PAROLAN LUKIO 3 Yleiskatsaus lukuvuonna 2024–2025 Lukuvuosi 2024–2025 Parolan lukiossa on maalissa. Tämän lukuvuoden yleisilme sisälsi arkista tavanomaisuutta sekä tulevaisuuden odotusta. Arkinen tavanomaisuus on päivittäistä aherrusta kohti tavoitteita. Se on opiskelua, opetusta, oppimista, näyttöjä ja tutkintoja. Kaiken toiminnan tavoitteena on mahdollistaa opiskelijoillemme hyvät tulevaisuuden valmiudet ja saatella heidät matkaan ylioppilaina, uudet kansakuntamme toivot. Erityisen upeaa on tavata heitä, Parolan lukion alumneja, vuosienkin jälkeen ja kuulla heidän poluistaan sekä tapahtumistaan. Mieltämme lämmittää myös heidän pääsääntöisin arvostavat kommenttinsa lukiovuosistaan. Sieltä löytyvät ne arjen helmet tai kultahiput, jotka muuttavat tavanomaisen arkisen aherruksen arvokkaaksi nostalgiaksi. Nyt, tämän kevään ylioppilasryhmän muuttuessa Parolan lukion alumneiksi, toivon saman nostalgiaprosessin muuttavan kouluarjen hienoiksi muistoiksi. Päättyneenä lukuvuotena Parolan lukion arki noudatteli tavanomaisia ja totuttuja asioita. Jatkoimme opetusta ja opiskelua väistötiloissa. Toimintamme oli hajautettuna viiden kuuden eri toimipisteen kesken. Näin viidennen väistövuoden jälkeen tuo vaikuttaa jo kovin tavanomaiselta. Tämä on oikeastaan hieno esimerkki oppimiskyvystämme ja etenkin opiskelijoittemme venymiskyvystä sekä loistavasta asennoitumisesta ja sopeutumisesta vallitseviin olosuhteisiin. Vuosikertomuksemme sivut vievät menneen lukuvuoden asioihin kuvin ja sanoin. Niiden kautta välittyy kuva toimeliaasta kouluvuodestamme, sen tapahtumista ja kohtaamisista. Tärkeää on, että jatkossakin pidämme huolen aktiivisen yhteisön otteesta, jolla teemme jokaisesta kouluvuodesta oman näköisensä. Tapahtumat, vierailut ja arjen kohtaamiset opetuksen ohella ovat meidän yhteistä muistiamme sekä parhainta nostalgiaa. Väistövaiheen loppusuora jo häämöttää. Uudisrakennus on valmistumassa Opinkujalle. Rakennus kokoaa lukiokoulutuksen Hattulassa pääsääntöisesti yhteen oppimisympäristöön. Se tulee muuttamaan päivittäisiä askareitamme jonkin verran, toivoakseni positiiviseen suuntaan. Opetustuntien välinen liike muuttuu rakennusten välisestä huonetilojen väliseksi liikkeeksi. Siirrymme päivärytmiin, jossa lounas voidaan nauttia yhtä aikaa yhdessä paikassa ilman että opetustunti keskeytyy. Saamme synkronoitua opetustuntien aikatauluja Koulutuskuntayhtymä Tavastian lukiokoulutuksen lukioiden välillä mahdollistaen vahvemman yhteistyön lukioiden välillä. Uudet tilat, uudet laitteet ja uusi ympäristö. Nämä ovat pyörineet kaikkien mielissä jo pidemmän aikaa, ne huomataan ja niitä arvioidaan. Suunnittelun ja valmistelun osallistava toimintaote pohjustaa hyvää uusien tilojen käyttöönottoa. Uusi arki ja uudet puitteet Opinkujalla tullee muuttamaan toimintakulttuuriamme luoden uusia malleja koulupäivään, opiskeluun ja oppimiseen. Myös jotain perinteistä varmasti viemme uusiin tiloihin. Tärkeää on, että viemme sinne mukanamme sen aidon, arvostavan ja välittävän
RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw