Lukuvuoden varrelta 2021–2022 Lammin lukio

LAMMIN LUKIO 15 tietää omat ydinvahvuutensa – niitä saattoivat olla esimerkiksi sinnikkyys, oppimisen ilo, toiveikkuus, uteliaisuus ja rehellisyys. Kun tuntee omat vahvuutensa, on helpompi edetä kohti unelmiaan ja löytää keinoja, joilla suoriutua haasteista koulussa ja muuallakin. Psykologian tohtori, aivomuotoilija Heli Isomäki piti opettajille koulutuksia, joiden aiheena oli oppimisen aivoperusta. Yhtenä tavoitteena oli lisätä tietoa oppimisen haasteista ja antaa opettajille työkaluja niiden kohtaamiseen. Luennot olivat todella mielenkiintoisia ja silmiä avaavia. Tarkoitus on, että myös opiskelijat saisivat kuunnella Heli Isomäkeä tulevana lukuvuonna. Opettajat ovat myös tehneet lukuvuoden aikana työtä aineryhmissä. Tavoitteena on saada jo ensi lukuvuodeksi käyttöön opiskelustrategiaohjeet, joita opiskelijat voivat käyttää oppimisensa apuna. Kyse on eräänlaisista resepteistä, joiden aiheena voi olla esimerkiksi tietyn aineen kokeeseen valmistautuminen tai läksyjen teko. Osana hanketta ja oppimisen tukea kokeiltiin matematiikassa kaikille avointa “matikkaklubia”, johon sai tulla kysymään matematiikan kotitehtävistä. Kävijämäärä jäi vielä tässä vaiheessa pieneksi johtuen mahdollisesti lukujärjestyksen päällekkäisyyksistä. Klubin ideaa pyritään jatkossa kehittämään ja laajentamaan myös muihin oppiaineisiin. Yhteisöllisyys on perinteisesti ollut Lammin lukiossa vahva. Korona-aika on kuitenkin tuonut mukanaan monien perinteiden katkeamisen. Esimerkiksi abeille järjestettävää ruusukonvaa ei ole voitu viettää entiseen tapaan. Siksikin on ollut tärkeää pitää esillä yhteisöllisyyttä ja antaa keinoja itseymmärrykseen. Suunnittelimme ryhmänohjaustunneille “Minuuden markkinat” -aiheisen oman elämän roolipelin, jossa nuori pääsee pohtimaan, millaisia rooleja hänellä on ja kuka hän on roolien takana. Elämme tällä hetkellä maailmassa, joka on täynnä epävarmuutta. Samaan aikaan nuoriin kohdistuvat vaatimukset tuntuvat vain kasvavan. Monet lukiolaiset tuntevat stressiä ja riittämättömyyttä työmäärän lisääntyessä. OTUS-hankkeen tärkeänä tavoitteena on paitsi tarjota nuorille apua ja työkaluja haasteista selviytymiseen, myös tuoda iloa ja yhteisöllisyyden tuntua lukioarkeen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw