LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 16 LAATUHANKE Lahden, Jyväskylän ja Kuopion lukioiden kanssa yhdessä toteutettu laatuhanke päättyi loppuseminaariin Jyväskylässä joulukuussa 2024. Hankkeessa laadittiin prosessikuvaukset eri toiminnoille, kehitettiin hyvinvointimalli ja opettajien osaamiskartoitus sekä sovittiin vertaisarvioinneista lukioiden välillä seuraavaksi muutamaksi vuodeksi. Ensimmäiset vertaisarvioinnit toteutettiin huhtikuussa 2025, jolloin lukiomme laatutyöryhmä kävi vertaisarvioimassa Lahden Gaudia-lukion toimintaa, ja vastaavasti Kuopion lyseon lukio vertaisarvioi meidän toimintaamme yhdessä sovitun oppimisen, oppimisen tuen ja arvioinnin osa-alueilla. Ennen vertaisarviointia arvioitavassa lukiossa tehdään itsearviointi, jonka pohjalta vertaisarvioijat haastattelevat rehtoreita, opettajia ja opiskelijoita. Tuloksia hyödynnetään oman oppilaitoksen kehittämisessä. Laatutyön tueksi toteutettiin myös ensimmäinen kierros aineryhmäkohtaisia opettajien osaamiskartoituksia. TIEDOLLA JOHTAMISELLA HYVINVOINTIA OPISKELIJOILLE JA HENKILÖSTÖLLE -HANKE Kaurialan lukion koordinoima tiedolla johtamisen hanke jatkui lukuvuonna 2024–2025. Hankkeessa on kehitetty uusia datavisualisointeja jo olemassa olevasta tiedosta, jota koulussa kertyy paljon. Hankkeen tärkeimpänä kärkenä on ollut ryhmänohjaajien ja koulun hallinnon tukeminen uusien tietonäkymien avulla. Lukuvuonna 2024–2025 käyttöön saatiin laajemmin uusia datanäkymiä, ja niiden käyttöä päästään harjoittelemaan laajamittaisesti lukuvuoden lopussa. Valmiita malleja on käytössä erityisesti lukuvuodesta 2025–2026 alkaen. Kokeiluja ja kehittämistä hanketoiminnan avulla OPPIMISEN TUKI LUKIOLAISEN KASVUN MOOTTORINA -HANKE Hankkeessa toimiva lukiolaiseksi kasvamisen ryhmä on kehittänyt lukiolaiseksi kasvamista tukevia rakenteita ja pedagogisia käytänteitä, jotka vahvistavat opiskelijoiden arjen hallintaa, itsereflektiota ja hyvinvointia. Kaikille ikäluokille on opetettu koulun sähköisen kalenterin käyttöä. Kalenterin käyttöönotto tukee vastuunottoa ja ajanhallintaa, jotka ovat keskeisiä taitoja lukiolaiselle. Psykologian opintojen yhteydessä kaikki 1. vuosikurssin opiskelijat ovat tehneet vahvuustehtävän, jonka tavoitteena on ohjata heitä tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja hyödyntämään niitä lukio-opinnoissa. Opiskelijat ovat saaneet tietoa vahvuusajattelusta, ja opettajia on koulutettu positiiviseen pedagogiikkaan ja vahvuuspedagogiikkaan. Lisäksi on panostettu keskittymisen tukemiseen. Erilaisten oppijoiden liiton asiantuntemusta hyödyntäen jokaiseen luokkaan on hankittu hypistelytuotteita ja väritystehtäviä, joita opiskelijat voivat käyttää oppitunneilla. Oppimisen tuki oppitunnin aikana -ryhmään kuuluvat Mikaela Hellstén-Shi ja Johanna Hurskainen Kaurialan lukiosta sekä Kirsi Saarikko Lammin lukiosta. Ryhmä on työstänyt Pedagogisia vinkkejä oppimisen tueksi -opasta, jota opettajat voivat jatkossa hyödyntää oppitunnin aikana annettavan tuen tarjoamiseen. Vinkit on jaoteltu seuraavien aihepiirien alle: keskittyminen ja työrauha, turvallinen ilmapiiri ja motivaatio sekä koetilanne. Lisäksi olemme tehneet Kuinka selvitä arjesta -huoneentaulun opiskelijan keskittymisen tueksi. Laadimme myös opis-
RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw