Lukuvuoden varrelta 2024–2025 Hämeenlinnan lyseon lukio

Calypsopakki. HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 5 TEKOÄLYÄ OPPIMISEN AVUKSI (AIRUS-HANKE) Tekoäly on muuttanut merkittävästi lukion oppimisen ja opettamisen käytäntöjä kuluneen vuoden aikana. Uudet teknologiat tarjoavat mahdollisuuksia, jotka tukevat oppimista ja opetuksen kehittämistä, mutta samalla ne tuovat mukanaan haasteita, jotka vaativat harkittuja ratkaisuja ja vastuullisia toimintatapoja. Vaikka tekoäly on tehokas työkalu, joka voi auttaa opiskelijoita tiedon analysoinnissa ja oppimisen jäsentämisessä, osa opiskelijoista pyrkii hyödyntämään sitä tavoilla, jotka eivät edistä heidän oppimistaan. Tämä ilmiö on johtanut siihen, että arviointikriteereitä on täytynyt mukauttaa. Arvioinnissa keskitytään entistä enemmän opiskelijoiden itse tuottamaan näyttöön, esimerkiksi valvottuihin kirjoitustehtäviin, suullisiin esityksiin ja oppimista mittaaviin keskusteluihin. Samalla on tärkeää korostaa opiskelijoille, että tekoälyä tulisi käyttää oppimisen tukena, ei sen korvaajana. Opiskelijoiden ja opettajien taitojen karttuminen tekoälyn vastuullisessa hyödyntämisessä onkin keskeisessä roolissa. Opettajat ovat aktiivisesti muokanneet menetelmiään ja työskentelytapojaan. Esimerkkinä mainittakoon talousmatematiikan opintojakso, jolle opettaja Jukka Pommelin koulutti oman botin eli avustajan. Jokaisen tunnin jälkeen avustaja kyseli, mitä asioita tunnilla käsiteltiin ja mitä opit uusista teemoista. Tekoälyn koosteista syntyi koko opintojakson kattava oppimispäiväkirja. Koulumme pyrkii jatkossakin varmistamaan, että tekoälyn käyttö tukee oppimista ja edistää vastuullista teknologian hyödyntämistä. Tavoitteenamme on kehittää opetusta niin, että opiskelijat saavat työkaluja sekä tekoälyn käytön hallintaan että kriittiseen ajatteluun ja luovaan ongelmanratkaisuun. Tekoälystä voisi olla hyvinkin tukiälyksi, joka auttaa oppimisen polulla. Aiheeseen liittyen tekstipohjan luomisessa on hyödynnetty tekoälyä. LUONTOKERHO CALYPSO Luontokerho Calypsossa viikoittaiset kokoontumiset jatkuivat tuttuun tapaan tiistaisin, joskin 2. jaksossa vaihdoimme hetkeksi keskiviikkoon. Toiminta oli aktiivista kolmannen jakson loppuun asti, jolloin abit lopettivat säännöllisen koulun käymisen. Valitettavasti aktiivisista kerholaisista lähes kaikArkea ja juhlaa

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw