Lukuvuoden varrelta 2024–2025 Lammin lukio

LAMMIN LUKIO 21 Ympäristön ja ihmisen vuorovaikutusta tutkittiin KU2-opintojaksolla Tilat paikat ja ilmiöt. Opintojaksolla rakennettiin pienoismalleja tärkeistä paikallisista rakennuksista. Lahteen suuntautuvalla päätösretkellä tutustuttiin visuaalisen taiteen museoon Malvaan sekä Alvar Aallon suunnittelemaan Ristinkirkkoon. PROJEKTIN VAIHEET IDEASTA LOPPUTULOKSEEN Vuonna 2023 keväällä olimme bussissa paluumatkalla tuutorikoulutuksesta ja idea lukiolaisten omasta tilasta syntyi. Me – Kosti Mäkelä ja Aliisa Mattila – olimme silloin junnuja eli ykkösiä ja juttelimme opinto-ohjaaja Raija Markkasen kanssa siitä, että olisi mukavaa saada Lammin lukiosta yhteisöllisempi. Tärkeimmäksi keinoksi lukion yhteishengen parantamiseksi näimme tilan lisäämisen lukiolaisille. Yläkoululaisten sisävälitunnit ja Hakkalan hälinä häiritsivät lukiolaisten opiskelua ja olemista suuresti. Istumapaikkoja oli käytävillä vähän, ja hälinä vaikeutti itsenäistä opiskelua sekä välitunneilla tai hypäreillä rentoutumista. Bussimatkalla idea jalostui: entä jos suhteellisen vähällä käytöllä ollut luokkatila H28 pyhitettäisiin täysin lukiolaisten käyttöön? Pian silloiselle vararehtorille Jouko Töyrylle kirjoitettiin ideasta ja sen toteuttamisesta. Alun perin ajateltiin, että oviin voitaisiin laittaa esimerkiksi pyörän lukko, jonka koodi annettaisiin vain lukiolaisille. Vararehtorimme keksi vielä paremman ratkaisun ja järjesti asentajat laittamaan oviin oikeat koodilla toimivat lukot. Vaikka luokassa pidettiin yhä satunnaisia tunteja, oli ensimmäinen askel kohti lukiolaisten omaa luokkatilaa otettu. Nopealla tahdilla lukkojen uudistamisen jälkeen koulu hankki luokkaan pehmeät istuimet ja erilaiset pulpetit, joita oli helppo siirrellä. Tila alkoi pikkuhiljaa erottua tavallisesta luokkatilasta. Syyslukukausi 2023 meni pitkälti suunnittelun parissa. Minä – Aliisa Mattila – lähdin lisäksi mukaan opiskelijakunnan hallitukseen sennuvuonna tarkoituksenani luotsata tilan kehittämistä. Minä sain tehdä Senioriprojektin lukiolaisten tilan kehittämisestä, joten sain työstäni myös opintopisteitä. Kokouksissa käytiin läpi tarpeellisia hankintoja, ja niistä koottiin esitys, joka jaettiin aina eteenpäin koululle. Tärkeimpänä listalle nousi kahvinkeitin. Aikaisempana vuonna lukion oppilaskunta oli järjestänyt koulun yläkertaan kahviautomaatin, joka jouduttiin kuitenkin poistamaan, sillä sen käytössä ilmeni lukiolaisista riippumattomia ongelmia. Lukiolaiset eivät olleet valmiita jättämään Viihtyisä oleskelutila Lammin lukiolaisille

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw