OPINTO–OPAS 2025–2026
Parolan lukio Kinnalantie 1 13720 Parola lukio@hattula.fi kktavastia.fi/parolan-lukio 1.YHTEYSTIEDOT Koulutuskuntayhtymä Tavastia PL 30 13100 Hämeenlinna kktavastia.fi 2. HENKILÖKUNTA Rehtori Vararehtori Opinto-ohjaaja Opettajat Opiskelupsykologi Kuraattori Terveydenhoitaja Etsivä nuorisotyöntekijä Reijo Järvinen puh. 050 320 7789, reijo.jarvinen@kktavastia.fi Jani Tanttu, jani.tanttu@kktavastia.fi Anne-Mari Kosola puh. 050 516 5671, anne-mari.kosola@kktavastia.fi etunimi.sukunimi@kktavastia.fi puh. 040 4817 1125 (puhelinaika tiistaisin 12-13), virpi.i.hiltunen@omahame.fi Johanna Kynäkoski puh. 050 443 1845 Sari Kuivasaari-Hyttinen puh. 050 530 4279 puh. 050 568 6370 Toimisto avoinna koulupäivinä klo 8.00–15.45 Opintosihteeri Tuija Pehkonen puh. 050 509 0333, tuija.pehkonen@kktavastia.fi Koulutuskuntayhtymä Tavastia Kuntayhtymän johtaja Jouni Haajanen puh. 0400 505 388, jouni.haajanen@kktavastia.fi
Opettajat Grönberg Päivi (yl) Hurme Emilia (yl) Järvinen Reijo Kosola Anne-Mari Ketola Kirsti (yl) Laitila Esko (yl) Lehtonen Merja Leppänen Matti Mäkelä Artturi (yl) Nieminen Tuomas Partonen Tarja Pola Janne Puskala Elina Rantanen Tuija Ruuskanen Jenni (yl) Sarva Kati Seppälä Tanja Sjöberg Sami (yl) Tanttu Jani Vilkko Suvi kuvataide venäjä opinto-ohjaus, yhteiskuntaoppi opinto-ohjaus kotitalous liikunta ruotsi, englanti fysiikka, lyhyt matematiikka musiikki uskonto, psykologia, filosofia, elämänkatsomustieto äidinkieli ja kirjallisuus, S2 fysiikka, kemia, lyhyt matematiikka englanti pitkä matematiikka liikunta liikunta saksa, espanja erityisopetus historia, yhteiskuntaoppi biologia, maantiede, terveystieto yl = opetusta myös Parolan Yhteiskoulussa Ryhmänohjaajat 025A Tuomas Nieminen 025B JaniTanttu o24A Matti Leppänen 024B Tarja Partonen 023A Elina Puskala 023B Tuija Rantanen 022A Anne-Mari Kosola
3. LUKUVUOSI 2025-2026 3.1. Lukuvuoden työ- ja loma-ajat Syyslukukausi 6.8.–19.12.2025 Kevätlukukausi 7.1.–31.5.2026 Syysloma 13.–17.10.2025 (vko 42) Joululoma 20.12.2025–6.1.2026 Talviloma 23.2.–27.2.2024 (vko 9) 3.2. Jaksojen ajat 1. 6.8.–26.9. 2. 29.9.–24.11. 3. 25.11.2025–30.1.2026 4. 2.2.–31.3. 5. 1.4.–30.5. 3.3. Oppitunnit ja ruokailut Lukion ruokailuvuoro on klo 12.35–13.10. Ruokailu tapahtuu Juteinikeskuksen ruokasalissa. Kulku pukuhuoneoven kautta, ovi C. Kulku sisään vain tätä kautta klo 12.30-12.50 välisenä aikana. Päättöviikon ruokailut ohjeistetaan erikseen. Ulkojalkineet ja päällysvaatteet jätetään naulakkoon. 1. tunti 2. tunti 3. tunti 4. tunti 5. tunti 8.30–9.45 9.55–11.10 11.20–12.35 (sis. lounastauko klo 12.35–13.15) 13.15–14.30 14.45–16.00 3.4. Muutokset työjärjestykseen 1. koulupäivä ke 6.8.2025 Junnupäivä ti 19.8.2025 Valokuvaus ma 1.9.2025 Abi-info ti 2.9.2025 Abi-info, k2026 ilm. pe 14.11.2025 Studia-messut ke 26.11.2025 Syksyn yo-juhla pe 5.12.2025 Abi-info ke 21.1.2026 Abi-info (2. vsk) to 5.3.2026 Penkkarit to 5.2.2026 Vanhat 2026 pe 6.2.2026 (ilta to 5.2.) Abi-info, s2026 ilm. ma 18.5.2026 Kevät- ja yo-juhla la 30.5.2026 Oppituntien alkamisajat TUNTI MA TI KE TO PE 8.30–9.45 1 7 6 6 7 9.55–11.10 4 2 1 4 2 11.20–12.35 2 4 3 1 5 HYB 12.35–13.15 Lounas Lounas Lounas Lounas Lounas 13.15–14.30 5 HYB 6 5 HYB 3 3 14.45–16.00 8 (6) 7 8 8 16.05–17.20 (8.10-9.25) (9.40-10.55) (11.05-12.20) (8.10-9.25) HYB (9.40-10.55) (11.05-12.20) (8.10-9.25) (8.10-9.25) (8.10-9.25) (9.40-10.55) (9.40-10.55) (9.40-10.55) (11.05-12.20) (11.05-12.20) (11.05-12.20)
Ti 19.8. Kaikki LV2024-2025 Ti 21.10 Matematiikka + RE2 uskonto yhteiskuntaoppi kemia maantiede terveystieto To 23.10. Ruotsi +AI + englanti +RE1 psykologia filosofia historia fysiikka biologia Ma 15.12. Matematiikka + RE2 uskonto yhteiskuntaoppi kemia maantiede terveystieto To 18.12. Ruotsi +AI + englanti +RE1 psykologia filosofia historia fysiikka biologia Ti 17.2. Ruotsi +AI + englanti +RE1 psykologia filosofia historia fysiikka biologia To 19.2. Matematiikka + RE2 uskonto yhteiskuntaoppi kemia maantiede terveystieto Ti 21.4. Matematiikka + RE2 uskonto yhteiskuntaoppi kemia maantiede terveystieto To 23.4. Ruotsi +AI + englanti +RE1 psykologia filosofia historia fysiikka biologia 3.5. Ryhmänohjaus Ryhmänohjaustuokiot toteutetaan aikataulun mukaisesti erikseen määritellyssä luokassa. Poikkeuspäiviä yms. varten voidaan tarvita lisää RO- tuokioita, joista ilmoitetaan tarpeen tullen. Ryhmänohjaaja seuraa oman ryhmänsä opiskelijoiden opintojen edistymistä ja kurssivalintoja sekä puuttuu tarvittaessa ongelmiin. Ryhmänohjaajat pitävät ryhmänohjaajan tunteja (ks. työpäivät), jolloin käsitellään ajankohtaisia kouluun ja opiskeluun liittyviä aiheita sekä keskustellaan ryhmän yhteistoiminnasta. Ryhmänohjaus pidetään ko. ryhmänohjaajan luokassa ja kaikkien opiskelijoiden tulee olla läsnä. Jokainen opettaja on opiskelijan ohjaaja oman oppiaineensa opiskeluun liittyvissä kysymyksissä. Ryhmänohjaajat ja opinto-ohjaaja pitävät yhteyttä tarvittaessa myös opiskelijoiden vanhempiin tai huoltajiin. 3.6. Päättöviikot Jokaisen jakson lopussa on päättöviikko, jolloin kokeet pidetään erillisen päättöviikon aikataulun mukaisesti. Kokeet näkyvät opiskelijan työjärjestyksessä Wilmassa. 3.7. Uusintatentit Uusintatenttehin ilmoittaudutaan Wilmassa järjestelmässä olevan aikataulun mukaisesti. Elokuun 2025, uusintakoe pidetään ti 19.8. klo 15 Uusintatenttipäivät Koe alkaa koepäivinä klo 15.
3.8. Vanhempainillat I vuosikurssi ke 8.10.2025 II vuosikurssi ti 11.11.2025 III vuosikurssi to 15.1.2026 4. OPISKELUHUOLTO 4.1. Opiskelijaterveydenhuolto Opiskeluterveydenhuollon tarkoituksena on opiskelijoiden fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin ylläpitäminen ja parantaminen. Tavoitteena on edistää opiskelijoiden terveyttä ja opiskelukykyä, opiskeluympäristön turvallisuutta ja viihtyisyyttä sekä tarjota terveyden- ja sairaanhoitopalveluita opiskelijoille. Lukion aikana terveydenhoitaja tarkastaa kaikki ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat ja toisen vuosikurssin opiskelijat tarkastaa lääkäri. Myös kutsuntaikäisten lukiolaisten kutsuntatarkastukset tehdään opiskeluterveydenhuollossa. Opiskeluterveydenhuollon toimipiste sijaitsee osoitteessa Koulutie 4, ensimmäinen kerros. Lukion terveydenhoitajana on Suvi Kuivasaari-Hyttinen, hänet tavoittaa numerosta puh. 050 530 4279. 4.2. Hammashoito Lukion 2-luokkalaiset kutsutaan hammashoitoon, muutoin käytetään yksilöllistä hoitoväliä. Hoito on maksutonta 18-vuotiaaksi asti. Ajanvaraus: puh. 03 621 9100. Peruuttamattomasta poisjäännistä yli 15-vuotiaalta veloitetaan erillinen maksu.
4.3. Psykologi ja kuraattori Parolan lukion psykologi Virpi Hiltunen. Hän työskentelee etänä. Hänet tavoittaa tiistaisin, puhelinaika ti klo 12-13 puh. 040 481 7125 tai wilmoitse tai sähköpostitse virpi.i.hiltunen@omahame.fi. Kuraattorin tehtävä on tukea opiskelijoita muissa kasvuun ja kehitykseen sekä elämänhallintaan liittyvissä ongelmatilanteissa. Kuraattorina toimii Johanna Kynäkoski puh. 050 443 1845. 4.4. Opinto-ohjaus Opinto-ohjauksen tarkoituksena on auttaa opiskelijaa lukio-opiskelussa, kurssi- ja ainevalintojen tekemisessä sekä luoda pohjaa lukion jälkeiselle uravalinnalle. Ohjaus on koko lukioajan kattava prosessi. Opinto-ohjaus toteutetaan luokkaopiskeluna ja pienryhmä- sekä yksilöohjauksena. Henkilökohtaiseen ohjaukseen voi varata itse ajan tai saada kutsun opinto-ohjaajalta tai ryhmänohjaajalta. Oppituntien aikana vastaanotolle menosta on sovittava tunnin opettajan kanssa. Opintoohjauksen ensimmäinen pakollinen opintojakso on hajautettu eri vuosiluokille. Toinen pakollinen opintojakso suoritetaan toisen opiskeluvuoden aikana. Ajankohtaisista asioista opinto-ohjaaja tiedottaa pääsääntöisesti Wilman kautta. Myös ryhmänohjaajat osallistuvat omalta osaltaan ohjaukseen. Opinto-ohjaaja Anne-Mari Kosola puh. 050 5165 671. 4.5. Opiskelijahuolto Koulun opiskelijahuoltoasioista vastaavat rehtori, opinto-ohjaaja, terveydenhoitaja, kuraattori sekä ryhmänohjaajat. Opiskeluhuoltoon kuuluvat erilaiset kouluntoimintaan yhteisönä, opiskelijatoimijuuteen ja yksilölliset opiskelijahyvinvoinnin asiat. Opiskelijahuollolla tavoitellaan ongelmien ennaltaehkäisyä sekä kehitetään kouluyhteisöä. 4.6. Opiskelijakunta Opiskelijakuntaan kuuluvat kaikki koulun opiskelijat. Opiskelijakunnan tehtävä on osallistua koulutyön suunnitteluun, valvoa opiskelijoiden etuja, pitää yhteyttä opettajakuntaan ja järjestää erilaisia tapahtumia. Tavoitteena on yleinen viihtyvyys, hyvä kouluhenki ja yhteydet myös muihin oppilaitoksiin. Opiskelijakunnan hallitus valitaan syyslukukauden alussa. 4.7. KELAn etuudet ja pidennetyn oppivelvollisuuden tuoma maksuttomuus Pidennetyn oppivelvollisuuden tuoma maksuttomuus koskee opiskelijoita alla olevin kriteerein ja eduin. Mitä opintojen maksuttomuus tarkoittaa? Opiskelijalle maksuttomia ovat opetus päivittäinen ruokailu opetuksessa tarvittavat oppikirjat ja muut materiaalit opetuksessa tarvittavat työvälineet, -asut ja -aineet lukion oppimäärän päätteeksi suoritettavan ylioppilastutkinnon suorittamiseksi edellytettävät 5 koetta sekä niiden osalta hylättyjen kokeiden uusiminen vähintään seitsemän kilometrin pituiset koulumatkat Oikeus maksuttomaan toisen asteen koulutukseen kestää sen kalenterivuoden loppuun, jolloin opiskelija täyttää 20 vuotta Muista lukion opiskelijoiden opintososiaalisista eduista saa tietoa KELAn sivuilta www.kela.fi
4.8. Opiskelijatodistus Sähköisen opiskelutodistuksen voi tilata Atomi-palvelusta tai tarvittaessa kansliasta. Suomen Lukiolaisten Liitolta voi lunastaa opiskelijakortin. Kansliasta saa lisätietoa. 4.9. Koulumatkatuki Lukio-opiskelija voi saada koulumatkatukea, jos yhdensuuntainen koulumatka on pitkä. Tukea haetaan OmaKelassa (www.kela.fi/OmaKela). Jotta voit kirjautua OmaKelaan ja hakea tukea tarvitset omat verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Lisätietoa koulumatkatuesta www.kela.fi/koulumatkatuki. 5.2. Koulun työrauhan ja viihtyisyyden ylläpitäminen Oma ja toisten työskentely on mahdollista vain, jos jokainen huolehtii omasta käytöksestään ja ympäristöstään tavalla, joka ei aiheuta haittaa tai häiriötä. Koulussa ja koulun piha-alueella on tupakointi kielletty (Laki 1.3.1995). Päihteiden ja huumeiden tuominen koulun alueelle, niiden käyttö sekä niiden vaikutuksen alaisena oleminen on koulun alueella kielletty. 5. OPETUSJÄRJESTELYT 5.1. Työaika Lukion työaikaan liittyy paitsi lukujärjestyksen mukaiset koulupäivät, myös koulunkäyntiin liittyvät tilaisuudet, jotka poikkeavat lukujärjestyksestä. Koulu voi järjestää kouluaikana tai sen ulkopuolella ko. tilaisuuksia, mm. lukukausien päättäjäistilaisuudet, muut esim. kansallisiin merkkitapahtumiin ja - henkilöihin liittyvät juhlat, näytännöt, näyttelyt, luennot, opiskelijoille järjestetyt kilpailut, ryhmä-, opiskelija- ja oppiainekokoukset sekä opintoretket ja koulun tiloissa järjestettävät tapahtumat. Koulun järjestämissä tilaisuuksissa noudatetaan koulun järjestyssääntöjä. Poissaolot näistä tilaisuuksista käsitellään, kuten poissaolot kursseilta. Ks. kohta poissaolot ja myöhästyminen. 5.3. Tapaturmatilanteet Opiskelijat on vakuutettu kouluaikana. Tapaturman sattuessa on tehtävä tapaturmailmoitus opettajan tai terveydenhoitajan toimesta. Koulun kanslia toimittaa ilmoituksen vakuutusyhtiöön. Kansliasta saat myös tarkempia ohjeita. 5.4. Kurinpidolliset seuraamukset Kurinpitoasiat käsitellään tapauskohtaisesti noudattaen lukiolakia. Seuraamuksia ovat erityinen huomautus, varoitus tai erottaminen määräajaksi.
6. TYÖSKENTELY LUKIOSSA 6.1. Opiskeluohjeita lukiolaiselle Suurin ero peruskoulun ja lukion välillä on lisääntyvä työn ja vastuun määrä. Lukion alkaessa tulet huomaamaan, että opiskelutyö vie totuttua enemmän aikaa. Tässä on joitakin ohjeita, jotka toivottavasti ovat avuksi lukio-opinnoissa. Nuku tarpeeksi. Riittävä unensaanti on perusta opiskelulle. Unen puute aiheuttaa niin fyysisiä kuin psyykkisiäkin ongelmia. Opiskelu väsyneenä ei tuota toivottuja tuloksia ja on näin haitaksi opinnoille. Varaa aikaa harrastuksille, kavereiden tapaamiselle, sinulle tärkeille asioille. Ne ovat hyvä vastapaino opiskelulle. Älä stressaa liikaa. Liiallinen stressi ei ole hyväksi opiskelijalle. Liikunta ja lepo auttavat hallitsemaan stressiä. Pieni jännitys saattaa myös parantaa suorituskykyä, vaikkapa koetilanteessa. Vähennä stressiä siten, että suunnittelet töitäsi ja ajankäyttöäsi. Laadi aikataulu päättöviikolle. Jo ennen päättöviikkoa on hyvä miettiä tai laatia joustava aikataulu lukemiselle ja harjoituksille. On helpompi työskennellä, kun on valmiiksi jäsennellyt ajankäytön, eikä tarvitse lukea keskellä yötä. Päättöviikko ei ole niin raskas, kun on tehnyt töitä koko kurssin ajan. Tee kotitehtävät. Läksyjen tekeminen on erityisen tärkeää lukiossa. Yritä löytää itsellesi sopivammat opiskelutavat. Asioiden ulkoa opettelusta ei ole pitemmän päälle hyötyä. Opettele hahmottamaan kokonaisuuksia ja keskittymään olennaisiin asioihin. Myös oppitunnilla kuunteleminen on tärkeä osa opiskelua ja auttaa sisäistämään asioita. Ole aktiivinen. Osallistu opetukseen omalta osaltasi, esitä kommentteja ja kysymyksiä sekä ole oma-aloitteinen. Aktiivisuus tekee opiskelusta mielenkiintoisempaa ja asiat jäävät paremmin mieleen. Myös motivaatio on erittäin tärkeä asia opiskelussa. Yritä löytää ja pitää mielessä syitä ja tavoitteita opiskelun suhteen. 6.2. Lukion tuntijako ja opintojaksot Lukio-opinnot koostuvat kolmenlaisista opintojaksoista: valtakunnallisesti pakollisista, valtakunnallisesti valinnaisista ja paikallisista opintojaksoista. Pakolliset opintojaksot ovat valtakunnallisesti kaikille yhteisiä opintoja. Valtakunnallisesti valinnaiset opintojaksot ovat valtakunnallisesti pakollisiin opintojaksoihin välittömästi liittyviä opintoja. Ylioppilastutkinnon kokeet laaditaan valtakunnallisesti pakollisten ja valtakunnallisesti valinnaisten opintojaksojen pohjalta. Paikalliset opintojaksot ovat Koulutuskuntayhtymä Tavastian lukiokoulutuksen opetussuunnitelmassa määriteltyjä opintoja. Lukion oppimäärään kuuluu yhteensä vähintään 150 opintopistettä. Suoritusjärjestys Opintojen suoritusjärjestys määritellään oppiainekohtaisesti ja se ilmenee ainekohtaisista opetussuunnitelmista. Esimerkiksi kielet ja matematiikka pyritään opiskelemaan numerojärjestyksessä.
Opiskelusuunnitelma Lukio-opiskelu kestää 2–4 vuotta. Suositeltavaa on suorittaa opinnot kolmessa vuodessa. Opiskeluajan pidentämisestä neljään vuoteen on keskusteltava opinto-ohjaajan kanssa ja suoritusaikataulusta on laadittava opintosuunnitelma. Opiskelija täyttää myös opinto-ohjaajalta saatavan anomuksen, johon tulee huoltajan ja ryhmänohjaajan allekirjoitukset. Lukio-opintojen alussa opiskelija laatii itselleen alustavan suunnitelman opintojen suorittamisesta. Yksityiskohtaisen opinto-ohjelman opiskelija tekee lukuvuosittain ja sitä tarkistetaan tarpeen vaatiessa. Opinto-ohjelman muutoksista keskustellaan opinto-ohjaajan kanssa. Oppimisen tuki Oppimisen tukea toteutetaan lukioissa erilaisilla tavoilla. Kullekin tarvitsijalle pyritään löytämään ja tarjoamaan tarkoituksenmukaisin tukikeino: pedagogisesti sopivin ja resurssien mahdollistava toteutusvaihtoehto. Tuen toteuttamisen muotoja ovat mm. yksilö- tai ryhmämuotoinen tukiopetus, tukiopintojaksot, erityisopettajan tukemat oppitunnit, aineenopettajan ja/tai erityisopettajan yhdessä tai erikseen antama ohjaus ja palautekeskustelu, yksilöllisinä opiskelijakohtaisena ratkaisuna lausunto perusteella, kuten pidennetty näyttöaika testeissä. Erityisopettajan antama tuki voi olla esimerkiksi keskustelua tuen tarpeista ja opiskelua tukevista keinoista tai lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksien testaamista. Lisäksi erityisopettaja voi yhdessä opiskelijan kanssa etsiä tälle sopivia opiskelustrategioita sekä antaa tukea ja ohjausta opiskelutaitojen kehittämiseen, kokonaisuuksien jäsentämiseen, tehtävien aikatauluttamiseen ja valmiiksi saamiseen sekä itsenäiseen ja tavoitteelliseen opiskeluun. Tuen toteuttamista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti. Oppimisen tuen toteutumista ja vaikuttavuutta tarkastellaan lukion pedagogisten toimijoiden yhteistyössä. Yhteistyön toimintatavat, aikataulu ja kokoonpano määritetään lukiokohtaisesti lukuvuosisuunnitelmassa. 6.3. Opintosuorituksen arviointi Arvioinnin tehtävänä on antaa opiskelijalle palautetta oppimistavoitteiden saavuttamisesta ja oppiaineen opiskelussa etenemisestä. Arviointi perustuu paitsi mahdolliseen kokeeseen, opintojen edistymisen jatkuvaan havainnointiin ja opiskelijan tuotosten arviointiin. Kunkin opintojakson arviointiperusteet selvitetään opiskelijalla opintojakson alkaessa. Kunkin oppiaineen pakolliset ja opetussuunnitelman perusteissa määritellyt valtakunnalliset valinnaiset opinnot arvioidaan numeroin. Muiden valinnaisten opintojen arviointitapoja voivat olla numeroarviointi, suoritusmerkintä (S=suoritettu), hylätty (H=hylätty) tai sanallinen arviointi. Kirjallisesti annettu sanallinen arviointi ja suullisesti arviointikeskustelussa annettu palaute voivat myös täydentää ja täsmentää numeroarvosanaa. Keskenoleva kurssi merkitään K-kirjaimella. Opiskelijan kurssi voidaan jättää arvioimatta, mikäli arvioinnin edellytykset eivät täyty. Näitä syitä ovat mm. poissaolo opetuksesta, opiskelutehtävien tehtävien tekemättä jättäminen tai muu opiskelun laiminlyönti. Arvioimatta jätettyopintojakso merkitään jaksotodistukseen tai X, jätetty arvioimatta.
Arvosana Mitä tarkoittaa? Seuraukset ja toimintaohjeet 5 - 10 Opintojakso (valtakunnallinen) on hyväksytty. Opintojakson opintopistemäärä lasketaan kokonaispistemäärään. S Opintojakso (paikallinen) on hyväksytty suoritusmerkinnällä. 4 Opintojakso (valtakunnallinen) on hylätty ja sen voi uusia. Opintojakson opintopistemäärä lasketaan kokonaispistemäärään. Huomaa 2/3 -sääntö! * Valtakunnallisen valinnaisen opintojakson voi pyytää poistettavaksi rekisteristä. Tätä on anottava kirjallisesti. H Opintojakso (paikallinen) on hylätty ja sen voi uusia. Opintojaksosta ei merkitä opintopisteitä rekisteriin. K = kesken Poissaoloja on selvittämättä. Arviointiin liittyviä osasuorituksia, jotka opettaja on edellyttänyt osaksi arviointia, on tekemättä/palauttamatta. Selvitä poissaolot. Selvitä asia opettajan kanssa ja ilmoittaudu, jos tästä on kyse, uusinta-/rästitilaisuuteen. Palauta puuttuvat suoritukset opettajan määräämään päivään mennessä. Opintojaksojen arviointiin liittyvät arviointimerkinnät ja niiden merkitys on kirjattu alla olevaan taulukkoon opetussuunnitelman mukaisesti X = keskeytynyt X-merkinnän syy (jokin alla mainituista) on kirjattava arviointiin. 1) opettaja ei pysty puutteellisen näytön vuoksi arvioimaan kurssia edes arvosanalla 4 2) arvioitavissa suorituksissa on käytetty vilppiä 3) K-merkintää ei ole hoidettu määräaikaan mennessä 4) opiskelija keskeyttää itse opintojakson (opiskelija ei ole jättänyt arvioitavia suorituksia, ja opettaja katsoo, että K-merkintää ei voida antaa) 5) Itsenäinen suoritus on hylätty. Opintojakson opiskelu on keskeytynyt. Ole yhteydessä opinto-ohjaajaan. Käy opintojakso uudelleen tai suorita se itsenäisesti (jos itsenäinen suoritus on mahdollinen opetussuunnitelman mukaan). Opettaja on kirjannut X-merkinnän syyn arvioinnin lisätietoihin. Opintojakson opettaja on yhteydessä opintoohjaajaan ja/tai opiskeluhuollon henkilökuntaan. O = osasuoritus Käytetään pitkien opintojaksojen (yli 2 op) väliarviointiin. Osoittaa osaamisen tason arviointihetkellä. Opettaja kirjaa lisätietoihin osaamisen tason numerona. Merkintää ei voi antaa ilman selitettä. Toimii opintojen seurannan välineenä, eikä ole virallinen arviointimerkintä. O-merkintä muutetaan varsinaiseksi arvosanaksi, kun koko opintojakso on opiskeltu ja arvioinnin edellytykset täyttyvät. Mikäli pitkän opintojakson väliarvioinnissa on K, se tarkoittaa, että tämän hetkistä osaamisen tasoa ei voida arvioida näytön puuttumisen vuoksi. Opintojaksosta ei merkitä opintopisteitä rekisteriin.
6.3.1. Hylätyn kokeen uusinta Hylätyn opintojakson opiskelija voi suorittaa joko uusintatentissä tai käymällä opintojakson uudelleen. Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintojakso yhden kerran: välittömästi seuraavana uusintapäivänä, yleisenä uusintapäivänä elokuussa tai varsinaisena koepäivänä, kun kurssi järjestetään uudelleen. Uusintatenttipäivät tiedotetaan lukuvuoden alussa. 6.3.2. Hyväksytyn kokeen uusinta Hyväksytyn opintojakson opiskelija voi uusia pääsääntöisesti suorittamalla opintojakson uudelleen. Opintojakson arvosanaksi tulee suorituksista parempi. 6.3.3. Etenemiseste Etenemisestettä ei käytetä Koulutuskuntayhtymä Tavastian lukioissa. Opintoja seurataan, ja milloin 2/3 oppimäärän päättöarviointiin vaikuttavista opintojaksoista ei ole hyväksytysti suoritettu, ohjataan opiskelija uusimaan hylättyjä opintojaksoja. Opintopistekertymää ja päättöarvosanan määräytymiseen vaikuttavia opintojaksojen arvosanoja seurataan koulun ohjaussuunnitelman mukaisesti. 6.3.4. Opintojen suorittaminen itsenäisesti Opintoja on mahdollista suorittaa itsenäisesti osallistumatta opetukseen. Opintojakson itsenäinen suorittaminen tulee kysymykseen yleensä silloin, kun opiskelija haluaa suorittaa opintojakson, jonka opetus ei ole toteutunut tai kun opiskelijan on mahdotonta sijoittaa opintojaksoa omaan opintoohjelmaansa. Lupa opintojakson itsenäiseen suorittamiseen myönnetään hakemuksen perusteella. Hakemukseen tulee sisällyttää kyseisen oppiaineen opettajan määrittämät kriteerit. Luvan itsenäiseen opiskeluun myötää opinto-ohjaaja. Luvan myöntämisessä ja itsenäisen opiskelun järjestämisessä otetaan huomioon opiskelijan edellytykset suorittaa opintoja itsenäisesti. Lupa voidaan myöntää vain tietyksi määräajaksi. 6.3.5. Osaamisen tunnustaminen Opiskelijalla on oikeus lukea hyväkseen lukion oppimäärään muualla suoritetut opinnot, jotka ovat tavoitteiltaan ja keskeisiltä sisällöiltään lukion opetussuunnitelman mukaisia. Päätöksen muualla suoritettujen opintojen hyväksi lukemisesta tekee rehtori. 6.3.6. Jaksotodistus Opiskelijan työskentelystä ja opintojen edistymisestä on annettava riittävän usein tietoa opiskelijalle ja hänen huoltajalleen. (LA 6§). Jotta Parolan lukio voisi varmistaa, että huoltajat saavat asetuksen mukaisen tiedon, koulu edellyttää huoltajan allekirjoitusta tiedotteisiin ja jaksotodistuksiin sellaisilta opiskelijoilta, jotka eivät vielä ole täysi-ikäisiä. Arviointitiedot löytyvät myös Wilma-järjestelmästä.
6.4. Päättöarviointi Opiskelija on suorittanut lukion oppimäärän, kun hän on suorittanut hyväksytysti kaikkien opintoohjelmaansa kuuluvien oppiaineiden oppimäärät. Tämä edellyttää kaikkien yhteisten oppiaineiden suorittamista sekä opiskelijan valitsemien valinnaisten opintojen suorittamista, yhteensä vähintään 150 opintopistettä, joista vähintään 20 opintopistettä tulee olla valtakunnallisesti valinnaisia opintojaksoja. Oppiaineen päättöarvosana määräytyy pakollisten ja valtakunnallisesti valinnaisten opintojaksojen perusteella. Oppiaineisiin läheisesti liittyviä soveltavia kursseja voidaan pitää arvosanaa vaikuttavana lisänäyttönä. Opiskelijan on suoritettava vähintään 2/3 opinto-ohjelmansa mukaisista oppiaineen oppimäärän pakollisista ja valtakunnallisesti valinnaisista opintojaksoista hyväksytysti. Päättöarvosanaa voi korottaa suullisissa tenteissä, joita järjestetään sekä ennen ylioppilastutkinnon kirjallisia kokeita, että niiden jälkeen. Lukion päättötodistukseen numeroarvosanoin arvioidaan kaikki pakollisten oppiaineiden oppi-määrät sekä valinnaiset vieraat kielet. Opinto-ohjauksesta annetaan suoritusmerkintä. Mikäli opiskelija pyytää, hän on oikeutettu saamaan suoritusmerkinnän liikunnasta ja sellaisista oppiaineista, joissa opiskelijan suorittama oppimäärä käsittää vain kaksi opintopistettä sekä valinnaisista vieraista kielistä, mikäli opiskelijan suorittama oppimäärä niissä käsittää vain korkeintaan neljä opintopistettä. 6.5. Poissaolot ja myöhästymiset Lukion opiskelijan tulee osallistua opetukseen, ellei hänellä ole hyväksyttävää syytä poissaoloon. Hyväksytty syy poissaoloon on sairaus tai rehtorin tai ryhmänohjaajan antama lupa. Etukäteen tiedossa olevanpätevän syyn takia opiskelija tai huoltaja voi anoa lupaa koulusta poissa olemiseen Wilman lomakkeella: yksittäiseksi oppitunniksi ao. opettajalta enintään kolmeksi koulupäiväksi ryhmänohjaajalta pidemmäksi ajaksi rehtorilta Poissaolot lasketaan oppituntia kohti. Kaikista poissaolotunneista tulee antaa selvitys ryhmän-ohjaajalle heti, kun se on mahdollista. Selvitys voidaan antaa Wilma-järjestelmän huoltajatunnuksella tai kirjallisesti selvityksin, mikäli huoltajatunnus ei ole käytössä. Kirjallinen poissaoloselvitys toimitetaan ryhmänohjaajalle. Opettajat voivat edellyttää itsenäistä opiskelua poissaolojen korvaamiseksi. Asiaton poissaolo ja toistuva myöhästyminen vaikuttavat oppimisen arviointiin. Selvittämättömien poissaolojen vuoksi opiskelija voidaan jättää arvioimatta. Opettaja voi antaa opiskelijalle harkintansa mukaan lisätehtäviä poissaolojen korvaamiseksi, jos opintosuoritus muutoin jää puutteelliseksi ja jos poissaolojen syy on hyväksyttävä. Kolme asiatonta myöhästymistä katsotaan yhdeksi selvittämättömäksi poissaolotunniksi.
7. YLIOPPILASTUTKINTO Keskeiset ohjeet www.ylioppilastutkinto.fi Kevään 2026 ylioppilaskokeisiin on ilmoittauduttava 22.11.2025 mennessä. Abi-infojen ajankohdat löytyvät nettisivuilla olevasta Opiskelijan kalenterista.
SYKSYN 2025 KOEPÄIVÄT ma 15.9. ke 17.9. pe 19.9. ma 22.9. ti 23.9. to 25.9. pe 26.9. ma 29.9. äidinkieli ja kirjallisuus (suomi ja ruotsi), lukutaidon koe psykologia, filosofia, historia, fysiikka, biologia vieras kieli, pitkä oppimäärä, englanti, saksa toinen kotimainen kieli, pitkä ja keskipitkä oppimäärä uskonto, elämänkatsomustieto, yhteiskuntaoppi, kemia, maantiede, terveystieto matematiikka, pitkä ja lyhyt oppimäärä äidinkieli ja kirjallisuus (suomi ja ruotsi), kirjoitustaidon koe, suomi toisena kielenä vieras kieli, lyhyt oppimäärä KEVÄÄN 2026 KOEPÄIVÄT ti 10.3. to 12.3. pe 13.3. ma 16.3. ke 18.3. pe 20.3. ma 23.3. ke 25.3. äidinkieli ja kirjallisuus (suomi ja ruotsi), lukutaidon koe, suomi toisena kielenä vieras kieli, lyhyt oppimäärä, englanti, espanja, saksa äidinkieli ja kirjallisuus (suomi ja ruotsi), kirjoitustaidon koe vieras kieli, pitkä oppimäärä, englanti, saksa matematiikka, pitkä ja lyhyt oppimäärä uskonto, elämänkatsomustieto, yhteiskuntaoppi, kemia, maantiede, terveystieto toinen kotimainen kieli, pitkä ja keskipitkä oppimäärä psykologia, filosofia, historia, fysiikka, biologia
flippingbook.comRkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw