Opiskelusuunnitelma Lukio-opiskelu kestää 2–4 vuotta. Suositeltavaa on suorittaa opinnot kolmessa vuodessa. Opiskeluajan pidentämisestä neljään vuoteen on keskusteltava opinto-ohjaajan kanssa ja suoritusaikataulusta on laadittava opintosuunnitelma. Opiskelija täyttää myös opinto-ohjaajalta saatavan anomuksen, johon tulee huoltajan ja ryhmänohjaajan allekirjoitukset. Lukio-opintojen alussa opiskelija laatii itselleen alustavan suunnitelman opintojen suorittamisesta. Yksityiskohtaisen opinto-ohjelman opiskelija tekee lukuvuosittain ja sitä tarkistetaan tarpeen vaatiessa. Opinto-ohjelman muutoksista keskustellaan opinto-ohjaajan kanssa. Oppimisen tuki Oppimisen tukea toteutetaan lukioissa erilaisilla tavoilla. Kullekin tarvitsijalle pyritään löytämään ja tarjoamaan tarkoituksenmukaisin tukikeino: pedagogisesti sopivin ja resurssien mahdollistava toteutusvaihtoehto. Tuen toteuttamisen muotoja ovat mm. yksilö- tai ryhmämuotoinen tukiopetus, tukiopintojaksot, erityisopettajan tukemat oppitunnit, aineenopettajan ja/tai erityisopettajan yhdessä tai erikseen antama ohjaus ja palautekeskustelu, yksilöllisinä opiskelijakohtaisena ratkaisuna lausunto perusteella, kuten pidennetty näyttöaika testeissä. Erityisopettajan antama tuki voi olla esimerkiksi keskustelua tuen tarpeista ja opiskelua tukevista keinoista tai lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksien testaamista. Lisäksi erityisopettaja voi yhdessä opiskelijan kanssa etsiä tälle sopivia opiskelustrategioita sekä antaa tukea ja ohjausta opiskelutaitojen kehittämiseen, kokonaisuuksien jäsentämiseen, tehtävien aikatauluttamiseen ja valmiiksi saamiseen sekä itsenäiseen ja tavoitteelliseen opiskeluun. Tuen toteuttamista seurataan ja arvioidaan säännöllisesti. Oppimisen tuen toteutumista ja vaikuttavuutta tarkastellaan lukion pedagogisten toimijoiden yhteistyössä. Yhteistyön toimintatavat, aikataulu ja kokoonpano määritetään lukiokohtaisesti lukuvuosisuunnitelmassa. 6.3. Opintosuorituksen arviointi Arvioinnin tehtävänä on antaa opiskelijalle palautetta oppimistavoitteiden saavuttamisesta ja oppiaineen opiskelussa etenemisestä. Arviointi perustuu paitsi mahdolliseen kokeeseen, opintojen edistymisen jatkuvaan havainnointiin ja opiskelijan tuotosten arviointiin. Kunkin opintojakson arviointiperusteet selvitetään opiskelijalla opintojakson alkaessa. Kunkin oppiaineen pakolliset ja opetussuunnitelman perusteissa määritellyt valtakunnalliset valinnaiset opinnot arvioidaan numeroin. Muiden valinnaisten opintojen arviointitapoja voivat olla numeroarviointi, suoritusmerkintä (S=suoritettu), hylätty (H=hylätty) tai sanallinen arviointi. Kirjallisesti annettu sanallinen arviointi ja suullisesti arviointikeskustelussa annettu palaute voivat myös täydentää ja täsmentää numeroarvosanaa. Keskenoleva kurssi merkitään K-kirjaimella. Opiskelijan kurssi voidaan jättää arvioimatta, mikäli arvioinnin edellytykset eivät täyty. Näitä syitä ovat mm. poissaolo opetuksesta, opiskelutehtävien tehtävien tekemättä jättäminen tai muu opiskelun laiminlyönti. Arvioimatta jätettyopintojakso merkitään jaksotodistukseen tai X, jätetty arvioimatta.
RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw