Lukuvuoden varrelta 2024–2025 Hämeenlinnan lyseon lukio

Lukuvuoden varrelta 2024–2025

LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 2 Hämeenlinnan lyseon lukio Hattelmalantie 6, G-rakennus, 13100 Hämeenlinna Rehtori Pieta Tukkimäki-Hildén, puh. 040 749 3843 Apulaisrehtori Tiina Kivinen, puh. 040 500 8913 Opintosihteeri Tiina Hokkanen, puh. 050 509 0757 Sähköposti etunimi.sukunimi@kktavastia.fi HÄMEENLINNAN LYSEON LUKION HISTORIAA eri koulumuodot Hämeenlinnan normaalilyseo..................................................................................................................1873–1887 Hämeenlinnan klassillinen lyseo.............................................................................................................1887–1914 Hämeenlinnan lyseo (linjajakoinen)......................................................................................................1914–1959 Hämeenlinnan lyseo (kaksoislyseo).......................................................................................................1959–1974 Hämeenlinnan lyseo (yhteislyseo)..........................................................................................................1974–1976 Hämeenlinnan lyseon lukio ja yläaste....................................................................................................1976–1977 Hämeenlinnan lyseon lukio ja Keskustan yläaste................................................................................1977–1982 Hämeenlinnan lyseon lukio.....................................................................................................................1982–2012 Koulutuskuntayhtymä Tavastia, Hämeenlinnan lyseon lukio 2013– Koulun synty Julistuksella syyskuun 10. päivältä 1872 määrättiin Normaalilyseon suomalainen osasto siirtymään Helsingistä Hämeenlinnaan ja täällä siihen aikaan toiminut alkeisopisto vähitellen lakkautettavaksi (lakkasi 1879). Julistuksella 29.5.1873 määrättiin Hämeenlinnan normaalilyseo aloittamaan toimintansa syyskuun 1. päivänä 1873, ja silloin koulunkäynti myös alkoi. Koulurakennukset Hämeenlinnan normaalilyseo toimi ensin vuokralaisena entisessä yläalkeiskoulun talossa, v.1849 rakennetussa ns. kivikoulussa (nykyään Sibeliuksenkatu 19–21). Tilat kävivät pian liian ahtaiksi ja v.1881 vuokrattiin lisätiloja lehtori Gaddin rakennuttamasta viereisestä rakennuksesta ns. puukoulusta. Oma koulutalo vihittiin käyttöön 17. syyskuuta 1888. Piirustukset oli laatinut arkkitehti S.M. Schjerfbeck yliarkkitehti G. Wileniuksen johdolla. Koulutaloa jouduttiin laajentamaan1930-luvulla. Arkkitehti G.A. Wigströmin piirustusten mukaan tehty laajennusosa saatiin käyttöön tammikuun 28. päivänä 1937. Oppilasmäärän kasvun myötä tilan tarve kasvoi jatkuvasti. Niinpä vuonna 1962 valmistui koulun tontille piharakennus. Sen piirustukset on laatinut arkkitehti T. Hämäläinen. Peruskouluun siirtyminen asetti rapistuneille rakennuksille uusia vaatimuksia. Molemmat jouduttiin saneeraamaan. Suunnittelutyön teki Kaupunkisuunnittelu Ab arkkitehti A. Savelan johdolla. Peruskorjattu ja saneerattu piharakennus luovutettiin koulun käyttöön joulukuun 16. päivänä 1988. Saneerattu päärakennus saatiin koulun hallintaan joulukuun 18. päivänä 1990. Syyslukukaudesta 2018 Lyseon lukio on toiminut väistötiloissa Koulutuskuntayhtymä Tavastian Hattelmalantien kampuksella pääosin G-rakennuksessa. Koulun toiminta siirrettiin väistötiloihin Linnankadun saneeraustöiden ajaksi.

HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 3 Rehtorin katsaus päättyvään lukuvuoteen Vaikka koronavuosista onkin nyt jo kulunut hyvän aikaa, niin jokainen lukuvuosi sen jälkeen on osannut arvostaa sitä, miten mukavaa on, kun me kaikki saamme olla koululla. Tavata toisiamme, vaihtaa kuulumisia, oppia tuntemaan opiskelijat muutenkin, kuin maskin alta näkyvien silmien perusteella. Tavallinen arki on luksusta! Jo kolmatta vuotta koulustamme on reissattu ahkerasti opintomatkoille. Erasmus akkreditoinnin turvin on opiskelijoitamme päässyt vierailemaan niin uusien, kuin vanhojenkin tuttujen luokse tutustumaan paikalliseen kouluelämään Italiassa, Ranskassa ja Saksassa. Viimekeväisen Slovenian opintomatkan vastavierailun myötä saimme esitellä suomalaisuutta Kranjista tulleille opiskelijoille ja niin Besana in Brianzasta tulleet ystävämme kuin Bordeaux’sta saapunut ryhmä ajoittivat vierailunsa keskelle talvea toiveissaan päästä kokemaan lumen ja pakkaset. Cholet’ssa jo varmaan odotellaan nuoriamme vastavierailulle ja Bautzenista tulee vieraita elokuussa pian koulun alettua. Kevään korvalla toteutui myös toinen USA-projektimme Minnesotaan. Opintomatka toteutui Opetushallituksen ja Amerikan suurlähetystön Transatlantic Classroom -hankkeen kautta. Monet tahot osallistuivat näiden lisäksi matkan rahoitukseen. Lämmin kiitos kaikille matkaa tukeneille! Niin ikään toista kertaa ryhmä opiskelijoita osallistui CanSat-projektiin, jossa opiskelijat rakentavat purkkisatelliitin, joka ammutaan taivaalle. Huolimatta loistavasta valmistautumisesta ja siitä, että satelliitin laukaisu onnistui erinomaisesti, jäi toivottu tulos saavuttamatta – kaikesta otetaan opiksi ja päättäväisesti mennään kohti seuraavan vuoden kilpailua. Tarkemmin CanSatista on toisaalla tämän vuosikertomuksen sivuilla. Urheilumenestysuutisia saamme toistuvasti lukea koulun somesta. Tavoitteellinen kilpaurheilu onnistuu siis hienosti myös lukio-opintojen ohessa. Suuret onnittelut kaikille menestyneille ja jokaiselle, joka on onnistunut saavuttamaan omat tavoitteensa urheilussa tai jossakin muussa tavoitteellisessa toiminnassa! Koulumme on ollut mukana Opetushallituksen rahoittamassa Laatuapila-hankkeessa, joka päättyi vuoden lopussa. Laatutyö jatkuu mm. vertaisarviointien merkeissä. Oppimisen edellytyksiä meidän koulussamme kävivät tutkailemassa Jyväskylän lyseon lukion opettajat ja me vuorostamme matkustamme vielä kevään aikana Kuopioon. Ammatillisessa koulutuksessa vertaisarviointia on tehty jo kauan, mutta nyt Laatuapila-kuntien kesken käynnistynyt lukioiden vertaisarviointi on lajissaan ensimmäinen koko Suomessa. Paljon on lukuvuoteen jälleen mahtunut ja nyt on aika kiittää päättyvästä lukuvuodesta. Kiitos kaikille meidän niin tärkeisiin verkostoihimme kuuluville, opettajille ja kanslian väelle, opiskelijoille ja heidän kotiväelleen sekä työtämme tukeville tahoille Tavastian sisällä. Toivotan kaikille aurinkoista ja rentouttavaa kesää! Rehtori Pieta Tukkimäki-Hildén Toivon kaikille rentouttavaa ja virkistävää kesää!

LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 4 Vuoden lyseolainen 2025 Hämeenlinnan lyseon lukiossa vietettiin ylioppilasjuhlaa ja juhlistettiin vuoden lyseolaista 5. joulukuuta. Vuoden 2024 vuoden lyseolainen Jyrki Linnankivi on elinikäisen oppimisen ja monialaisen osaamisen moniottelija. Entisten oppilaiden yhdistyksen hallituksen perustelujen mukaan hän on osoittanut poikkeuksellista lahjakkuutta ja omistautumista monilla eri elämänalueilla. Entisten oppilaiden yhdistyksen hallitus on valinnut Vuoden lyseolaiseksi vuoden 1987 ylioppilaan, kaksinkertaisen maisterin, teologian opiskelijan, radiojuontaja, sarjakuvapiirtäjän ja The 69Eyes -rockyhtyeen musiikintekijän ja solistin Jyrki Linnankiven. Linnankiven kotimainen ja kansainvälinen musiikkiura on ollut pitkä ja vaikuttava. Erilaisten työurien yhdistäminen on selvästi yksi hänen vahvuuksistaan. Hän on onnistunut tasapainottamaan musiikkiuransa muiden ammatillisten tavoitteidensa ja työtehtäviensä kanssa. Linnankivi on osoittanut arvostusta omaa kouluaan ja sen aikanaan antamaa perintöä kohtaan. Hän arvostaa koulukaupunkimme historiaa ja on erityisesti lyseon musiikkiperinnön puolestapuhuja. Hän on korostanut lyseolaisuuden merkitystä musiikki- ja taideyhteisönä, etenkin kotimaisen populaarimusiikinkin synnyssä. Hämeenlinnalaiset ovat saaneet nauttia hänen kolumneistaan paikallislehdessä, ja kuulemme häntä Tuntematon sotilas -lukumaratonin yhtenä lukijana.

Calypsopakki. HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 5 TEKOÄLYÄ OPPIMISEN AVUKSI (AIRUS-HANKE) Tekoäly on muuttanut merkittävästi lukion oppimisen ja opettamisen käytäntöjä kuluneen vuoden aikana. Uudet teknologiat tarjoavat mahdollisuuksia, jotka tukevat oppimista ja opetuksen kehittämistä, mutta samalla ne tuovat mukanaan haasteita, jotka vaativat harkittuja ratkaisuja ja vastuullisia toimintatapoja. Vaikka tekoäly on tehokas työkalu, joka voi auttaa opiskelijoita tiedon analysoinnissa ja oppimisen jäsentämisessä, osa opiskelijoista pyrkii hyödyntämään sitä tavoilla, jotka eivät edistä heidän oppimistaan. Tämä ilmiö on johtanut siihen, että arviointikriteereitä on täytynyt mukauttaa. Arvioinnissa keskitytään entistä enemmän opiskelijoiden itse tuottamaan näyttöön, esimerkiksi valvottuihin kirjoitustehtäviin, suullisiin esityksiin ja oppimista mittaaviin keskusteluihin. Samalla on tärkeää korostaa opiskelijoille, että tekoälyä tulisi käyttää oppimisen tukena, ei sen korvaajana. Opiskelijoiden ja opettajien taitojen karttuminen tekoälyn vastuullisessa hyödyntämisessä onkin keskeisessä roolissa. Opettajat ovat aktiivisesti muokanneet menetelmiään ja työskentelytapojaan. Esimerkkinä mainittakoon talousmatematiikan opintojakso, jolle opettaja Jukka Pommelin koulutti oman botin eli avustajan. Jokaisen tunnin jälkeen avustaja kyseli, mitä asioita tunnilla käsiteltiin ja mitä opit uusista teemoista. Tekoälyn koosteista syntyi koko opintojakson kattava oppimispäiväkirja. Koulumme pyrkii jatkossakin varmistamaan, että tekoälyn käyttö tukee oppimista ja edistää vastuullista teknologian hyödyntämistä. Tavoitteenamme on kehittää opetusta niin, että opiskelijat saavat työkaluja sekä tekoälyn käytön hallintaan että kriittiseen ajatteluun ja luovaan ongelmanratkaisuun. Tekoälystä voisi olla hyvinkin tukiälyksi, joka auttaa oppimisen polulla. Aiheeseen liittyen tekstipohjan luomisessa on hyödynnetty tekoälyä. LUONTOKERHO CALYPSO Luontokerho Calypsossa viikoittaiset kokoontumiset jatkuivat tuttuun tapaan tiistaisin, joskin 2. jaksossa vaihdoimme hetkeksi keskiviikkoon. Toiminta oli aktiivista kolmannen jakson loppuun asti, jolloin abit lopettivat säännöllisen koulun käymisen. Valitettavasti aktiivisista kerholaisista lähes kaikArkea ja juhlaa

Calypsopakki. Calypsopakki. LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 6 ki olivat abiturientteja. Näin siitäkin huolimatta, että pidimme syyskuun alussa ensimmäisen kerroksen aulassa jäsenhankinta- ja mainostustilaisuuden lintujen tunnistuksen sekä kahvin ja herkkujen parissa. Kiinnostusta toimintaan on kyllä kuulunut olevan, joten toivomme paljon uusia jäseniä paitsi elokuussa aloittavista uusista ykkösistä, myös tulevista kakkosista ja abeista. Syyslukukaudella kerholaiset harjoittelivat viikkokokouksissa ahkerasti lajintunnistusta, vaikka lopulta lajintunnistusmerkkejä ei tänä lukuvuonna suoritettukaan. Koska luokan 235 akvaarion kalat olivat vähentyneet huomattavasti, kävimme 2. jaksossa koko porukan voimin Siinan pihassa ja lemmikissä hakemassa akvaarioon uutta verta. Sopivia kalalajeja valitessamme saimme kuulla kattavasti akvaariokalojen elinympäristövaatimuksista ja samaan eliöyhteisöön sopivista lajiesta. Mukaan valikoitui pieni parvi kuparitetroja sekä sininen taistelukala ”Taisto”. Pikkujouluretki toteutui vasta tammikuun puolella suuntautuen Laurinmäen alueelle ja Määkynmäen luontopolulle Janakkalaan. Sää oli lauha (kuten koko talvena) ja tunnelma lämmin. Käveltiin reipas lenkki hiljaisessa, talvisessa metsässä, paistettiin makkaraa ja nautittiin eväitä. Nuotion sytyttäminenkin sujui kerholaisilta aivan ammattimaisesti. Retkellä oli mukana myös kolme kerholaisten parasta ystävää, astetta karvaisempaa osanottajaa. Keväällä on kovasti pohdittu jäsenhankinnan tehostamista ja keskitytty akvaarion hoitoon. Viikottaisista kokoontumisista on jouduttu hetkellisen jäsenvähyyden takia hieman joustamaan. Mutta keväthavaintoja on tehty ahkerasti ja näitä on välitetty lähes reaaliajassa mm. kerhon yhteisessä WhatsApp-ryhmässä. PURKKISATELLIITTI TAIVAALLE – CANSAT2025 CanSat-pienoissatelliittikilpailu on maailmanlaajuinen tapahtuma, jossa tehtävänä on laukaista taivaalle juomatölkin kokoinen purkkisatelliitti ja saada se laskeutumaan turvallisesti takaisin maan pinnalle. Samalla tavoin kuin oikeat satelliitit, myös CanSat-purkkisatelliitti suorittaa mittauksia – ei tosin avaruudessa, vaan laskeutumisensa aikana noin kilometrin korkeudesta. Euroopassa CanSat-kilpailut ovat osa Euroopan avaruusjärjestön (ESA) koulutusyhteistyötä tukevan ESERO-organisaation toimintaa. Suomessa kilpailun järjestää ESERO Finland -verkosto pääyhteistyökumppanina tiedekeskus Heureka.

HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 7 Suomen oma CanSat-kilpailu järjestettiin tänä vuonna neljättä kertaa Vaasassa 27.– 30.3.2025. Kilpailuun osallistui tänä vuonna ennätysmäärä yksitoista joukkuetta, mukaan lukien Hämeenlinnan lyseon lukion joukkue LySky, jatkaen LySpace-tiimin viimevuotista kisaperinnettä. Kaukaisin osallistuja oli tänäkin vuonna Kvanttikala Tallinnan Suomalaisesta koulusta. LySkyn purkissa oli pakollisten lämpötilan ja ilmanpaineen mittausten lisäksi pienoiskamera sekä ilman epäpuhtauksia mittaava kaasuanturi. Purkista tehtiin kaksi prototyyppiä ja lopullinen versio tulostettiin sitten hiilikuidusta. Apua saatiin jälleen viime vuoden tavoin Tavastian ammattiopistolta. Tänä vuonna panostettiin myös raketin koristeluun ja suunnittelimme raketin kylkiin liimattavat hienot tarrat. Matkaan lähdettiin keskiviikkona 26.4. Torstai-päivä joukkueilla meni tutustumisessa työskentelytiloihin Vaasan Technobothnialla, turvallisuussäännöksiin perehtymisessä, tuomariston ensimmäisissä tapaamisissa sekä purkkien viimeistelyssä. Kaikki laukaisut oli tänä vuonna ajoitettu perjantaille, mutta haastavan sään vuoksi perjantaina laukaisuja saatiin tehtyä vain muutama. Lauantainakin sää oli tuulinen ja suunniteltua pienemmän laskuvarjon käyttö johti LySky-joukkueen kohdalla siihen, että purkki laskeutui suunniteltua rajummin, vahingoittaen SD-muistikorttia niin pahoin, että sieltä ei saatu luettua mitään mittausdataa. Kilpailun voitti tänä vuonna tiimi ALAS Kokkolasta. Hämeenlinnaan matkasi kunniamaininta "Best field recovery" todella uhrautuvasta purkin hausta mutaiselta pellolta. Kokemusta karttui jälleen ja ensi vuonna uudestaan kilpaan mukaan. Lisää kisatunnelmia Jan Holmgårdin kuva-albumista: bit.ly/hl-cansat25

LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 8 EKOLOGIAA KENTÄLLÄ – LUKIOIDEN YHTEISTYÖ OPINTOJAKO LAMMIN BIOLOGISELLA ASEMALLA Hämeenlinnan Lyseon ja Kaurialan lukioiden yhteinen ekologiaa kentällä –opintojakso toteutettiin jälleen lukuvuonna 2024–25. Kenttäpäivät olivat 23.–25.4., jota osanottajilta kerätyn palautteen perusteella pidettiin hieman aikaisena ajankohtana. Ajankohta kuitenkin määräytyy Lammin tutkimusasemalla järjestettävien yliopiston kenttäkurssien mukaan, joten valitettavasti enää toukokuussa lukiolaisia ei asemalle mahdu. Koleasta säästä huolimatta opintojaksolle ilmoittautuneet 16 opiskelijaa (6 Lyseo + 10 Kauriala) ottivat opintojaksosta kaiken irti alkaen pohjaeläinten keräämisestä ja koekalastuksen saaliin irrottamisesta verkoista. Näytteet analysoitiin ja pohjaeläimet tunnistettiin. Kalat preparoitiin ja otoliitti-, sekä suomunäytteet mikroskopoitiin. Nämä olivat ensimmäisen kenttäpäivän hommat. Toinen kenttäpäivä kului oman tutkimuksen suunnittelussa ja toteutuksessa: aika moni pari sai omasta aiheestaan ja kiinnostuksestaan johtuen valmiin aineiston tutkittavakseen, jolloin oma tutkimus lähti liikkeelle datan käsittelystä. Toisaalta useampi tuleva tutkija ”laittoi myös kädet multaan” kartoittaen kasveja kasvillisuusruudun avulla eri habitaateissa, mitaten happipitoisuutta sekä teippaillen haukia näkösyvyyslevyyn.

HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 9 Omista tutkimuksista tehdyt esitykset esitettiin perjantain seminaarissa paitsi opiskelijakavereille, myös tutkimuksia ohjanneille tutkijoille. Tutkijoiden palaute oli oikein positiivista ja kannustavaa. Kenttäpäivien aikana ehdittiin myös kartoittaa lepakoita detektorien avulla (tätä haittasi kyllä öiden matala lämpötila), kilpailla linnunäänien havaintomäärissä (kiitos Merlin-sovellus!), kulkea luonto- ja tiedepoluilla sekä saunoa innokkaasti rantasaunassa. Opintojakso on korkeakouluyhteistyötä parhaimmillaan, ja olemme kiitollisia Helsingin yliopiston Lammin tutkimusaseman henkilökunnalle sekä tutkijoille tästä mahdollisuudesta ja ajasta, jonka he ehtivät oman työnsä ohella käyttää lukiolaisten ohjaamiseen. Erityiskiitos aseman johtaja Janne Sundell, professori Kimmo Kahilainen sekä tutkimuskoordinaattori Hanna Rosti. KAKKOSTEN JUHLAA – VANHAT TANSSIVAT JÄLLEEN LOIMUALLA Loimua areena täyttyi tänä vuonna yhdennentoista kerran upeista tanssijoista ja juhlavieraista. Iltajuhla vietettiin tuttuun tapaan torstai-iltana ja perjantain päivänäytökseen osallistuivat tuttuun tapaan alakoulut ja lyseon lukion opiskelijat sekä henkilökunta päästen nauttimaan hienosta juhlatunnelmasta. Tanssijat ehtivät esiintymään myös Nummen koululla ja Goodmanissa tuoden pukuloistoa arjen keskelle. Tanssit sujuivat jälleen todella hienosti ja kehuja sateli monilta tahoilta. Tästä täytyy antaa isot kiitokset meidän nuorillemme, jotka osoittivat kypsyyttä ja sinnikkyyttä loppuun asti. Opiskelijat ottivat hienosti vastuuta omasta ja parinsa oppimisesta, joka tanssiharjoittelussa on todella keskeisessä osassa pitkin opintojaksoa. Vanhojen tanssien järjestäminen ja toteuttaminen vaatii kaikilta osapuolilta saumatonta yhteistoimintaa sekä yhteisten pelisääntöjen noudattamista, jotta päästään tämän kaltaiseen hienoon lopputulokseen. Vanhempainyhdistyksen panos oli tänäkin vuonna korvaamaton, ja talkoolaiset ansaitsevat ison kiitoksen. Tanssit kasvavat ja kehittyvät vuosi vuodelta, joka nostaa niiden arvoa ja merkitystä entisestään Hämeenlinnassa. Tänä vuonna tanssijoita oli peräti 334 Lyseon ja Kaurialan lukiosta, mikä on uusi ennätys vanhojen tansseissa. Tämän myötä myös yleisömäärä kasvaa vuosi vuodelta, joka rupeaa asettamaan myös haasteita Loimua areenan kapasiteetin suhteen. Ensi vuoden tanssijoilla onkin taas astetta kovempi haaste tansseista selviytymiseen.

LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 10

HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 11

LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 12 Kansainvälisiä kohtaamisia lukuvuonna 2024–2025 SAKSA (PRAHA-BAUTZEN) Yhteistyö saksalaisen kumppanikoulumme Phillip-Melancthon Gymnasiumin kanssa jatkui syksyllä 2024 opintovierailulla Bautzeniin. Opintomatkamme alkoi kuitenkin Tsekin pääkaupungista Prahasta, jonne lentomme suuntasi torstaina 26.9. Vajaan kahden päivän ajan tutustuimme tsekkiläiseen elämänmenoon ja Prahan kulttuurikohteisiin, joista opiskelijat olivat ennalta tietoa etsineet. Antoisa kaupunkikohde ja tärkeä etappi myös opiskelijoiden ryhmäytymisen näkökulmasta. Lauantaina suuntasimme junalla kohti Bautzenia. Monien vaiherikkaiden junakommellusten jälkeen tapasimme bautzenilaiset isäntämme Bishofsverdan rautatieasemalla, josta he meitä tulivat noutamaan perheviikonlopun viettoon. Sunnuntain kukin opiskelija vietti omassa isäntäperheessään tutustuen ja kulttuuria omaksuen. Maanantaista torstaihin kului koulun oppitunteja seuraten sekä yhteisiä projekteja tehden luovuuden ja yrittäjyyden teemalla. Saimme myös opastetun kaupunkikierroksen Bautzenissa, pääsimme tutustumaan sähköautojen kokoonpanoon Volkswagenin tehtaalla Dresdenissä sekä valmistamaan omaa sinappia bautzenilaisen perinteen mukaisesti. Torstaina olikin aika haikein mielin hyvästellä uudet ystävämme ja suunnata junalla kohti Berliinin lentoasemaa ja Hämeenlinnaa, jonne saavuimme hieman ennen puolta yötä monta kokemusta matkalaukussa. Syksyllä nähdään taas Hämeenlinnassa, kun saksalaiset opiskelijat tulevat vuorostaan vierailemaan koulullamme. Tapaamisiin!

HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 13 ITALIA BESANA IN BRIANZA Helmikuussa 2025 saimme vieraiksemme Pohjois-Italiasta vanhat tuttavamme Manuelan ja Anna Marian mukanaan 11 oppilasta. Viikko vietettiin onneksi talvisessa kelissä nauttien mm. potkukelkkailusta ja makkaranpaistosta Alajärvellä, Helsingin nähtävyyksistä ja taiteesta, mutta myös työskennel-

LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 14 len yhteisen projektimme ”Nuorten tulevaisuuden haaveet nyt ja menneisyydessä”-parissa. Vastavierailulle lähtivät Anne-Mari ja Heli 11 oppilaan kanssa huhtikuun alussa. Italian kelit hellivät meitä ja osa kävi jopa uimassa! Projekti saatiin hienosti loppuun ja samalla pääsimme näkemään Italian kevään mm. Milanossa ja Como-järvellä. Nautimme viikon ihanasta italialaisesta vieraanvaraisuudesta ja sovimme, että yhteistyö tulee jatkumaan koulujemme välillä. RANSKA CHOLET Vuoden 2025 tammikuussa yhdeksän Lyseon opiskelijaa sai majoittaa kotonaan viikon ajan ranskalaista opiskelijaa yhteistyökoulustamme Cholet’sta. Ranskalaiset osallistuivat suomalaisten oppitunneille ja lisäksi työstivät yhdessä meidän suomalaisten kanssa oman koulun projektiaan, joka käsitteli suomalaisen ja ranskalaisen koulun eroja. Yhdessä vierailtiin myös Helsingissä, Aulangon ulkoilumajalla, Hämeen Linnassa ja pulkkamäessä. Opiskelijat muodostivat viikossa tiiviin porukan ja suunnittelivat myös vapaa-ajalle koko porukan yhteisiä aktiviteetteja, kuten illan Viihdekeskus Hämptonissa ja keilausta. Vaihtoprojekti oli kaiken kaikkiaan mahtava kokemus, ja oli mielenkiintoista verrata suomalaisia kotioloja ranskalaisiin. Viikko hurahti nopeasti yhteisten juttujen parissa, mutta yhteydenpito on jatkunut uusiin kavereihin vaihtoviikon jälkeenkin. Kirjoittaja Aino Tuomi, projektiin osallistunut opiskelija

HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 15 YHDYSVALLAT Opintomatkamme USA:han Transatlantic Classroom Program -ohjelman tukemana alkoi lauantaina 29.3.2025, jolloin lähdimme koululta kohti New Yorkia. Kolme päivää New Yorkissa oli monipuolista tutustumista uuden mantereen ikonisiin kohteisiin, kuten Times Square, Central Park, Rockefeller Center, World Trade Center Memorial, Wall Street ja Vapaudenpatsas. Pääsimme myös seuraamaan urheilukulttuuria NBA koripallon ja NHL jääkiekon muodoissa sekä katsomaan leijonakuningas musikaalin legendaarisessa Broadwayn teatterissa. New York oli mieliinpainuva kokemus monessakin mielessä. Keskiviikkona 2.4. matkamme jatkui lennolla Minneapolisiin, Minnesotaan, jossa pääsimme tutustumaan tiedemuseon monipuolisiin ja interaktiivisiin näyttelyihin sekä vierailemaan Minnesotan yliopiston kampuksella. Perjantaina matkasimme Mille Lacs Laken intiaanireservaattiin, jossa tutustuimme alkuperäiskansojen elämään intiaanimuseossa ja nykyiseen elämänmenoon Grand Casinolla. Kontrasti oli melkoinen. Lauantaina koulutehtävien tekemisen jälkeen aikaa jäi myös kotiintulijaisten hankkimiseen mm. Mall of Americasta, joka on yksi suurimmista ostoskeskuksista Yhdysvalloissa ja näkemisen arvoinen jo sinänsä. Sunnuntaina suuntasimme kohti ystävyyskoulupaikkakuntaamme Blooming Prairietä, jossa isäntäperheemme olivat meitä vastassa ja pääsimme kukin tahoillemme tutustumaan perheisiin. Maanantaista perjantaihin

LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 16 opiskelimme Blooming Prairie High Schoolissa pääosin isäntämme opintoja seuraten. Pääsimme myös pienryhmissä esittelemään USA:n opiskelijoille Suomea, Hämeenlinnaa ja lyseon lukiota etukäteen valmistellulla diaesityksellä useissa ryhmissä aina 5-luokkalaisista 12-luokkalaisiin saakka. Näistä seurasi mukavaa keskustelua maidemme samankaltaisuuksista ja eroavaisuuksista. Koulupäivän sisään mahtui myös omia opintoja Suomeen, liikuntaa sekä koulun jälkeisiä urheiluharrastuksia. Perjantaina oli aika hyvästellä uudet ystävämme ja lähteä kotimatkalle haikein, mutta antoisin mielin. RANSKA BORDEAUX Tänä lukuvuonna aloitimme yhteistyön uuden ranskalaisen koulun Lycée de la Sauquen kanssa. Osallistuimme Erasmus+ -ohjelmaan. Ranskalaiset vierailivat meillä helmikuun alussa ja me teimme vastavierailun Ranskaan huhtikuussa. Projektiin osallistui molemmista kouluista kaksi opettajaa ja 11 opiskelijaa. Yhteistyöprojektimme teemana oli yrittäjyyskasvatus, mikä näkyi Suomi-viikolla muun muassa HAMK:in järjestämässä hackathonissa, jossa opiskelijat kehittivät upeita, luovia ratkaisuja biojätteiden vähentämiseksi ja jalostamiseksi. Lisäksi saimme kuulla kahden entisen lyseolaisen kansainvälisen yrittäjyystarinan, kun kävimme tutustumassa ranskalaisten kanssa Parkki Business Parkin toimintaan. Ranska-viikolla opiskelijat työskentelivät ranskalaissuomalaisissa tiimeissä yrittäjyys-workshopissa ja kehittivät liikeideoita, joita he työstivät viikon aikana ja esittelivät vierailun viimeisenä päivänä. Molempien projektiviikkojen aikana opimme tuntemaan toistemme kulttuuria, näimme molempien maiden mielenkiintoisia kohteita, saimme hyvää kieliharjoittelua ja ennen kaikkea solmimme uusia, kansainvälisiä ystävyyssuhteita.

HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 17

LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 18 KOTIKANSAINVÄLISYYS JA GLOBE-KLUBI Koulumme kotikansainvälisyys koostuu mm. koulullamme vierailevista eri maiden opettajista ja oppilaista, kansainvälisistä vaihto-ohjelmista, erilaisista kansainvälisyystempauksista esim. kieliviikosta ja koulumme Globe-kerhosta. Kansainvälisyyshankkeista ja niiden organisoinnista vastaavat eri opettajat Akin, Helin ja rehtorin ottaessa kv-vieraista enemmän vastuuta. Tämän lukuvuoden aikana olemme saaneet vieraiksemme mm. Turkista, Italiasta, Thaimaasta, Kreikasta ja Sloveniasta. Kansainvälisyystiimi on myös työstänyt koulun Erasmus-ohjeita ja siihen liittyvien lomakkeiden käyttöä selkeämmiksi käyttää ja täyttää. Globe-kerho on auttanut tiimiä kieliviikon tarjonnassa ja vieraiden isännöinnissä sekä koulun ja Hämeenlinnan esittelyssä. Tuutorit turvana Tuutorien vuosi alkoi tuttuun tapaan jo edellisen lukuvuoden keväällä, kun uudet tuutorit valittiin ja koulutettiin tehtäväänsä. Koulutuspäivässä Lepaalla oli mukana n. 100 tuutoria Hämeenlinnan ja lähialueiden lukioista. Keväällä tuutorit myös suunnittelivat syksyn ryhmäytyspäivän eli Junnu-päivän uusille ykkösille.

HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 19 Mukana tukemassa Lukuvuosi alkoi yhteisö- ja hyvinvointiohjaajan osallistumisella Lyseon junnupäivään sekä uusien opiskelijoiden opiskelijahuollon oppituntien merkeissä elo-syyskuun aikana. Oppituntien aikana tutustuimme uusiin opiskelijoihin sekä teimme tutuksi opiskeluhuollon tarjoamia palveluita. Yhteisö- ja hyvinvointiohjaajan tavoitteena on ollut osa opiskeluarkea ja viikoittainen taukotoiminnasta onkin tullut kiinteä osa viikkoa. Lisäksi lisäenergiaa ja tsempit päättöviikkoihin on tuonut päättöviikon kahvit. Työtä on tehty tiiviissä yhteistyössä opiskelijaneuvojan sekä kuraattorin kanssa. Syksyllä tuutorien vuosi sujui totuttuun tapaan: ohjelmassa oli uusien opiskelijoiden Junnu-päivän lisäksi muuta ryhmäytymistä tukevaa toimintaa ykkösille, kuten puurojuhlan ohjelman suunnittelussa avustamista sekä opastusta lukio-opiskeluun mm. opotuntien yhteydessä. Talven aikana tuutorit pitivät myös Lyseon lukion esittelykierroksia alueen yhdeksäsluokkalaisille ja olivat kertomassa koulun toiminnasta ysien ja ykkösluokkalaisten vanhempainilloissa. Luovan yrittäjyyden -linjan tuutorit kävivät myös pitämässä työpajoja alueen ysiluokkalaisille. Keväällä tuutortehtävät jatkuivat lukio-opiskelun esittelyillä lähialueiden kaseille suunnatuilla kasirasteilla ja yläkouluilla pidettävillä kasiesittelyillä. Lukuvuoden aikana lyseolla oli 24 opiskelijaa tuutoreina ja seuraavan lukuvuoden tuutoreiksi valittiin toistamiseen 24 opiskelijaa, joiden koulutus tehtävään aloitettiin toukokuussa.

LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 20 Tunnelmia kilpailusta (kuvat Jan Holmgård): https://bit.ly/hlcansat24 Uusi hallitus koottiin jälleen lokakuussa. Ensimmäisen vuoden opiskelijat ottivatkin paikkansa hallituksen riveissä ja toiminnassa heti ansiokkaasti. Tiukalla äänierolla puheenjohtajaksi valittiin toissavuotinen Ellen Kukkasniemi sekä varapuheenjohtajaksi ensimmäisen vuoden opiskelija Joona Talka. Hallitus ja puheenjohtaja ovat tänäkin vuonna tavanneet rehtoria sekä antaneet näkemyksensä koulun arjen toiminnasta, kuten valokuvauksesta sekä uudistuvasta tuntikiertokaaviosta. Opiskelijoiden toimintaan on myös myönnetty avustusta monipuolisesti: teatteriretkiin, vaihtomatkoihin esimerkiksi Amerikkaan sekä Ranskaan, luontokurssille sekä erinäisten tempausten palkintoihin. Opiskelijakunnan hallitus on myös suunnitellut ja toteuttanut opiskelijoille erilaisia teemapäiviä ja -toimia. Näistä mainittavia esimerkiksi junnupäivän toimintapiste, joulukalenteri sekä ystävänpäiväaskartelut. Opiskelijoiden herkutteluun on panostettu myös vappuaattona tarjoamalla koko opiskelijakunnalle munkkiherkkuja. Lukuvuosi myös päätetään opiskelijakunnan hallituksen suunnitelmiin: koulupäivän sijasta pidetään opiskelijoiden yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia edistävä OPKH-päivä. Opiskelijakunnan hallituksen vuosikuulumiset KORKEAKOULUVIIKKO Kaikki kakkoset pääsivät suorittamaan korkeakouluopintoja, kun he osallistuivat Hämeen ammattikorkeakoulun järjestämään LukioDiiliin 14.–16.4.2025. Opiskelijat työskentelivät viiden hengen tiimeissä vastaten yritysten antamiin autenttisiin kehittämishaasteisiin, joita he työstivät Diili-menetelmällä ja Design Based Education -tyyppisellä toimintamallilla. Työskentelyä ohjasivat HAMK:in lehtorit. Opiskelijat työstivät ideoitaan kahden päivän ajan. Diilin päätöspäivänä kehittämisideat viimeisteltiin ja esiteltiin. Parhaimmat tuotokset palkittiin. Opiskelijat saivat LukioDiilistä 1 opintopisteen liiketalouden korkeakouluopintoja. HAMK-ETKOT Kaikki lukion ensimmäisen vuoden opiskelijat tutustuivat Hämeen ammattikorkeakoulun opintotarjontaan HAMK-Etkoilla Työelämävalmiuksia ja korkeakouluyhteistyötä Visamäen kampuksella 12.3.2025. Yhteisen auditorioaloituksen jälkeen jokainen opiskelija valitsi kolmen eri alan puolen tunnin esittelyä ja osallistui niihin. JATKO-OPINTOILTAPÄIVÄ Abit osallistuivat jatko-opintoiltapäivään torstaina 7.11. Tilaisuus aloitettiin yhteisellä osuudella A-rakennuksen salissa, jossa lyseon alumni, kauppatieteen yo Aatu Veikkola antoi abeille omat evästyksensä siirtymään lukiosta jatko-opintoihin. Tämän jälkeen abit saivat osallistua heitä kiinnostaviin jatko-opintoinfoihin, joita oli tarjolla kolmessa eri sessiossa. Jatko-opinnoistaan kertoivat seuraavat alumnit: Essi Hirvioja (Game Design and Graphics), Aarni Kaukokari (metsätieteet), Karoliina Keskitalo (venäjän kieli ja yhteiskuntapolitiikka), Tuuli Lassinen (sirkusala), Liina-Lotta Lötjönen (humanistinen ja kasvatusala), Essi Metsälä (tuotantotalous ja

HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 21 tietojärjestelmätiede), Alisa Mäkelä (kiinteistötalous), Jere Rairamo (tieto- ja palvelujohtaminen), Emilia Seppänen (POLAMK) Kirill Saukkonen (tietojenkäsittelytiede), Ella Takala (International Business), Liina Viherä (oikeustieteet). Lisäksi omat jatko-opintoinfonsa pitivät LUT-yliopiston, HELBUS:n esittelijät sekä Universal Players Globalin edustaja. Lämmin kiitos kaikille vierailijoille kiinnostavista esityksistä! URAILTAPÄIVÄ Kakkosten urailtapäivää vietettiin tiistaina 18.3. Tapahtuman teemaan opiskelijoita johdatteli yrityskehityksen päällikkö Miia Raussi otsikolla “Matka tärkeämpi kuin määränpää. Urapolku löytyy tekemällä”. Tämän jälkeen opiskelijat pääsivät kuuntelemaan kaksi uratarinaa. Uratarinoiden kertojina oli sekä lyseon alumneja että opiskelijoiden vanhempia. Iso kiitos mielenkiintoisista uratarinoista väitöskirjatutkija Leo Hannolainen, asiakkuusjohtaja Risto Hiltunen, operatiivinen johtaja Hanna-Leena Islander, lehtori Aleksi Lahti, oikeustieteen tohtori Mika Lehtimäki, rehtori Kristiina Lindroos, Software developer Anttoni Niemenmaa, toimitusjohtaja Miia Peltola, yleisesikuntaupseeri Riku Rantakari, toiminnanjohtaja Hasse Renfeldt, upseeri Mika Törmänen sekä erityisasiantuntija Hanna van der Steen. TET-PÄIVÄT Kaikki kakkosluokkalaiset olivat työelämään tutustumassa 10.–11.3. Yri-kakkoset olivat Tetissä koko viikon 10.–14.3.2025. KESÄOPINTOJAKSO Osa opiskelijoista on valinnut kesällä suoritettavan työelämä tutuksi -opintojakson.

LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 22 ERITYISOPETTAJAN TERVEISET Lukuvuosi on erityisopettajan näkökulmasta mennyt vauhdilla. Aloitin lyseon lukion erityisopettajana tämän lukuvuoden syksyllä ja vuosi on mennyt taloon, kollegoihin ja opiskelijoihin tutustuessa ja uusia tuen käytänteitä yhdessä aineenopettajien kanssa kehittäessä. Oppimisen tukeen on voitu nyt panostaa entistä enemmän niin yksilö- kuin ryhmätasolla. Erityisopettajan tuki on saatavilla kenelle tahansa opiskelijalle. Erityisopettajaa voi ja pitää lähestyä, jos kokee opiskelussa vaikeuksia. Yhdessä erityisopettajan kanssa kartoitetaan opiskelijan opiskelustrategioita, mietitään mahdollisia apuvälineitä sekä mahdollista tarvetta tarkemmalle oppimisvaikeusselvittelylle. Tärkeää on myös miettiä, tarvitaanko opintojaksojen suorittamisen tueksi eriyttäviä toimia tai erityisjärjestelyitä. Olen päässyt muun muassa oppitunneille mukaan, jolloin olen voinut tarjota tukeani niin tehtävien suorittamiseen kuin toiminnanohjauksen ja opiskelun taitoihin. Oppimisen tuen hankkeessa on rakennettu oppimisen tuen polkua, jotta voisimme tukea opiskelijoita parhaalla mahdollisella tavalla. Hanketyö jatkuu myös seuraavana lukuvuonna. Oppimisen tuessa tärkeää on yhteistyö ja ilokseni olen saanut huomata, että lyseolla työtä tehdään nimenomaan yhdessä, opiskelijoiden etu aina huomioiden. On hienoa olla osa lyseon lukiota! Sanna Taipale, erityisopettaja Oppimisen tukeen lisää panostusta OPPIMISEN TUKI – KASVAMINEN LUKIOLAISEKSI Lukuvuoden aikana on hankkeen tiimoilta pyritty parantamaan opiskelijan ajanhallintaa, viihtyvyyttä ja opiskelutaitoja ja niihin liittyviä ilmiöitä. Opiskelijan ryhmänohjauksessa kokeiltiin ryhmähaastattelumallia erilaisilla teemoilla, tarkasteltiin vahvuuksia, ajanhallintaa ja keskittymistä. Jaksoittain arvioinnin valmistumisen jälkeen tehtiin itsearviointi, keräämällä hyvin ja kehittymistä kaipaavat menneet opintojaksot. Jaksoittain jaettiin seuraavan jakso aikataulu/kalenteripohja. Abien lukusuunnitelmapohjat ja ohjeistus olivat myös hankkeen puitteissa suunniteltuja. Syksyllä tehdyt ryhmätaideteokset koristelevat käytäviä vielä keväällä. Suunnitteilla on ”karsittu opinto-opas” erityisesti aloittavien ykkösten avuksi. Hanke jatkuu vielä seuraavanakin lukuvuonna. Tiimiläiset Anna, Virpi, Valtteri ja Annu

HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 23 Yrilinja oli kevään 2025 yhteishaussa Koulutuskuntayhtymän lukioiden hakukohteista suosituin, sillä yhtä aloituspaikkaa tavoitteli peräti yli kaksinkertainen määrä ensisijaisia hakijoita. Tänä lukuvuonna on toteutettu aktiivisesti erilaisten verkostojen kanssa useita tilaisuuksia ja reissuja. KVL lukio mahdollisti yrittäjyysopintojen starttina uusille yri-linjalaisille tiimiseikkailun Yritysralli-ekskursion, johon osallistui myös Riihimäen ja Janakkalan lukiolaisia. Aluksi vierailimme Osuuspankin pääkonttorilla Helsingissä, jonka jälkeen lounastimme Lauttasaaren lukiossa ja kuuntelimme Wärtsilän yritysesittelyn. Päivän päätteeksi vierailimme vielä ”ihmeproteiinia” valmistavalla Solar Foodsin tehtaalla. Antoisan päivän teemoja olivat finanssiala, tulevaisuuden innovaatiot, teknologia, kestävä kehitys sekä verkostoituminen oman yriryhmän opiskelijoiden ja muiden lukioiden yrittäjyysopiskelijoiden kanssa. Jo perinteinen Tavastia Goes Business -kilpailu järjestettiin yhteistyössä Ammattiopisto Tavastian yrittäjyystiimin ja Hämeenlinnan Kaupunkikeskustayhdistyksen Sari Räsäsen kanssa Yrittäjän päivänä 5.9.2024. TGB-kilpailussa opiskelijatiimit kehittivät hyvinvointiteemaan liittyvän tapahtumaidean Hämeenlinnan keskustaan. Yrilinjalta päivään osallistuivat kaikki ykköset ja tänä vuonna pääpalkinnon sai joukkueemme, johon kuuluivat Milo Rantanen, Eevi Jaakkola, Meri-Tuuli Uusimäki, Fanni van der Steen ja Adam El Awad. Keskustalo Hämeenlinnan keskustassa täytti syyskuussa 60 vuotta. Yrilinjalaisia oli kutsuttu jo keväällä mukaan järjestämään kaikille kaupunkilaisille avointa tapahtumaa yhdessä yrittäjien kanssa. 11 aktiivista toisen vuosikurssin opiskelijaa ideoivat ja toteuttivat juhlapäivään mm. aarrejahtia, bingoa, valokuvanäyttelyn, tietotekniikka-apua ja grillikioskin. Lisäksi organisoitiin paikalle useita esiintyjiä, Luovan yrittäjyyden linjan suosio jatkuu

LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 24 joista nimekkäimpänä Voice of Finlandin finalisti Jaromir Jokinen. Helteinen syyskuun päivä ja erinomaisesti onnistunut mainonta toi paikalle riemastuttavan paljon väkeä. Yrittäjien palaute lämmitti mieltä: Jos parempaa haluaisi, siihen tarvittaisiin jo tapahtumajärjestämisen rautaisia ammattilaisia. Lukuvuoden aikana osallistuimme jälleen aktiivisesti PARKKI Business Parkissa järjestettyihin tilaisuuksiin, kuten sijoittajakoulun Hyvän salkun ilta, ja suunnittelimme esimerkiksi CBC-tapahtumien opinnollistamista yhdessä Linnan Kehityksen toimijoiden kanssa. Yhteistyö jatkui aktiivisena myös Hämeenlinnan Yrittäjät ry:n kanssa. Heidän edustajiaan vieraili oppitunneilla ja koulun eri tilaisuuksissa ja yriopiskelijamme kirjoittivat kolumnin yrittäjien Hyrrä-lehden joka numeroon. Hämeenlinnan Yrittäjät tuki yrilinjan opiskelijoita myös rahallisesti antaen stipendejä mm. Uskalla yrittää -finalisteille. Tulevaisuusleirikoulussa 16.–17.1.2025 seitsemän eri lukion nuoret kokoontuivat vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin Spring-ideointikilpailun merkeissä. Reilut sata opiskelijaa kokoontui Kiljavan opistolle Nurmijärvelle. Lyseolta mukana oli 24 ykkös- ja kakkosvuosikurssin opiskelijaa. Sekä Yhteiskoulun lukio että lyseon lukio on tehnyt pitkään yritysyhteistyötä SSAB:n kanssa. Koronavuodet katkaisivat tuon yhteyden, mutta tänä talvena saimme Mikko Lepistön kertomaan YRI08-opintojaksolaisille yrityksen vihreästä vaihtoehdosta eli fossiilivapaasta teräksestä sekä päästökaupoista. Helmikuussa pääsimme tutustumaan Hämeenlinnan tehtaaseen ja sen tuotantoon. Vierailu on aina upea mahdollisuus nähdä, miten paikallinen suuryritys toimii. Koulutus- ja työuratarinoita on yhtä monta kuin on tekijöitäkin ja kaikkia tarvitaan, jotta hommat hoituvat.

HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 25 Linjamme opetussuunnitelman päivitys eteni palvelumuotoilun keinojen kautta yrityselämän ja verkostojen edustajien kanssa toteuttamaamme työstöpäivään, jossa avasimme yrityselämän asiantuntijoille linjamme tausta-ajatuksia ja opintojen sisältöjä. Saimme monia hyviä kehitysehdotuksia. Kehittämistyöpajan veti YES-keskuksen toiminnanjohtaja Sanna Lehtonen ja siihen osallistuivat Ykätiimimme lisäksi rehtorimme, yriopiskelijat Kukka Sarrala ja Matias Ögård, Koulutuskuntayhtymä Tavastian toimitusjohtaja Jouni Haajanen, entinen yriopiskelija, yrittäjä Tiia Helén, yrityskehittäjä, hallitusammattilainen Juho Jokinen, Hämeenlinnan Yrittäjät ry:n toiminnanjohtaja Martti J. Kangas sekä hallitusammattilainen, neuvonantaja Pekka Pohjanvirta.

LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 26 Lajien kirjo on vuodesta toiseen pysynyt moninaisena, vaikka päälajeina on edelleen paikkakunnan isot palloilulajit jalkapallo, jääkiekko ja salibandy. Lentopalloryhmä ja yleisurheiluryhmä ovat pysyneet edelleen pienehköinä, mutta yleisvalmennusryhmän kiinnostus kasvaa jatkuvasti. Ensisijaisten hakijoiden määrä on edelleen runsas. Lukuvuodeksi 25– 26 ensisijaisten hakijoiden määrä on 55 ja kaiken kaikkiaan hakijoita oli 99. Menneelle lukuvuodelle ensisijaisesti haki 59 nuorta. Heistä 36 sai paikkansa. Lisäksi 5 urheilijaa otettiin ylipaikoille ja urheilulinjan ulkopuolelta aamuharjoitteluoikeuden sai 5 opiskelijaa. Kertokoon se urheilulinjan vetovoimaisuudesta ja loistavasta mahdollisuudesta yhdistää lukio-opiskelu ja tavoitteellinen urheilu. Lukuvuoden aikana on lajivalmentajien kanssa ja hyvällä avustuksella tarkistettu ja päivitetty urlin opetussuunnitelma. Lajivalmennuksessa jääkiekon osalta tapahtui jonkin verran muutoksia tälle lukuvuodelle, kun pitkään yhteistyössä kanssamme olleet Viitaluoma ja Honkala siirtyivät valmentamaan muualle. Myös jalkapallon lajivalmentaja vaihtui, kun Marko Johansson vaihtoi päivätyötehtäväänsä. Hänen tilalleen tuli Mikko Ranta. Urheiluakatemia toimii vahvana urheilulinjan rinnalla. Yläkoulutoiminta on käynnissä jo toista vuotta, vaikka urheiluyläkoulupainotus on edelleen Hämeenlinnassa kipukohta, johon ei Akatemian sinnikkäästä yrityksestä löydy yhteistä tahtotilaa. Kaksoisura ja urheilijapolku sai paikkakunnalla jatkumon HAMK:n urheilijakoulutuspolulta. Olympiakomitea käy vielä kevään 2025 aikana auditoimassa HAMK:ssa ja toive on, että HAMK pääsee urheilumyönteisten korkeakoulujen joukkoon. Jos näin käy, Hämeenlinnassa urheilijapolku kattaa ikäluokkia jo laajasti. URHEILIJOIDEN ERASMUS+ JA VIERAAT SLOVENIASTA Urheilijavaihto Slovenian Kranjista sai jatkumoa, kun vastavierailu Hämeenlinnaan toteutui lokakuun alussa 2025. Vastavierailulle saapui 12 urheilijaa kahden opettajansa johdolla ja lisäksi kolmas opettaja tuli tekemään henkilökohtaista Erasmus-vierailuaan. Ohjelmaamme mahtui suomalaiseen urheilukulttuuriin tutustumista ja lajikokeiluja pesäpalloa ja suomalaista saunaa ja avantopulahduksia unohtamatta mutta myös lukion oppitunneilla opiskelua. Osa reaaliaineiden tunneista osoittautui hieman vaikeiksi, mutta yhteinen kieli löytyi helposti ainakin saksan, englannin, matematiikan, kuviksen, musiikin ja liikunnan tunneilta. Iltaisin ja vapaa-aikanaan vieraat näkivät suomalaisten isäntiensä harjoittelua ja pääsivät seuraamaan otteluita ja mukaan myös pelimatkoille. Olivatpa ehtineet jopa soutelemaan ja nauttimaan nuotiomakkaroista useampanakin iltana. Jääkiekko-ottelu suurkaupunkivierailun päätteeksi Tampereen Nokia Areenalla oli vieraillemme ennen näkemätön kokemus. Jatkoa vaihdolle on suunnitteilla keväällä 2026. Urheilua opiskelun rinnalla – Urheilulinjan terveiset

HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 27 Martial Arts –lajitutustuminen Annu Riekkolan vetämänä. SM-liigan jääkiekkopelissa Tampereella Nokia Areenalla.

LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 28 OPISKELIJAMÄÄRÄT LUKUINA: Lukion tutkinto-opiskelijoita 56 Perusopetuksen tutkinto-opiskelijoita 18 Aineopiskelijoita 71 Syksyn ylioppilaita 2024 4 Kevään ylioppilaita 2025 Aikuislinja toimii Hämeenlinnan lyseon lukion yhteydessä. Aikuislinja tarjoaa aikuisopiskelijoille mahdollisuuden suorittaa lukio-opintoja lähiopetuksessa ilta-aikaan ja verkko-opintoina omalla ajalla. Aikuislinjalle tulee opiskelijoita erilaisista lähtökohdista: osa tulee jatkamaan päivälukiossa kesken jääneitä opintojaan, osa suorittamaan lukio-opintoja alusta asti, osa aineopiskelijoiksi opiskelemaan vain joitakin lukioaineita. Aikuislinjan opetustarjontaa hyödyntävät myös Koulutuskuntayhtymä Tavastian päivälukioiden sekä ammattiopiston opiskelijat. Aikuislinjalta tarjotaan lukio-opetusta Hämeenlinnan vankiloihin sekä perusopetusta myös muihin rikosseuraamuslaitoksiin Suomessa. Aikuislinjan opetus toteutetaan viisijaksojärjestelmässä. Aikataulu poikkeaa jonkin verran päivälukion jaksotuksesta. Opinnot voi aloittaa joustavasti milloin tahansa lukuvuoden aikana. Lähiopetukseen pääsee kuitenkin kätevimmin mukaan uuden jakson alkaessa. Opetusta tarjotaan neljänä iltana viikossa. Koodien 1 ja 2 opetus on maanantaisin ja keskiviikkoisin, koodien 4 ja 5 opetus tiistaisin ja torstaisin. Lähiopetusta täydentää lisäksi verkko-opintotarjotin, jossa on tarjolla joustavasti erityisesti reaaliaineiden opintoja. Opinto-ohjausta tarjottiin lukuvuoden aikana ennen kaikkea henkilökohtaisena ohjauksena. Lisäksi uusille opiskelijoille järjestettiin rehtorin ja opinto-ohjaajan yhdessä pitämä aloitusinfo. Opinto-ohjaaja piti lisäksi yhteensä kuusi opoinfoa Teamsissa eri teemoista liittyen lukiossa opiskeluun ja jatko-opintoihin. Aikuislinjan kuulumisia Yhteisöllisyyttä aikuislinjalla luovat yhteiset kohtaamiset, kuten syys- ja kevätkahvit. Lukuvuoden 2024–2025 aikana kahvittelemaan kokoonnuttiin lukuvuoden alussa 29. elokuuta ja lukuvuoden lopussa 12. toukokuuta. Ennen joulua vietettiin aikuislinjan yhteisiä pikkujouluja 17.12. Syksyn ylioppilaita juhlittiin yhdessä päivälukion kanssa lakkiaisissa tiistaina 5.12. ja kevään ylioppilaita lauantaina 31.5. Aikuislinjan väki kiittää aikuislinjan opiskelijoita kuluneesta lukuvuodesta ja toivottaa kaikille virkistävää ja aurinkoista kesälomaa! Uusi lukuvuosi aikuislinjalla alkaa maanantaina 18.8.

HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 29 ELOKUU 15.8.2024 Junnu-päivä kaikille I luokkalaisille 21.8. HI5-ryhmän opintoretki Hämeen linnaan 23.8. Yriykkösten Tiimiseikkailu Janakkalan ja Riihimäen lukioiden opiskelijaryhmien kanssa Helsingissä SYYSKUU 4.9. Yri-kakkoset järjestämässä Keskustalon 60-vuotisjuhlaa 5.9. Yrittäjän päivä -tapahtuma ja Tavastia Goes Business -kilpailu 6.9. Liikuntailtapäivä 10.9. Luontokerho Calypson jäsenhankinta- ja lintuvisatempaus 12.9. Matematiikan opiskeluryhmä tutustumassa Aalto-yliopistoon 26.9.–3.10. Opiskelijaryhmä Prahassa ja Bautzenissa Saksassa LOKAKUU 2.10. Voimavaravalmentaja Ann-Mari Nordenswan vierailiYRI2-opintojakson tunnilla 1.–6.10. Opiskelijaryhmä Sloveniasta meillä vieraana 7.10. Ennaltaehkäisevä päihdetunti ykkösille. Vierailija Krista Keski-Rauska 7.10. Yriopiskelijamme Onni Kaukiainen osallistui Suomen Nuorkauppakamarien järjestämään Päivä johtajana -projektiin OP Hämeessä 9.10. Turpotietäjä 2024 -kilpailu 11.10. Saksalaisen ystävyyskoulumme opettaja Tiina Alonen-Lindenlaub vieraili SAA1-oppitunnilla 11.10. Opiskelijamme Veera Vuorela ja Oili Ahvenus kertoivat vaihto-oppilaskokemuksistaan ykkösille 24.10. Abeilla 69-päivä 24.10. EYP Finlandin Alli Kaila vieraili yhteiskuntaopin tunnilla 25.10. Tukholmalainen toimittaja Martin Appel vieraili ruotsin tunneilla 30.10. Forssan ammatti-instituutista käytiin benchmarkkaamassa sijoittajakoulutoimintaamme MARRASKUU 4.–8.11. Kieliviikko 5.11. Sotilaspoikien luennot HI3-opintoryhmille 6.11. Kielilähettiläs Kai Kulmala vieraili ruotsintunneilla 7.11. Abeilla jatko-opintoiltapäivä 7.11. NYT-Minimessut Tavastian kampuksella 11.11. Hämeenlinnan Yrittäjien varapuheenjohtaja Martti J. Kangas vieraili Vuosi yrittäjänä -opintojakson tunnilla 20.–21.11. Yriopiskelijoita mukana SLUSH-bisnestapahtumassa Helsingissä 21.11. Yri-ykköset Linnan Business turnajaisissa 27.11 Abit Studia-messuilla Helsingin messukeskuksessa 28.11. Sijoittajakoululaisten vierailu Sijoittajamessuille Helsingissä 30.11. Yrikakkosten Unelmapala NYT mukana Hämeenlinnan keskustan joulunavauksessa Hämeenlinnan torilla Tapahtumat lukuvuonna 2024–2025

LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 30 JOULUKUU 3.12. RUB14-opintojakson vieraana islantilainen Harpa Maria Gudmundsdóttir 4.12. LY21-ryhmän teatteri-ilta: 39 askelta (Hämeenlinnan Teatteri) 5.12. Syksyn ylioppilas, Lycee- ja itsenäisyyspäiväjuhla 12.–13.12. Yriykköset KVL-päivässä Lauttasaaren yhteiskoululla 16.12. RUB15.2-ryhmä elokuvissa, kuukauden pohjoismainen Panssarimuseolla 19.12. Puurojuhla TAMMIKUU 8.1. Mikko Lepistö SSAB:lta luennoi mm. fossiilivapaasta teräksestä (YRI08) 8.1. Talousguru-kilpailu 9.1. Asiantuntijailta vanhemmille: Aivot ja palautuminen. Vierailija psykologian tohtori Katri Saarikivi 14.1. Sijoittajakoulun Hyvän salkun ilta Parkki Business Parkissa 16.–17.1. Tulevaisuusleirikoulu (YRI08) 20.–27.1. Opiskelijaryhmä Cholet´sta vieraana 20.1. Sijoittajakoulun Hyvän Salkun Ilta PARKKI Business Parkissa 22.1. Lyskan esittelyilta 23.1. Lukion 1. vuosikurssin opiskelijat ja yrikakkosten NYT-yritykset TEKIJÄ202 -tapahtumassa Loimua Areenalla 24.1. Luontokerho Calypson pikkujouluretki Janakkalan Määkynmäelle HELMIKUU 3.2.–8.2. Opiskelijaryhmä Bordeaux’sta vierailulla 5.2. HAMKin Sanna-Maaria Siintoharju veti Kiertotalous Hackathonin kv-ryhmälle 6.2. Abien penkkaripäivä 7.2. Vanhojen tanssit kakkosilla 10.–15.2. Italia-vaihto 11.2. Yrittäjyysinfoa kakkosille, Parkki Business Park, Janne Korpela 12.2. YRI03 vierailu SSAB:lla 17.2. Turkkilaisia opettajia tutustumiskäynnillä lyseolla 19.2. Yri-kakkosten NYT-yritykset semifinaalissa Goodmanissa 4. jakso Kaikilla kakkosten opo2 tunneilla vieraili esittelijöitä ammattikorkeakoulusta ja yliopistosta (HAMK, Oulun yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Tampereen yliopisto)

HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 31 MAALISKUU 10.–11.3. Kakkosten tet-päivät 10.–14.3. Yri-kakkosten tet-viikko 10.4. Jenna Lamminen ELSA:sta vieraili yhteiskuntaopin tunneilla 12.3. Kaikki ykköset HAMK-etkoilla 18.3. Kakkosilla Urailtapäivä 20.3. Yritysten ja verkostojemme edustajia yri-linjan opsin kehittämispäivässä 24.3. Hämeenlinnan Yrittäjien tiedottaja Pasi Nuutinen Ykätiimin vieraana 29.3.–12.4. USA-vaihto HUHTIKUU 6.–12.4. Opiskelijaryhmä Italiassa 6.4.–11.4. Opiskelijaryhmä Bordeaux’ssa Ranskassa 9.4. HI5-opintoryhmän opintoretki Hämeen linnaan 9.4. EXIT-tunti. Seksuaaliväkivallan ja häirinnän ennaltaehkäisy 11.4. HI5-opintoryhmän opintoretki Hämeen linnaan 15.4. Kouluterveyskyselyyn vastaaminen 23.4. Yriykköset tutustumassa Uskalla Yrittää -finaaliin Mall of Triplassa 24.4. Opettaja/oppilasryhmä Thaimaasta tutustumiskäynnillä lyseolla 23.–24.4. BI8 Ekologiaa kentällä Lammin biologisella asemalla 28.4. Jyväskylän Gradian ryhmä tekemässä laatuarvioinnin TOUKOKUU 5.5.- Opettajia Roomassa Job Shadow 6.5. RUB16-ryhmä elokuvissa, Siskoni-näytös Bio Rexissä 6.5. 23B-ryhmän luokkaretki 8.5. Tutoreiden koulutuspäivä Lepaalla 12.5–14.5. Lyseo tekemässä laatuarvioinnin Kuopion klassillisessa lukiossa 14.5.–16.5. Kakkosilla Lukio-Diili HAMKilla 15.–16.5. 24h-leiri 23.–24.5. LI11 yöretki Evolla

LUKUVUODEN VARRELTA 2024–2025 32 Henkilökunta HALLINTO Pieta Tukkimäki-Hildén rehtori Tiina Kivinen apulaisrehtori VIRANHALTIJAT JA PÄÄTOIMISET TUNTIOPETTAJAT Ahvenharju Anne opinto-ohjaus, yrittäjyyslinjan koordinaattori Andstén Säde biologia, maantiede Hatakka-Peltonen Eija aikuislinja: uskonto, psykologia, filosofia, elämänkatsomustieto Janhunen Tuuli äidinkieli ja kirjallisuus Keränen Anne-Mari fysiikka, matematiikka, yrittäjyyskasvatus Kivinen Tiina apulaisrehtori, liikunta, urheilulinjan koordinaattori Kontturi Aki matematiikka, fysiikka, yrittäjyyskasvatus Kuokka Sonja ruotsi, saksa Laakso Anna kemia, matematiikka Lehmusvaara Marja historia, yhteiskuntaoppi, uskonto Leinonen Virpi psykologia, uskonto, filosofia Lindroos Justiina englanti Lokka Minna ruotsi, englanti sekä aikuislinja Lähteenmäki Sanna kuvataide Mäki Tiina opinto-ohjaus Nevanperä Tuomo ruotsi, englanti Ojanen Joona historia, yhteiskuntaoppi Ojansuu Johannes filosofia, elämänkatsomustieto Orimus Minna historia, yhteiskuntaoppi Pitkänen Minna musiikki Pommelin Jukka fysiikka, matematiikka Riekkola Anna-Leena englanti, espanja Ripatti-Ilkka Sanna äidinkieli ja kirjallisuus Rämö Hanna äidinkieli ja kirjallisuus Salmela Jenni äidinkieli ja kirjallisuus sekä aikuislinja Similä Valtteri liikunta, terveystieto Söderberg Sani matematiikka, kemia Taipale Sanna erityisopetus Tast Kukka opinto-ohjaus sekä aikuislinja Tiala Tuija ruotsi, saksa, yrittäjyyskasvatus Toivanen Lotta uskonto, filosofia, psykologia Tukkimäki-Hildén Pieta rehtori, ruotsi, yrittäjyyskasvatus Vartiainen Juha matematiikka, fysiikka sekä aikuislinja Vilpas Heli biologia, maantiede, terveystieto sekä aikuislinja Virtanen Leena englanti

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw