseninä ovat toimineet opettajista Mikaela Hellstén-Shi, Katja Malmi-Harju, Anna-Leena Mäkinen, Merja Savonen ja Tanja Seppälä. Kokouksissa on vieraillut myös opiskelijajäseniä kertomassa omista kokemuksistaan ja havainnoistaan. Syyslukukauden alussa tiimi toteutti perinteisen valokuvataulun henkilöstöstä opettajainhuoneen eteen. Tiimi myös laati yhteisen itsearviointilomakkeen, jota opettajat voivat hyödyntää jakson aikana saadakseen tietoa opiskelijoiden osaamisesta ja ilmenneestä tuen tarpeesta. Kevätlukukaudella tiimi järjesti opettajille pedagogisia iltapäiviä, joissa päästiin keskustelemaan oppimisen tuesta sekä jakamaan eri aineissa hyviksi havaittuja pedagogisia käytänteitä ja ideoita koko opettajankunnan kesken. Iltapäivien antia koottiin yhteiseen Padletiin, ja vinkkien jakamista jatketaan muun muassa sen avulla myös jatkossa. Tiimi on päivittänyt aiempina lukuvuosina laadittua oppimisen tukitoimien koontia vastaamaan tällä hetkellä lukiossamme käytössä olevia toimia.
LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 8 TVT- JA ESITYSTEKNIIKKATIIMI TVT-tiimi laajeni käsittämään myös esitystekniikkaa, ja siten tiimiin liittyi myös lisää jäseniä. Opettajista TVT- ja esitystekniikkatiimiin ovat antaneet osansa Markku Pohjola, Lasse Ahva, Jussi Keränen, Aleksi Lahti, Tuula Moilanen, Minna Pitkänen ja Hanna Sirén. Opiskelijoita on rekrytoitu esitystekniikkaan, ja palavereihin ovat aika ajoin saapuneet myös ilahduttavasti Joel Ojakoski, Ilta Kiemunki ja Emil Pukkila. Sekä TVT- että esitystekniikan osalta tiimi on murrosvaiheessa. Abitti2 kolkuttelee jo oven takana, ja syksyllä 2025 ja keväällä 2026 TVT-tiimin tulee olla kartalla siitä, mitä sovelluksia opettajien tulee hallita, ja opettaa opettajia ja opiskelijoita niiden käyttöön syksyn 2026 ylioppilaskokeita varten. Esitystekniikkatiimi on rekrytoinut kuluneen vuoden varrella innokkaita opiskelijoita jatkamaan lukiostamme valmistuneiden abien taitavaa striimaustyötä. Uudet rekrytoidut opiskelijat ovat olleet mukana OBS:n käytössä, valo- ja miksauspöydän ja äänitekniikan kanssa niin, että tulevaisuuden lähetykset toimivat sujuvasti. RYHMÄNOHJAUSTIIMI TUKEMASSA LUKIOLAISTEN JAKSAMISTA JA YHTEISÖLLISYYTTÄ Ryhmänohjaustiimin jäseninä toimivat Johanna Hurskainen (pj.), Sari Heikkilä, Heli Immonen ja Piritta Malinen. Tiimi on kehittänyt ro-tuokioihin jaksamiseen ja yhteisöllisyyteen liittyviä sisältöjä: HAMKin sosionomiopiskelijat pitivät syyslukukaudella toisen vuosikurssin opiskelijoille ryhmätuokiot, joiden tarkoitus oli tukea yhteisöllisyyttä ja jaksamista. Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat saivat puolestaan tietoa Ohjaamo Stagen palveluista. Hyvinvoinnin tueksi ro-tuokioissa teetettiin nukkumiskysely, jonka tuloksista keskusteltiin ryhmänohjaajan ja Striimaustekniikkatiimin kouluttajaopiskelijat Tomi Metsäalho, Jere Laine, Joona Jokinen, Tapio Tuomisto ja Atte Ulvinen palkittiin Hämeenlinnan Vuoden nuori vaikuttaja –palkinnolla.
KAURIALAN LUKIO 9 opiskelijoiden kesken. Lisäksi ryhmänohjaustuokioihin suunniteltiin opiskelun tavoitteisiin liittyvää sisältöä. Tiimi on myös päivittänyt ryhmänohjauksen vuosikellot. Helpottaakseen ryhmänohjaajien töitä tiimi on kirjoittanut valmiit viestipohjat, jotka ryhmänohjaajat lähettävät jaksoittain huoltajille. Tiimi työsti lisäksi syksyn ensimmäisen päivän ohjeistusta 1. vuosikurssin opiskelijoille. JUHLA- JA OSALLISUUSTIIMI TAPAHTUMIA JÄRJESTÄMÄSSÄ Juhla- ja osallisuustiimin jäseniin kuuluivat Sanna Mansikka (pj.), Elina Torkko-Hieto, Sakari Salonen, Rita Tuohiniemi ja Soile Varis. Lukuvuoden alussa järjestettiin koulun pihalla kuvaus, jossa kaikki opiskelijat ja opettajat muodostivat luvun 100 ja lauloivat onnittelulaulun. Syyslukukaudella tiimi järjesti Kaurialan 100-vuotisjuhlavuoteen liittyvän Halloween-diskon yhteistyössä liikuntatutorien ja opiskelijakunnan kanssa. Yhteistyötä opiskelijakunnan kanssa tiivistettiin osallistumalla opiskelijakunnan kokouksiin. Loppuvuodesta järjestettiin henkilökunnan virkistysmatka Pohjalaisia-oopperaan. Tiimi osallistui myös Yökirkon ohjelman suunnitteluun ja toteutukseen. Syyslukukaudella koulussa vieraili myös useita alumneja, jotka liittyivät Kauriala 100 vuotta -teemaan. Kevätlukukaudella tiimi oli mukana sekä Wanhojen päivän brunssin että hyvinvointiviikon järjestelyissä. Opettajille tiimi suunnitteli ja toteutti myös penkkarilounaan ja virkistyspäivän ohjelman. TYÖELÄMÄTAITOJA JA KURKISTUKSIA KORKEAKOULUMAAILMAAN Työelämä- ja korkeakoulutiimin eli tyko-tiimin jäseninä ovat olleet Jyrki Eriksson, Paula Perkkalainen, Ari Partanen, Tuulia Tanttu, Hanni Halonen, Johanna Lampela (pj.) sekä opiskelijajäsenenä Pinja Valanta. Tyko-tiimi on suunnitellut, organisoinut ja järjestänyt Sosionomiopiskelijoiden kanssa tehtiin myös unelmakarttoja.
LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 10 Opiskelijat ja opettajat muodostivat luvun 100 vuosikursseittain koulun pihalle 10.9.2024. Samalla laulettiin onnittelulaulu. opiskelijoillemme mahdollisuuksia tutustua lukion jälkeisiin korkeakouluopintoihin sekä työelämään. Tiimi on järjestänyt ykkösvuosikurssilaisille työelämään tutustumispäivän vapaaehtoistyön näkökulmasta. Opiskelijat pääsivät toteuttamaan vapaaehtoistoimintaa niin vanhusten kuin lastenkin parissa järjestämällä musiikki-, leikki- ja askartelutuokioita, askartelemalla hyväntekeväisyysrannekkeita ja vanhuksille hyvän mielen kortteja sekä lajittelemaan vaatelahjoituksia hyväntekeväisyysjärjestölle – tässä muutamia esimerkkejä lukuisista iloa ja hyvää mieltä tuottaneen päivän toiminnoista. Tyko-tiimi myös organisoi vuosittain mahdollisuuden kesä-tet-opintoihin, jotka voi suorittaa kesäkuukausien aikana työelämään tutustumisena tai kesätöiden ohessa. Perinteinen kakkosvuosikurssin tutustuminen korkeakouluopintoihin toteutettiin jo kolmatta kertaa Hämeen ammattikorkeakoululla Lukiodiili-yhteistyönä, jossa lukiolaiset opiskelivat kolmen päivän ajan aitojen työelämähaasteiden parissa ja suorittivat samalla yhden korkeakouluopintopisteen. Kevätlukukaudella on myös järjestetty lukiomme alumnin pitämää kansainvälisten opintojen mentorointia siitä kiinnostuneille opiskelijoille. Näin on ollut mahdollista saada ensi käden tietoa ja vinkkejä, miten hakeutua lukion jälkeen opiskelemaan ulkomaille ja mitä asioita kannattaa opiskeluja aloittaessa huomioida. Tyko-tiimi myös järjesti kaikille kiinnostuneille henkilöstömme jäsenille tutustumiskäynnin helsinkiläiseen työelämäpainotteiseen Konepajan lukioon ja sen toimintamuotoihin.
KAURIALAN LUKIO 11 Jaettuja hetkiä
LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 12 Juhlia ja riemua
KAURIALAN LUKIO 13
LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 14 Juhlia ja riemua
KAURIALAN LUKIO 15
LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 16 LAATUHANKE Lahden, Jyväskylän ja Kuopion lukioiden kanssa yhdessä toteutettu laatuhanke päättyi loppuseminaariin Jyväskylässä joulukuussa 2024. Hankkeessa laadittiin prosessikuvaukset eri toiminnoille, kehitettiin hyvinvointimalli ja opettajien osaamiskartoitus sekä sovittiin vertaisarvioinneista lukioiden välillä seuraavaksi muutamaksi vuodeksi. Ensimmäiset vertaisarvioinnit toteutettiin huhtikuussa 2025, jolloin lukiomme laatutyöryhmä kävi vertaisarvioimassa Lahden Gaudia-lukion toimintaa, ja vastaavasti Kuopion lyseon lukio vertaisarvioi meidän toimintaamme yhdessä sovitun oppimisen, oppimisen tuen ja arvioinnin osa-alueilla. Ennen vertaisarviointia arvioitavassa lukiossa tehdään itsearviointi, jonka pohjalta vertaisarvioijat haastattelevat rehtoreita, opettajia ja opiskelijoita. Tuloksia hyödynnetään oman oppilaitoksen kehittämisessä. Laatutyön tueksi toteutettiin myös ensimmäinen kierros aineryhmäkohtaisia opettajien osaamiskartoituksia. TIEDOLLA JOHTAMISELLA HYVINVOINTIA OPISKELIJOILLE JA HENKILÖSTÖLLE -HANKE Kaurialan lukion koordinoima tiedolla johtamisen hanke jatkui lukuvuonna 2024–2025. Hankkeessa on kehitetty uusia datavisualisointeja jo olemassa olevasta tiedosta, jota koulussa kertyy paljon. Hankkeen tärkeimpänä kärkenä on ollut ryhmänohjaajien ja koulun hallinnon tukeminen uusien tietonäkymien avulla. Lukuvuonna 2024–2025 käyttöön saatiin laajemmin uusia datanäkymiä, ja niiden käyttöä päästään harjoittelemaan laajamittaisesti lukuvuoden lopussa. Valmiita malleja on käytössä erityisesti lukuvuodesta 2025–2026 alkaen. Kokeiluja ja kehittämistä hanketoiminnan avulla OPPIMISEN TUKI LUKIOLAISEN KASVUN MOOTTORINA -HANKE Hankkeessa toimiva lukiolaiseksi kasvamisen ryhmä on kehittänyt lukiolaiseksi kasvamista tukevia rakenteita ja pedagogisia käytänteitä, jotka vahvistavat opiskelijoiden arjen hallintaa, itsereflektiota ja hyvinvointia. Kaikille ikäluokille on opetettu koulun sähköisen kalenterin käyttöä. Kalenterin käyttöönotto tukee vastuunottoa ja ajanhallintaa, jotka ovat keskeisiä taitoja lukiolaiselle. Psykologian opintojen yhteydessä kaikki 1. vuosikurssin opiskelijat ovat tehneet vahvuustehtävän, jonka tavoitteena on ohjata heitä tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja hyödyntämään niitä lukio-opinnoissa. Opiskelijat ovat saaneet tietoa vahvuusajattelusta, ja opettajia on koulutettu positiiviseen pedagogiikkaan ja vahvuuspedagogiikkaan. Lisäksi on panostettu keskittymisen tukemiseen. Erilaisten oppijoiden liiton asiantuntemusta hyödyntäen jokaiseen luokkaan on hankittu hypistelytuotteita ja väritystehtäviä, joita opiskelijat voivat käyttää oppitunneilla. Oppimisen tuki oppitunnin aikana -ryhmään kuuluvat Mikaela Hellstén-Shi ja Johanna Hurskainen Kaurialan lukiosta sekä Kirsi Saarikko Lammin lukiosta. Ryhmä on työstänyt Pedagogisia vinkkejä oppimisen tueksi -opasta, jota opettajat voivat jatkossa hyödyntää oppitunnin aikana annettavan tuen tarjoamiseen. Vinkit on jaoteltu seuraavien aihepiirien alle: keskittyminen ja työrauha, turvallinen ilmapiiri ja motivaatio sekä koetilanne. Lisäksi olemme tehneet Kuinka selvitä arjesta -huoneentaulun opiskelijan keskittymisen tueksi. Laadimme myös opis-
KAURIALAN LUKIO 17 kelutaitojen itsearviointilomakkeen, jonka avulla opiskelija voi jakson puolivälissä arvioida omaa toimintaansa oppitunnin aikana ja tarvittaessa parantaa sitä. Samanaikaisopetusta ovat kehittäneet Lasse Ahva ja Sanna Mansikka. Äidinkielen ja kirjallisuuden sekä englannin kielen opettajina he ovat suunnitelleet kyseisten oppiaineiden yhteistä opintojaksoa, jossa yhdistyvät kirjallisuuden lukemisen, analysoinnin ja tulkinnan taidot äidinkielestä ja kirjallisuudesta englanninkielisen kirjallisuuden lukemiseen. Hankkeen kautta on saatu hankittua uusiseelantilaisen kirjailijan Katherine Mansfieldin novellikokoelmia. Novellikokoelman novelleista laaditaan valmiita tehtäväpaketteja, joita muutkin opettajat voivat hyödyntää - riippumatta siitä, onko kyse yhteisopetetusta opintojaksosta tai ei. SIGNAALI – LAAJENNETTU TODELLISUUS JA OHJELMOINTI AUTENTTISEMMAN OPPIMISEN EDISTÄJÄNÄ LUKIOKOULUTUKSESSA Signaali-hanke päättyi syyslukukauden päätteeksi tammikuussa 2025. 2,5 lukuvuoden mittainen hanke tuotti valtavasti uutta näkemystä ja kokemusta XR-teknologioista ja ohjelmoinnista lukiokoulutuksessa. Hankkeen päätavoitteena oli lisätä lukiolaisten tulevaisuuden taitoja niin teknologian käyttäjinä kuin myös materiaalien tuottajina. Viimeisenä toimintalukukautena hankkeen osana opiskelijat pääsivät vierailemaan muun muassa Helsingin kasvitieteellisessä puutarhassa, jossa harjoiteltiin VR-esityksen laatimista. Tämän lisäksi hankkeen kylkiäisenä opiskelijat laativat kooditaidetta Hämeenlinnan Valoilmiö-tapahtumaan ja laativat tekoälybotteja Adventure Club Oy:n ohjaamana Tampereen yliopistolla yhdessä Porin lukion LUMA-linjalaisten kanssa. Opiskelijoille on hankittu kaikkiin luokkiin hypistelytuotteita tukemaan keskittymistä.
LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 18 Hankkeen osaamista on hyödynnetty myös hankeajan päättymisen jälkeen, ja keväällä 2025 historian ja kuvataiteen opintojaksoilla laadittiin VR-maailmoja Hämeenlinnan alueen keskiaikaisista kirkoista. Vaikka hanketyö päättyi, jatkuu Signaalissa kertynyt osaaminen kulkuaan osana laadukasta ja nykyaikaista opetusta niin virtuaalisissa kuin fyysisissäkin ympäristöissä. KANSAINVÄLINEN KAURIALA Koulutuskuntayhtymä Tavastian lukioilla on yhteinen Erasmus+-akkreditointi, joka mahdollistaa pitkäkestoisen kansainvälisyystoiminnan kehittämisen lukioissamme. Kaurialan lukio on tänä lukuvuonna toteuttanut monipuolisesti erilaisia opintoprojekteja eurooppalaisten lukioiden kanssa ja opiskelijaryhmiämme on matkustanut EU:n Erasmus+-rahoituksella tutustumaan yhteistyölukioihimme Sloveniaan, Tsekkeihin, Saksaan ja Ranskaan. Olemme myös vastaanottaneet opiskelijaryhmävieraita yhteistyölukioistamme sekä muita ulkomaalaisia vierailijoita esimerkiksi job shadowing -viikolle Kaurialaan Ranskasta, Saksasta, Sloveniasta, Kroatiasta, Tšekeistä, Argentiinasta, Italiasta sekä Yhdysvalloista. Suomen Opetushallituksen rahoittaman Transatlantic Classroom -hankkeen Skills for Sustainable Future -projektissa Kaurialan lukion opiskelijat yhdessä amerikkalaisen Sandwich High Schoolin kanssa perehtyivät YK:n Agenda 2030 -teemoihin. Syyskuussa 2024 opiskelijaryhmä Kaurialasta vieraili Sandwich High Schoolissa Massachusettsissa Yhdysvalloissa ja amerikkalaislukiolaiset puolestaan Kaurialassa huhtikuussa 2025. Kaurialan lukiosta lähti ulkomaiselle vierailulle tai vaihto-opiskelujaksolle lukuvuoden 2024–25 aikana yhteensä 78 opiskelijaa ja 12 henkilöstön edustajaa. Lukiossamme vieraili lukuvuoden aikana 88 opiskelijaa ja 21 henkilöstön edustajaa. Signaali-hankkeessa kehitetyt laajennetun todellisuuden toimintatavat ovat mukana useissa oppiaineissa. ARXin järjestämillä Valoilmiö-festivaaleilla nähtiin myös Niko Tiaisen ja Antti Kulmalan sekä Kaurialan lukion opiskelijoiden tekemiä valotaideteoksia. Historian ja kuvataiteen yhteisellä opintomatkalla keskiaikaisiin kirkkoihin kerättiin materiaalia virtuaalista esittelyä varten.
KAURIALAN LUKIO 19 1. Kaurialan lukion ja ranskalaisen Lycee Maurice Genevoix’n yhteisen kemia-aiheisen projektin opiskelijat Jeanne d’Arcin aukiolla Orleansissa. 2. Skills for Sustainable Future -projektin opiskelijat Kaurialan lukiosta ja amerikkalaisesta Sandwich High Schoolista Red Soxien baseball-ottelussa Fenway Parkissa Bostonissa. 3. Vierailulla orgaanisen ja analyyttisen kemian laitoksella, Orléansin yliopistossa. 4. Aulangolla maastovaelluksella. 5. Skills for Sustainable Future –projektin opintomatkalla Bostonissa törmäsimme myös Edgar Allan Poeen. 6. Saksalaisia ja suomalaisia opiskelijoita Düsseldorfissa. 7. Yhteiskuva Otaniemen, Gimnazija Kranjin ja Kaurialan lukion opiskelijat ja opettajat 8. Opastetulla kierroksella Hämeen linnassa. 1 2 3 4 5 7 6 8
LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 20 Opiskelijoiden yhteisöt toimivat OPISKELIJAKUNTA TOIMII JOKAISEN OPISKELIJAN HYVÄKSI Opiskelijakunnan hallituksessa ovat lukuvuonna 24–25 toimineet Tino Peltonen, Erin Kurki, Kaisla Airas (entinen puheenjohtaja), Simeon Härkönen, Vilma Äyhönen, Emil Pukkila, Atte Leppäaho, Daniel Stenvall, Emi Ruponen, Onni Rautiainen (uusi puheenjohtaja), Santeri Suomi, Vilka Vähätiitto, Tommi Seppänen, Ruusu Tuulensuu, Pinja Valanta, Alina Tervaniemi, Joel Ojakoski, Siiri Timonen, Aija Tammisalo, Tilda Äystö, Aada Kähäri, Emmi Ahonen, Veera Leppänen, Ilta Kiemunki, Teemu Kuronen, Aino Mattila, Ela Mese, Dmytro Terenchyk ja Ida Toivonen. Ohjaavina opettajina toimivat Pinja Paavilainen ja Johannes Kellomäki. Opiskelijakunnan hallitus on edistänyt yhteisöllisyyttä järjestämällä tapahtumia sekä jakamalla avustuksia. Syyslukukaudella järjestettiin uusina tapahtumina Ykkösdisko lukuvuoden alussa sekä Halloween-bileet marraskuussa. Lisäksi opiskelijakunnan hallitus osallistui kesäisen toimintapäivän järjestämiseen toukokuussa. Avustuksia on myönnetty muun muassa Kaurialan lukion kerhoille, opintoretkien kustannuksiin ja abien toimintaan. Vaikuttamistyötä on tehty johtoryhmässä, opettajakokouksissa ja tiimeissä. Keväällä opiskelijakunnan hallitus antoi lausunnon tuntikiertokaavion uudistuksesta. Opkh on edustettuna myös rahaliikennettä hoitavan kannatusyhdistyksen hallituksessa. Opiskelijakunnan tärkein tulolähde on ollut koulukuvausten provisio. FANTASIAA, KAUHUA JA SCIFIÄ – ROOLIPELIKERHOSSA PÄÄSEE KOKEMAAN ERI GENREJÄ Roolipelikerho on kokoontunut pelaamaan lähes joka torstai päättöviikkoja ja lomia lukuun ottamatta. Viikoittaisiin peli-iltoihin on osallistunut yleensä 10–18 henkeä ja samanaikaisesti on pelattu 2–3 peliä. Kokonaisuudessaan pelaajaringissä on ollut mukana noin 30 henkeä. Fantasia on ollut pelien suosituin genre, mutta myös kauhua ja scifiä on pelailtu. Peleistä mainittakoon esimerkiksi Dungeons & Dragons, Runequest ja Call of Cthulhu. Pääosin olemme saaneet nauttia kerholaisten omista tarinoista, mutta valmisseikkailujakin on hyödynnetty. Näin monen pelin pyörittäminen ei olisi mahdollista ilman opiskelijoita, jotka toimivat pelinjohtajina. Iso kiitos heille! Alusta lähtien Kaurialan lukion roolipelikerhon ajatuksena on ollut “nuorilta nuorille”. Aikuiset antavat oman panoksensa, mutta opiskelijat tekevät kerhosta itsensä näköisen. Roolipelikerho on paikka, jossa opiskelijat voivat löytää samanhenkisiä ihmisiä yhteisen harrastuksen parista – myös toisilta vuosikursseilta. Roolipelaaminen myös tukee mielikuvituksen käyttöä, luovuutta, itseilmaisua ja yhteisöllisyyttä. Ja ennen kaikkea se on älyttömän kivaa! Opiskelijakunnan hallitus oli mukana järjestämässä vaalipaneelia.
KAURIALAN LUKIO 21 TUTORIT HYVÄN MIELEN LÄHETTILÄINÄ Kaurialan lukion tutor-toiminta oli lukuvuoden aikana vireää, sillä tutoreina toimi lukuvuoden aikana aktiivinen 29 opiskelijan joukko. Tutorit valittiin kevään 2024 aikana, jolloin tulevan lukuvuoden toimintaa suunniteltiin jo aktiivisesti. Tutorit aloittivat lukuvuotensa ykkösten tutustumispäivänä jo ennen muiden opiskelijoiden koulun alkua. Toiminta jatkui ensimmäisen kouluviikon aikana pidettynä ykkösten starttipäivänä, jolloin tutorit ohjasivat starttipäivän toimintarasteja. Tämän jälkeen tutorit vierailivat muun muassa ykkösten ryhmänohjaustuokioissa ja järjestivät muita yhteistoiminnallisia aktiviteetteja ykkösille. Tutorit olivat myös aktiivisesti mukana järjestämässä koulullamme erilaisia teemapäiviä muun muassa ideoimalla erilaisia pukeutumisteemoja. Lukuvuoden uutuutena oli myös ykkösille järjestetty tervetuliaisdisko, jonka järjestelyissä moni tutor oli aktiivisesti mukana. Tutorien toiminnan kannalta merkittävä ponnistus olivat myös ysiesittelyt, jotka pidettiin kolmessa – neljässä osassa marraskuun aikana. Vuonna 2022 aloitettu uusi toimintakonsepti on jo alkanut vakiinnuttaa paikkaansa koulussamme. Vierailukerran aikana ysit tutustuivat lukiomme tiloihin ja kiersivät tutorien johdolla monipuolisesti kouluamme esitteleviä toimintarasteja. Huhtikuun aikana tutorit kiersivät myös lähialueen yläkoulujen kahdeksasluokkalaisten opo-tunneilla esittelemässä lukiotoimintaa. Toiminta päättyi toukokuussa järjestetRoolipelikerho tarjoaa yhdessä tekemistä ja pelaamista erilaisten roolipelien äärellä. Tutorit olivat järjestämässä ykkösten starttipäiviä.
LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 22 tyyn palauteseminaariin ja seuraavan lukuvuoden valittujen tutorien kanssa toteutettuun vallanvaihtokaronkkaan. LIIKUNTATUTORIT KANNUSTAVAT OPISKELIJOITA LIIKKUMAAN Liikuntatutorit ovat kannustaneet tänäkin lukuvuonna opiskelijoita liikkumaan. Lasten Liikunnan Tuen liikuntavastaava Otto Ventelä koulutti uudet liikuntatutorit. He saivat perustiedot liikkumisen tärkeydestä. Liikuntatutorit järjestivät lukuvuoden aikana aina silloin tällöin perjantain ruokavälitunnilla aktiivivälkkiä, joissa opiskelijat saivat erilaisissa tehtävissä onnistuttuaan pienen palkinnon. Lokakuussa järjestettiin ohjausryhmien väliset pussijuoksukisat lukiomme 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Kisassa oli alkukilpailut, joista voittajat valittiin loppukilpailuun. Loppukilpailun voitti ryhmä 23D. Joulukuussa liikuntatutorit toteuttivat joulukalenterin. He lukivat joka arkipäivä kello 9.40 koulumme keskusradion kautta jouluisen tarinan, jonka avulla aktivoitiin opiskelijoita ja henkilökuntaa liikkumaan oppitunnin aluksi. Helmikuussa vietettiin hyvinvointiviikkoa, johon myös liikuntatutorit järjestivät ohjelmaa. Ruokavälitunnilla opiskelijoiden oli mahdollista pelata pareittain reaktionopeuspeliä, jossa sammuteltiin syttyviä valoja. Pelin pelattuaan pari sai lakut. Maaliskuussa pidettiin ohjausryhmien välinen kisa dippi- ja leuanvetotelineellä. Ohjausryhmät keräsivät ruokavälitunnilla pisteitä leuanvedoista, roikkumisista ja vatsalihasliikkeistä omalle ryhmälleen. Leuanvetokisan voitti ylivoimaisesti ryhmä 23C tuloksella 164 leukaa. Koko ryhmä palkittiin tikkareilla. Pääsiäisviikolla liikuntatutorit piilottivat suklaaherkkuja ympäri koulua ja tarkoituksena oli saada opiskelijat kurottelemaan, kyykistelemään ja kurkkimaan löytääkseen suklaat. Kevään viimeisessä jaksossa pidettiin jo perinLiikuntatutorit järjestivät lukuvuoden aikana monenlaisia tapahtumia ja aktiviteetteja.
KAURIALAN LUKIO 23 teeksi muodostunut ohjausryhmien välinen pöytäjalkapalloturnaus, jossa kunkin ryhmän kaksi edustajaa pelasivat toisen ryhmän edustajia vastaan ja paras joukkue pääsi jatkoon. Pelit jatkuivat siten, että joka kierroksella joukkueita putosi pois, kunnes vastakkain oli enää kaksi joukkuetta. Finaaliottelu pelattiin keskiviikon kahvilassa. Voiton vei ryhmä 22S, jossa vahvistuksena pelasi vahtimestari Vesa Heikkinen. Toiseksi tuli ryhmä 23E. KANSAINVÄLISYYSKERHON LUKUVUOSI Lukiomme kansainvälisyyskerhossa on tänäkin vuonna ollut mukana useita opiskelijoita eri luokka-asteilta. Mukana toiminnassa ovat olleet myös koulumme vaihto-opiskelijat: Pia Saksasta, Gregorio Italiasta, australialaiset Lily ja Natalia, jotka olivat Kaurialassa puoli lukuvuotta sekä kuukauden mittaisessa vaihdossa olleet Mohamed Ranskasta ja Pietro ja James Italiasta. Kerhossa jäsenet ovat voineet tutustua vaihto-opiskelijoihin ja oppia lisää heidän kokemuksistaan Suomessa. Lukuvuoden aikana kv-kerho on esitellyt toimintaansa niin kotimaisille kuin kansainvälisillekin opettaja- ja opiskelijavieraille sekä muun muassa järjestänyt Tšekki-projektin vieraille hauskan illanvieton koululla. Vuoden kohokohta oli tietysti kansainvälisyysviikko, joka järjestettiin 4.–8.11.2024. Tuttuun tapaan viikon jokaisella päivällä oli erillinen teemamaa, jotka tänä vuonna olivat Italia, Saksa, Ruotsi, Australia ja Ranska. Saimme viikon mittaan nauttia näiden maiden inspiroimaa lounasta. Ohjelma vaihteli päivittäin, ja viikon mittaan järjestettiin muun muassa Kahooteja, juomamaistelua, karaokea sekä aarteenetsintöjä. Lisäksi saimme katsottavaksemme hienot videotervehdykset viime lukuvuoden vaihto-opiskelijoiltamme Harukalta, Emmalta, Elenalta ja Richardilta. Harjoittelijamme Arielin johdolla pääsimme myös pyörähtämään argentiinalaisen tangon saloihin. Kansainvälisyysviikon puhujavieraat olivat Kaurialan 100-vuotisjuhlan kunniaksi omia alumnejamme. Upeat esitykset meille pitivät Anni Warnicki, Kia Partanen ja Otto Kivinen. Ensi lukuvuonna perinteisten toimintojen lisäksi kv-kerhossa mietitään taas, miten saisimme lisää kansainvälisyyttä osaksi arkeamme. Tervetuloa mukaan! MATEMATIIKKA- JA LUONNONTIEDELUKIO Matematiikka- ja luonnontiedelukio on tehnyt useita retkiä ja vierailuja, joilla tiedemaailma ja kulttuuri kietoutuvat yhteen. Elokuussa ensimmäinen vuosikurssi tutustui Ateneu-
LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 24 min pysyviin kokoelmiin opastetulla kierroksella ja lisäksi vierailtiin Eero Järnefeltin vaihtuvassa näyttelyssä. Musiikkitalossa syödyn lounaan jälkeen käveltiin Helsingin yliopiston kasvitieteelliseen puutarhaan ja kasvihuoneisiin, joissa työskenneltiin biologian ja kuvataiteen opettajien antamien ohjeiden ja tehtävien mukaisesti. Suomen Kansallisbaletissa oltiin ensin syyskuussa Kesäyön unelma -balettiesityksessä, jota ennen oli talon kiertokäynti, taiteilijatapaaminen ja lounas, ja lisäksi huhtikuussa T(r)anssi -nykytanssiesityksen pääharjoituksessa ja sen jälkeen Musiikkitalon opastetulla kierroksella kahdessa ryhmässä. Vierailut olivat osa LUMA2-opintojaksoa, jossa yhtenä aiheena on taiteen tutkiminen tieteen keinoin. Lisäksi tiedekeskus Heurekaan tehtiin opintomatka tammikuussa, ja HAMKin tekniikan toimintapäivät Visamäen kampuksella monipuolisine ryhmätöineen olivat helmikuussa. Helsingin yliopiston fysiikan laitoksen järjestämässä MasterClass-tapahtumassa vieraili myös ryhmä tiedelukiolaisia. Tapahtuman teemana oli hiukkasfysiikka ja se oli koordinoitu yliopistoverkon kanssa, joka on yhteistyössä CERNin tutkimuslaitoksen kanssa. Erilaisiin valtakunnallisiin kilpailuihin osallistuttiin lukuvuoden aikana seuraavissa oppiaineissa: biologia, maantiede, fysiikka, kemia, matematiikka ja tietotekniikka. Lisäksi järjestettiin kansainvälinen matematiikan kengurukilpailu 31.3.2025 (student-sarja) ja tammikuussa etäyhteyksillä valtakunnallinen Harppi-tiedekilpailu, johon osallistui lukiostamme kolme joukkuetta. Kaurialan lukio ja Otaniemen lukio aloittivat yhdessä Sloveniassa olevan luonnontiedelukion Gimnazija Kranjin kanssa kansainvälisen projektin, joka jatkuu vielä syksyllä 2025. Teemoina ovat robotiikka, teknologia, ohjelmointi ja kulttuuri. Projekti sisälsi muun muassa vierailun Riihimäen lukion robotiikkaluokkaan, jossa järjestettiin ohjelmointipaja. Projekti sai jatkoa toukokuun 6.–10. päivä Sloveniassa, jossa opiskelijat pääsivät toteuttamaan luontoretkiä, oppimaan kulttuuria ja tutustumaan ohjelmoitavaan teknologiaan. Yhteisprojektin yhtenä tavoitteena on vahvistaa opiskelijoiden kansainvälisiä suhteita ja tarjota heille uusia oppimiskokemuksia. Kaurialan lukion opiskelijat isännöivät slovenialaisia Suomessa syksyllä 2025 jatkaen näin arvokasta kulttuurivaihtoa ja yhteistyötä. Ranska-kemia-projektiin osallistui 22 lukiomme ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijaa. Projektityöt käsittelivät kestävää kehitystä, kiertotaloutta ja energiaa. Projektitöitä tehtiin kuvataiteen keinoin, kokeellisina tutkimuksina sekä kirjallisuustutkimuksina. Projektivierailu Ranskaan tehtiin 4.3.– 9.3.2025, ja ranskalaiset puolestaan vierailivat Hämeenlinnassa 8.5.–13.5.2025. Vierailujen aikana vierailtiin muun muassa orgaanisen ja analyyttisen kemian laboratoriossa (ICOA) ja CEMTHI- laboratoriossa (Extreme Conditions and Materials: High Temperature and Irradiation) sekä tutustuttiin Chambordin linnaan. Kaurialan lukiosta käytiin lukuvuoden aikana myös Saksassa Euroopan teollisuuden ytimessä Ruhrin alueella Meerbuschissa Erasmus+-vaihdossa tutustumassa Euroopan energiantuotannon ydinalueelle 16.–21.2.2025. Vastaavasti saksalaisopiskelijat vierailivat toukokuussa 2025 tutustumassa suomalaiseen teollistumiseen ja energiantuotantoon.
KAURIALAN LUKIO 25 1. Ranska-kemia projektin kokeellisia projektitöitä olivat mm. veden elektrolyysilaitteiston rakentaminen kierrätysmateriaalista sekä peltomaan ravinnepitoisuuksien määrittäminen. 2. VEX –robottiin haetaan sopivaa komponenttia. 3. Matematiikka- ja luonnontiedelukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat tutustuvat DNA-elektroforeesiin. 4. Testiajoa odotellessa. 5. Tiedelukion ykköset kasvitieteellisessä puutarhassa. 1 2 3 4 5
LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 26 Opiskelijalle tukea ja ohjausta OPISKELUHUOLLON TOIMINTAA Syyslukukaudella opiskeluhuollon työntekijät – yhteisö- ja hyvinvointiohjaajat, opiskeluneuvoja ja psykologi – osallistuivat aloittavien opiskelijoiden starttipäivään Ahvenistolla. Samalla porukalla pidettiin myös 1. vuosiluokan opiskeluhuollon tunnit. Tunneilla käsiteltiin muun muassa mielenterveyden osa-alueita, stressinhallintaa ja keskittymiseen liittyviä asioita. Opiskeluhuolto oli mukana myös helmikuun hyvinvointiviikon järjestelyissä. Koko lukuvuoden ajan toteutettiin noin kerran viikossa kaikille opiskelijoille avointa välituntitoimintaa, jossa mukana olivat yhteisö- ja hyvinvointiohjaajat, kuraattori, opiskeluneuvoja ja ajoittain myös psykologi. Välituntitoiminnassa opiskelijoilla on ollut mahdollisuus pelata lautapelejä, juoda kuppi kahvia, askarrella muun muassa isänpäiväkortteja ja kertoa viikon kuulumiset. Toiminnassa on ollut esillä myös vaihtuvia nuorten elämään, hyvinvointiin ja opiskeluun liittyviä teemoja. Samalla porukalla on pidetty jaksoittain toteutettuja päättöviikon kahveja, joissa mukana on ollut myös yhteistyötahoja. Vuoden aikana yhteisö- ja hyvinvointiohjaajat ovat järjestäneet liikuntalukkaria vaihtuvin lajein. Liikuntalukkarin tavoitteena on ollut tutustuttaa opiskelijoita eri urheilulajeihin matalalla kynnyksellä. Tammikuussa psykologi ja erityisopettaja pitivät 3. vuosikurssin opiskelijoille ylioppilaskirjoituksiin valmentavan luennon. Luento piti sisällään muun muassa vinkkejä opiskelutekniikoihin ja riittävään palautumiseen sekä tietoa itsemyötätuntoisuuden hyödyistä. Yksilötyössään kuraattori on kouluttautunut tänä lukuvuonna ahdistuksen lyhytinterventio-menetelmään ja ottanut sen käyttöön yhtenä tukimuotona opiskelijoiden kanssa työskentelyyn. OPINTO-OHJAUS KAURIALAN LUKIOSSA Kolmen opinto-ohjaajan voimin toteutimme lukuvuoden aikana muun muassa koko ikäluokkia koskevia tapahtumia. Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat osallistuivat Hämeen ammattikorkeakoulussa järjestetyille HAMK-etkoille sekä Tekijä-tapahtumaan – yhteistyössä tyko-tiimin kanssa – osana lukiomme työelämäpäivää. Toisen vuosikurssin opiskelijoille järjestettiin OPO2-opintojakson yhteydessä kaksi työelämään tutustuttavaa (TET) päivää sekä kaksi ammattivierasaamua, joissa 12 eri alan asiantuntijaa kertoi omasta urapolustaan ja työtehtävistään. Osa esiintyjistä oli lukiolaisten vanhempia, osa heistä taas vieraili Rotary ry:n nuorisotoimintamuodon eli uuden RYLA-yhteistyön muodossa. Lukiomme abit vierailivat perinteiseen tapaan Helsingin Messukeskuksessa pidettävillä Studia-messuilla, joiden yhteydessä abit pääsivät tutustumaan Suomen korkeakoulutarjontaan sekä muihin jatkokoulutusvaihtoehtoihin. Lähialueen yhdeksäsluokkalaisten tutustumista lukioomme jatkettiin tutuksi tulleella menetelmällä kierrättämällä heitä rastipisteillä lukiossamme. Tutustumispäivät toteutettiin yhdessä koulumme opettajien ja tutoreiden kanssa. Opot myös vierailivat lukuvuoden aikana tyko-tiimin kanssa tutustumassa työelämälähtöisen Konepaja-lukion toimintaan. Lukuvuoden painopisteenä oli ohjaukseen ja oppimisen tukeen liittyvien käytänteiden kehittäminen osaksi lukion toiminta-arkea yhdessä lukion erityisopettajan kanssa.
KAURIALAN LUKIO 27 Vuoden alumni Tuula Linnainmaa. Vuoden 2024 alumni Tuula Linnainmaa valmistui ylioppilaaksi vuonna 1961. Opiskelu silloisessa Tyttölyseossa oli monin tavoin erilaista kuin nykyinen lukio-opiskelu. Parasta Tyttölyseossa oli tyttöjen välinen ystävyys. Suuret 44 opiskelijan luokat olivat yhteishengeltään tiiviitä ja kaikki otettiin mukaan. Sääntöjä ja määräyksiä koulussa oli jopa liikaa ja niiden noudattamista tarkkailtiin. Esimerkiksi pitkiä housuja sai pitää vain urheilupäivänä. Käytös- ja tervehtimistapoja arvostettiin ja niitä opetettiin liikuntatunneilla. Lukiovuosien jälkeen Linnainmaa opiskeli kauppaopistossa sekä myöhemmin perusti perheen. Myöhemmin hän opiskeli valtiotiedettä Helsingin yliopistossa ja valmistui valtiotieteiden kandidaatiksi vuonna 1973. Yliopisto-opintojen jälkeen hän työskenteli perheyrittäjänä, kunnes hänet valittiin kansanedustajaksi vuonna 1987. Hän toimi myös liikenneministerinä Paavo Lipposen hallituksessa vuosina 1995–1997. Ministerivuodet sisälsivät runsaasti myös kansainvälisiä tehtäviä esimerkiksi Brysselissä sekä eri maiden liikenneministereiden kutsumista vierailulle suomeen. Ministerivuosien jälkeen Linnainmaa toimi Etelä-Suomen maaherrana vuosina 1997– 2003 täällä Hämeenlinnassa. Myöntävän vastauksen maaherraksi valintaan Linnainmaa kertoo perustuneen rakkauteen Hämeenlinnaa kohtaan. Maaherrana toimimisessa erityisen antoisaksi hän koki yhteistyön Puolustusvoimien kanssa ja läänin laajuisten maanpuolustuskurssien järjestämisen. Kaurialan lukion Vuoden alumni 2024 Vuoden 2024 alumnimme Tuula Linnainmaan viesti tämän päivän nuorille: “Elämässä kaikki on mahdollista. Älkää koskaan luovuttako. Menkää sitkeästi kohti omia unelmia. Talo rakennetaan kivi kiveltä, samoin elämämme teko teolta. Elämisen maku syntyy siitä, että uskaltaa elää täysipainoisesti ja olla oma itsensä eikä matkia muita. Se vaatii rohkeutta ja luottamusta itseensä ja elämäänsä. Uskaltakaa unelmoida ja tehkää unelmistanne tosia.”
LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 28 KAURIALAN LUKION ALUMNITOIMINTA Kun Hämeenlinnan tyttölyseon ja Kaurialan lukion seniorit lopettivat toimintansa keväällä 2012, päätettiin perinteen jatkajaksi rakentaa alumnitoimintaa. Alumneja ovat siis kaikki Hämeenlinnan tyttölyseossa ja Kaurialan lukiossa opiskelleet. Alumnitoiminnan tavoitteena on tehdä entisten opiskelijoiden osaaminen näkyväksi nykyopiskelijoille ja saattaa yhteen aiempia tyttölyseon ja Kaurialan lukion opiskelijasukupolvia. Alumnit muun muassa vierailevat lukiossa kertomassa uratarinoitaan nykyisille opiskelijoille. Ensimmäiseksi Kaurialan lukion vuoden alumniksi valittiin vuonna 2012 Merja Ylä-Anttila, joka nykyisin toimii Ylen toimitusjohtajana. Tietoa alumnitoiminnasta ja mahdollisuus alumniksi liittymiseen löytyy lukion kotisivuilta ja Facebookista (Kaurialan lukion alumnit -sivu). 2012 Vuoden alumni: Merja Ylä-Anttila (yo 1979) 2013 Vuoden alumni: Jyrki Louhi (yo 1998) 2014 Vuoden alumni: Liisi Tandefelt (yo 1954) 2015 Vuoden alumni: Viljo Petäjä (yo 1994) 2016 Vuoden alumni: Anneli Pauli (yo 1974) 2017 Vuoden alumni: Petri Vilén (yo 2006) 2018 Vuoden alumnit: Liisa Alanen (yo 1964) ja Leena-Maija Ruuskanen (yo 1967) 2019 Vuoden alumni: Tommi Alanne (yo 2005) 2020 Vuoden alumni: Kreeta Karvala (yo 1988) 2021 Vuoden alumni: Kari Tikkinen (yo 1997) 2022 Vuoden alumni: Juuso Hietanen (yo 2004) 2023 Vuoden alumni: Maria Lassila-Merisalo (yo 1997) 2024 Vuoden alumni: Tuula Linnainmaa (yo 1961)
flippingbook.comRkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw