Lukuvuoden varrelta 2021–2022 Lammin lukio

Lukuvuoden varrelta 2021–2022

LUKUVUODEN VARRELTA 2021–2022 2 Kannen kuvat Akseli Elomaa: Abiturientit penkkaripäivänä, Kansainvälisyyskurssi Turussa syksyllä 2021 Sisällysluettelo Lammin lukion henkilökunta......................................................................................................................................3 Rehtorin tervehdys.........................................................................................................................................................4 Lammin lukio 60 vuotta ..............................................................................................................................................6 Opiskelijakunnan hallituksen vuosikatsaus 2021–2022 . .................................................................................. 10 Tutoreiden teemaviikko . ........................................................................................................................................... 11 Vanhempainyhdistyksen kuulumisia....................................................................................................................... 12 OTUS-hanke 2021–2023 Lammilla . .................................................................................................................... 14 Lukulamppu on sytytetty!......................................................................................................................................... 16 Hämeenlinnan kaupungin nuorisopalvelut, NUTUT-hanke .......................................................................... 18 Malli-YK........................................................................................................................................................................ 22 Kansainvälisyyskurssi 2021: Italia vaihtui Turuksi............................................................................................... 24 ”Mikkikuri!”................................................................................................................................................................. 26 Lammin lukion saksan opiskelija menestyi Itävalta-aiheisessa kirjoituskilpailussa ...................................... 28 Englannin kurssien tekstejä ...................................................................................................................................... 30 Hyväntekeväisyyskonsertti........................................................................................................................................ 31 Seikkailukurssi. ............................................................................................................................................................ 32 Kemian opiskelijat vierailivat Tiedeluokka Solussa............................................................................................. 34 Piispa vieraili koulussa................................................................................................................................................ 36 Lammin lukion ylioppilaat........................................................................................................................................ 40 Lammin lukion stipendit........................................................................................................................................... 41 Lukiodiplomit.............................................................................................................................................................. 42 Lammin lukion opiskelijat......................................................................................................................................... 43 Tapahtumia lukuvuonna 2020–2021..................................................................................................................... 44 Kesäinfo......................................................................................................................................................................... 47 Lammin lukio – Lamminraitti 35 – 16900 Lammi

LAMMIN LUKIO 3 Lammin lukion henkilökunta 2021–2022 HALLINTO Kähkönen Esa rehtori, psykologia Töyry Jouko apulaisrehtori, UE, FI Rosendahl Jaana koulusihteeri OPETTAJAT Elomaa Akseli KU Eresmaa-Silvonen Outi RU, ryhmänohjaaja LA21 Gyldén Heli KO Halonen Hanno KS Humalamäki Saana SA Huovio Anna Elina KO, sijainen 9.2.–29.5.2022 Karinkanta Kati LI Karjalainen Vesa MAA, ryhmänohjaaja LA20A Kiiliäinen Katja FY, KE, ryhmänohjaaja LA20B Koskinen Teppo MU Laasanen Teemu BI, GE, TE, 14.2.–5.6.2022 Lehtiniemi Tiina erityisopettaja Lyytinen Päivi EN, RA, ryhmänohjaaja LA19A Markkanen Raija opinto-ohjaaja Ojala Heli BI, GE, TE, ryhmänohjaaja LA20B, 1.8.2021–8.2.2022 Ojanen Johanna ÄI, sijainen 16.8.–30.11.2021 Saarikko Kirsi ÄI Saarivaara-Vartiainen Auli MAB Silokangas Kalle LI Taanila Janne HI, YH, ryhmänohjaaja LA19B MUU HENKILÖKUNTA Kiinteistönhoitaja (Palmia) Haltia Tuomo Kouluisäntä (Palmia) Tikkanen Janita, Saarinen Eila Kouluravintola (Palmia) - asiakaspalveluvastaava Barck-Lahtinen Nina - ruokapalvelutyöntekijä Lehtinen Leena Toimitilahuoltajat (Palmia) Äijälä Riitta, Saarinen Eila Kuraattori (Hml) Janhunen Emmi, Vikman Nina Psykologi Seppälä Virpi Nuorisotyöntekijä (Hml) Virta Anna, Rantio Mari, Ollila Karita Nuorisotyöntekijä (NUTUT-hanke) Heiskanen Kukka Terveydenhoitaja (Hml) Koskela Heidi, Karppinen Elina Opiskeluneuvoja Huovinen Milla

LUKUVUODEN VARRELTA 2021–2022 4 Rehtorin tervehdys Lammin lukio täytti 60 vuotta 1. syyskuuta 2021. Lammin lukion toiminta sai alkunsa, kun Lammin yhteiskoulu laajeni kahdeksanvuotiseksi oppikouluksi 1. syyskuuta 1961. Vietimme Lammin lukion 60-vuotisjuhlaa 3. joulukuuta 2021. Lammin lukion 60-vuotisjuhlassa juhlapuheen piti rehtori emerita Kyllikki Vilkuna, joka on itse valmistunut ylioppilaaksi Lammin lukiosta ja toiminut lukiomme rehtorina vuosina 2007-2014. Puheessaan Kyllikki Vilkuna kiitti niitä kaukokatseisia paik-

LAMMIN LUKIO 5 Kiitos päättyneestä lukuvuodesta ja aurinkoista kesälomaa! kakuntalaisia, jotka ymmärsivät toteuttaa asukkaidensa sivistystahtoa lukion perustamisvaiheessa. Kyllikki Vilkuna toi puheessaan esille huolensa siitä, että suomalaisesta lukiosta on tullut ”pisteiden keruupaikka korkeakouluun pääsemiseksi”. Hän kysyi: ”Mihin on unohtunut alkuperäinen tavoite, mahdollisimman laajan yleissivistyksen hankkiminen sekä ihmisenä kypsyminen?” Kyllikki Vilkuna muistutti, että uuden opetussuunnitelman mukaan lukioilta edellytetään yhteistyötä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kanssa. Vilkunan mukaan harvalla maalaislukiolla on paikkakunnallaan sellaisia mahdollisuuksia kuin Lammin lukiolla. Kyllikki Vilkuna hahmotteli Lammin lukion tulevaisuutta: ”Kun ilmaston pelastaminen ja kestävä kehitys ovat nousseet ykkösasioiksi, tämän pitäisi mielestäni siivittää Lammin lukion kehitystä jo olevien vahvuuksien rinnalla.” Parhaillaan lukiossamme onkin käynnissä uuden painotuksen valmistelu. Opettajakunnan kesken on vahvistunut käsitys, että uusi painotus rakentuu ympäristön, luonnon, ekologian ja hyvinvoinnin teemoista. Näitä teemoja voidaan luontevasti toteuttaa lukiomme toimintaympäristössä esimerkiksi luontolinjan tai ekologialinjan muodossa. Eräs lukuvuoden kohokohdista oli Tampereen hiippakunnan piispa Matti Revon vierailu koulussamme Lammin seurakunnan piispantarkastuksen yhteydessä 20. elokuuta. Piispa Matti Repo kiinnitti huomiota koulumme valoisaan ja avaraan keskusaulaan: ”Ehkä se on myös jonkinlainen ikkuna tämän koulun kävijöiden sieluun tai heidän mahdollisuuksiinsa. Kun he tänne tulevat, he astuvat tilaan, jossa on valoa ja avaruutta, ja sitähän varten koulujakin käydään, että elämä aukeaa valoisana ja avarana eteenpäin.” Lukio-opintoja on viime vuosina varjostanut koronapandemia sekä siihen liittyvät rajoitukset. Opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtaja Knut Hiidenheimo kuitenkin kuvaa lukuvuotta: ”Kaiken kaikkiaan lukuvuosi on ollut kahta edellistä valoisampi… On hienoa, että vaikeasta tilanteesta huolimatta olemme saaneet järjestettyä perinteikkäitä tapahtumia lähes samassa mittakaavassa kuin ennen koronapandemiaa.” Kevätlukukauden edetessä koronarajoitukset vihdoin poistuivat ja pääsimme nauttimaan koulunkäynnistä kasvotusten. Elämä on auennut valoisampana ja avarampana eteenpäin. Kiitos päättyneestä lukuvuodesta ja aurinkoista kesälomaa! Esa Kähkönen rehtori

LUKUVUODEN VARRELTA 2021–2022 6 Joulukuun kolmantena päivänä Lammin liikuntakeskuksen liikuntahallissa on juhlan tuntua. Sali on valaistu tunnelmallisesti sinisen sävyin. Liikuntahallin päätyä hallitsee esiintymislava, jossa puhujan koroke kukka-asetelmineen sekä siniristilippu, lavan vieressä bändi soittimineen. Vietetään itsenäisyyspäivän juhlallisuuksia sekä Lammin lukion 60-vuotisjuhlaa. Tilaisuuteen ottavat osaa Lammin lukion nykyiset opiskelijat ja opettajat sekä muutamat kutsuvieraat, jotka ovat asettuneet penkkiriveistä ensimmäiseen. Odottavan ja hieman jännittyneen tunnelman murtaa ensimmäinen musiikkiesitys, Petri Laaksosen säveltämä ja Turkka Malin sanoittama Täällä Pohjantähden alla. Laulun tulkitsevat Rianna Aakkula ja Siiri Kankaanmäki, joka vastaa myös säestyksestä pianolla. Täällä Pohjantähden alla, korkeimmalla kukkulalla Katson kauas kaukaisuuteen, tulet uniin uudestaan. Täällä Pohjantähden alla, taivas täyttyy purppuralla Siitä suojakseni peiton minä itselleni saan. Turkka Mali Musiikkiesitystä seuraa V. A. Koskenniemen runo Koulutie, jonka lausuu opiskelijat Julia Kiikkilä ja Simo Jussila. Runon jälkeen liikuntahallissa kajahtaa tuttu melodia, kun lukion musikaaliryhmä tulkitsee bändin säestämänä Jukka Kuoppamäen tunnetun, suomalaisten sielunmaisemaa ja voimakasta tahtoa kuvaavan iskelmän Sininen ja valkoinen. Lammin lukio 60 vuotta Teksti: Knut Hiidenheimo Kuvat: Akseli Elomaa

LAMMIN LUKIO 7 Juhlapuhujaksi tilaisuuteen on kutsuttu lukion emeritarehtori Kyllikki Vilkuna. Puheessaan Vilkuna luo katsauksen Lammin lukion historiaan korostaen ylpeyttään pientä lukiota kohtaan. – Ylioppilaamme ovat sijoittuneet aina menestyksekkäästi jatko-opintoihin, Vilkuna kertoo ja jatkaa, että vuoden 2008 ylioppilaista 53,1 % jatkoi saman tien korkeakouluihin. Luku oli huimasti paras Kanta-Hämeen lukioiden joukossa. Vilkuna muistuttaa, että Lammin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden joukossa on eri alojen professoreita ja tohtoriksi väitelleitä. Jatko-opinnot ovat kantaneet lukion entisiä opiskelijoita myös johtotehtäviin sekä muihin merkittäviin toimiin. – Meidän lukiostamme ylioppilaaksi kirjoitti myös tähän asti ainoa olympialaisten yleisurheilun kultamitalin saanut nainen, keihäänheittäjä Heli Rantanen, Vilkuna täydentää. Puheensa lopuksi Vilkuna luo katsauksen Lammin lukion tulevaisuuteen ja ilmaisee huolensa suomalaisen lukion nykytilasta. Hän kuvaa nykylukiota pisteidenkeruupaikaksi korkeakouluopintoihin pääsemiseksi. – Mihin on unohtunut alkuperäinen tavoite: mahdollisimman laajan yleissivistyksen hankkiminen sekä ihmisenä kypsyminen? Retorisessa kysymyksessäänVilkuna osuu kyllä aivan oikeaan, sillä lukion merkitys on muuttunut oleellisesti alkuperäisestä. Nykyinen rehtori Esa Kähkönen sivuaa samaa aihetta myöhemmin juhlassa omassa tervehdyksessään. Juhlapuheen jälkeen kuulemme MyrskyluodonMaijan, mikä lienee tunnetuin Lasse Mårtensonin sävellyksistä. Kappaleen tulkitsee Elsa Keskinen säestäjänään Maria Keskinen. Vanhempainyhdistystä tilaisuudessa edustavat vt. koulukuraattori, väitöskirjatutkija Taina Laitinen sekä vanhempainyhdistyksen pu-

LUKUVUODEN VARRELTA 2021–2022 8 heenjohtaja Hanna Saarinen. Laitinen kertoo puheessaan Lammin lukion merkityksestä itselleen omien muistojensa kautta korostaen erityisesti yhteisöllisyyden ja musiikin osuutta Lammin lukion perinteissä. Taina Laitisen puheen jälkeen puhujakorokkeen taakse asettuu historian ja yhteiskuntaopin lehtori Janne Taanila. Hänen esityksensä Lammin lukio ennen ja nyt kertoo kattavasti Lammin lukion historiaa kuvien kautta. Esityksessä käydään läpi rakennusten historiaa, lukion rehtorit ja opettajat sekä Lammin lukion perinteisiä vuotuisia tapahtumia musikaalista Kanta-Hämeen Malli-YK:hon sekä kansainvälisyystoimintaan. Lehtori Taanilan esitystä seuraa Lammin lukion mainoskilpailun palkintojenjako, jonka suorittaa vanhempainyhdistyksen puheenjohtaja Hanna Saarinen. Mainoskilpailun voittajiksi julkistetaan lukion toisen vuosikurssin opiskelijoiden Aaron Koivuniemen ja Onni Jokisen yhteistyön tulos Tarpeeksi lähellä kategoriassa paras kuva sekä yläkoululaisen Rasmus Rintaman Jatko-opiskelua lähellä kategoriassa paras slogan. Palkittavista paikalla on Aaron Koivuniemi, jolle vanhempainyhdistyksen puheenjohtaja Hanna Saarinen ojentaa palkinnon yhdessä historian ja yhteiskuntaopin lehtori Janne Taanilan kanssa. Mainoskilpailun voittajien palkitsemisen jälkeen lukion musikaaliryhmä esittää toisen kappaleen, Matti Mikkolan ja Timo Kiiskisen yhteistyönä Lauri Tähkälle tekemän Minun Suomeni. Minun Suomeni on tähtitaivaan alla Minun Suomeni on auki kokonaan. Ja sen löysin kun mä kuljeskelin tuolla maailmalla Minun Suomeni on kaunein päällä maan. Timo Kiiskinen

LAMMIN LUKIO 9 Lukion musikaaliryhmän esityksen jälkeen vuorossa on nykyisen rehtorin Esa Kähkösen tervehdys. Hän puhuttelee lämpimästi juhlayleisöä, summaa juhlan kulkua sekä kiteyttää lopulta puheensa kiintoisasti lukiolaissa olevaan virkkeeseen sekä Sokrateen ja Menonin aikoinaan käymään keskusteluun. – Lukiokoulutuksen tarkoituksena on tukea opiskelijoiden kasvamista hyviksi, tasapainoisiksi, sivistyneiksi ihmisiksi ja aktiivisiksi yhteiskunnan jäseniksi, Kähkönen kertoo ja jatkaa, että aikoinaan nuori Menon kävi keskustelua opettajansa Sokrateen kanssa samoista teemoista. – On sanottu, että Menonin esittämä kysymys on kasvatuksen tärkein ongelma; miten voin kasvattaa lastani tai oppilastani hyväksi ihmiseksi, kun olen itsekin ihmisenä ihmettelemässä, mitä on hyvä elämä. Kuitenkin kasvatus on juuri tätä kamppailua tietämisen ja tietämättömyyden välillä, olemme opettajina ja opiskelijoina saman suuren mysteerin edessä, ihmettelemme yhdessä mitä on hyvä elämä ja hyvä ihmisyys. Samalla kuitenkin tavoittelemme sitä määrätietoisesti. Rehtorin tervehdyksen jälkeen juhla päättyy seisten harmonisessa valaistuksessa laulettuun yhteislauluun, kun laulamme muutaman säkeistön J. H. Erkon Hämäläisten laulua Alex Kiven säestyksellä. On mulle Suomi suloisin, Vaan Häme siitä kallehin; Sen tuskin tiedän vertaista, Niin kaunista, niin herttaista, Kuin kulta Hämeenmaa.

LUKUVUODEN VARRELTA 2021–2022 10 Opiskelijakunnan hallituksen tavoitteena on opiskelijoiden yhteisistä asioista huolehtiminen sekä opiskelijoiden edustaminen muun muassa opiskelijoiden, hallinnon ja ryhmänohjaajien yhteisissä Ohjus-kokouksissa lukuvuoden aikana. Hallitus kokoontui lukuvuoden aikana säännöllisesti jaksoittain käsittelemään ajankohtaisia asioita. Useat edustustehtävät koulun ulkopuolella jäivät koronapandemian vuoksi toteutumatta, mutta kokonaisuutena hallituksen työskentely oli onnistunutta kuluneena lukuvuonna. Koronapandemiasta huolimatta lukion sisäisiä perinteikkäitä tapahtumia pystyttiin järjestämään lähes aikaisempien vuosien tasoisesti. Elokuun lopussa tutorit järjestivät junioreille perinteisen junnupäivän sekä eliittikisat, joiden ideana on tukea junioreiden ryhmäytymistä lukuvuoden alussa. Viime vuoden vanhojen tanssit tanssittiin vasta syyslomaa edeltävänä perjantaina, kuitenkin juhlavissa tunnelmissa. Joulukuun kolmannen päivän aamuna päivänavaus sekä seppeleen lasku toteutettiin sankarihaudalla pitkästä aikaa oppilaiden ja opiskelijoiden seuratessa tilaisuutta. Iltapäivällä Hakkala-hallissa vietettiin itsenäisyyspäivän juhlallisuuksia lukiomme 60-vuotisjuhlan ohessa. Perinteikäs taksvärkkipäivä pidettiin joulukuun puolivälissä, ja tänä vuonna lukion taksvärkkituotot lahjoitettiin WWF:lle yleislahjoituksena. Tarjosimme opiskelijoille mahdollisuuden vaikuttaa tuottojen lahjoituskohteeseen kyselylomakkeella. Näin toteutimme osaltamme myös lukuvuoden yhtä keskeistä teemaa, osallisuutta. Joulujuhla järjestettiin Lammin kirkossa 21. joulukuuta. Niin ikään pitkästä aikaa myös joulujuhlaa olivat opiskelijat sekä opettajat seuraamassa. Kevätlukukaudella korona varjosti perinteikästä hulinaviikkoa siten, että yläkoululle ja lukiolaisille Hakkala-hallissa esitetty abishow toteutettiin pienimuotoisemmin abiradion muodossa keskusradion kautta. Penkkaripäivää edeltävä hyvin perinteikäs abien Ruusukonva toteutettiin lähes tavanomaiseen tapaan osin striimattuna. Ruusukonvan järjestelyistä vastasivat seniorit. Edellisvuodesta poiketen tänä vuonna Ruusukonvassa kuultiin livemusiikkia lukion musikaaliryhmäläisten bändin säestämänä. Penkkareita seuraavat vanhojentanssit siirrettiin harmillisesti toukokuun lopulle. Ryhmänohjaajat järjestivät varsinaisena vanhojenpäivänä helmikuussa kuitenkin yllätyskahvituksen vanhoille ruokalassa. Tätä kirjoittaessa edessä on vielä projektiviikolla esityksensä saava, järjestyksessään 35. musikaali, joka kahdesta edellisvuodesta poiketen päästään esittämään täysimittaisena yleisölle. Senioriprojektin puolella on jatkettu jo aiemmin aloitettua musikaalioppaan työstämistä tuleville musikaalin tekijöille. Kanta-Hämeen Malli-YK siirtyi tammikuulta toukokuulle, mutta näillä näkymin se pystytään järjestämään tavanomaiseen tapaan Lammilla. Kaiken kaikkiaan lukuvuosi on ollut kahta edellistä valoisampi – ainakin opiskelijakunnan hallituksen näkökulmasta. On hienoa, että vaikeasta tilanteesta huolimatta olemme saaneet järjestettyä perinteikkäitä tapahtumia lähes samassa mittakaavassa kuin ennen koronapandemiaa. Monet tapahtumista ovat lukiomme ylpeys, joista tulee pitää kiinni myös tulevaisuudessa! Opiskelijakunnan hallituksen vuosikatsaus 2021–2022 Teksti: Knut Hiidenheimo, Lammin lukion opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtaja

LAMMIN LUKIO 11 Tutorit järjestivät viikolla 12 tempauksen, jolloin viikon jokaiselle päivälle oli oma pukeutumisteemansa. Maanantaina piti kuvitella lähtevänsä rantalomalle johonkin lämpimään, tiistaina puolestaan laitettiin roolit vaihtoon: opiskelijat pukeutuivat kuin opettajat ja opettajat kuin opiskelijat. Keskiviikkona oli vuorossa ”Ei reppua” -päivä ja silloin nähtiinkin toinen toistaan mielikuvituksellisempia tapoja kuljettaa koulukirjoja. Repun virkaa toimittivat ansiokkaasti muun muassa suksiboksi, mikroaaltouuni ja postilaatikko. Torstaina ei pukeutumista tarvinnut miettiä, sillä vuorossa oli pyjamapäivä – sängystä suoraan kouluun! Viikko huipentui perjantaihin, jolloin teemana oli luonnollisesti juhlapukeutuminen. Tutoreiden teemaviikko Teksti: Katja Kiiliäinen

LUKUVUODEN VARRELTA 2021–2022 12 Vuonna 2020 alkanut korona on yhä läsnä arjessamme, onneksemme nyt kevään edetessä on valoa suurimman epidemia-aallon väistymisen osalta jo havaittavissa. Tälle lukukaudelle on rajoituksista huolimatta mahtunut monenlaista toimintaa niin oppilaiden kuin kaupunginkin suuntaan. Syksyn perinteisiin on kuulunut oppilaiden valokuvaus. Itsenäisyyspäivän kynnyksellä saimme kunnian järjestää kahvituksen Lammin Lukion 60-vuotisjuhlaan. Samassa juhlassa julkistettiin voittajat lukion slogankilpailussa sekä kuulimme lukion entisten opettajien ja oppilaiden puheenvuoroja. Vanhempainyhdistyksen kuulumisia Ylioppilaskirjoituksiin liittyvää perinnettä jatkettiin tänäkin vuonna tarjoamalla abeille suklaat eväiksi ja ysiluokkalaisille esitämme elokuvan. Vanhempainyhdistys on perinteisesti myöntänyt syksyisin ja keväisin hakemusten perusteella avustuksia erilaisiin hankintoihin ja tapahtumiin, kuten lukion musikaalin oppilasnäytökseen, oppilaisagenttien ja tukioppilaiden toimintaan sekä koulun ulkopuolelle suuntautuvien liikuntaelämysten toteutukseen. Syksyllä avustuksen sai myös teknologiapainotteinen käsityöprojekti.

LAMMIN LUKIO 13 Kevätjuhlassa palkitsemme stipendein niin seitsemännen luokan oppilaita kuin lukion ensimmäisenkin luokan oppilaita. Myös yhteistyötä Konnarin vanhemmat ry:n kanssa on tiivistetty esimerkiksi stipendien myöntämisen yhtenäistämisestä. Tammikuussa 2022 pidettiin Suomen ensimmäiset hyvinvointialueita koskevat aluevaalit. Vanhempainyhdistyksenä olemme huolissamme nuortemme pahoinvoinnista ja tämän teeman nostimme aiheeksi ehdokkaiden suuntaan suorilla yhteydenotoilla kuin yleisönosastokirjoituksellakin. Yhdistyksenä laadimme osallistuvan budjetoinnin ehdotuksen koskien hämeenlinnalaisten nuorten tasapuolisen ryhmäytymisen tukemista heidän siirtyessään alakoulusta yläkouluun. Alkuvuodesta olimme yhdistyksenä myös Keski-Hämeessä esillä, kun puheenjohtajamme Hanna Saarinen kertoi yhdistyksen toiminnasta. Hän kannusti myös uusia jäseniä mukaan yhdistyksen toimintaan. Toiminnassa pääsee aitiopaikalta näkemään kodin, koulun ja yhteiskunnan yhteistyön merkitystä ja vaikuttamaan nuorille tärkeisiin asioihin. Hyvää alkavaa kesää kaikille, Hakkalan koulun ja Lammin lukion vanhempainyhdistys

LUKUVUODEN VARRELTA 2021–2022 14 Syksyllä 2021 aloitettiin Oppimisen tuella hyvinvointia lukioon -hanke eli OTUS kaikissa Tavastian lukioissa. Hanke kestää kevääseen 2023 asti ja sen tavoitteita ovat: ∙ Laaditaan lukioille yhteinen oppimisen tuen strategia ja otetaan se käyttöön. ∙ Tarjotaan opiskelijoille tarvittavaa fyysistä ja psyykkistä tukea mahdollisimman varhain. ∙ Edistetään yhteisöllisyyttä lukiossa. ∙ Tuetaan oppimista eri oppiaineissa. ∙ Luodaan käytänteitä, jotka mahdollistavat opiskelijoiden välisen vertaistuen toteutumisen. OTUS-hanke 2021–2023 Lammilla Teksti: OTUS-opet Kuvat: Outi Eresmaa-Silvonen Visiona on, että tulevaisuudessa hankkeessa luotu oppimisen tuen strategia on luonteva osa Tavastian lukioiden toimintaa. Kullakin lukiolla on lisäksi yksilöllinen toimintakulttuuri, jossa opettajat ja opiskelijat tukevat toisiaan ja toistensa hyvinvointia. Lammin lukiossa OTUS-yhteysopettajina ovat toimineet Outi Eresmaa-Silvonen, Vesa Karjalainen, Kirsi Saarikko, Heli Ojala ja Teemu Laasanen. Lukuvuosi alkoi perehtymisellä vahvuusajatteluun. Erityispedagogi, KT Erja Sandberg piti aiheesta luentoja sekä opettajille että opiskelijoille. Lisäksi kaikki opettajat ja opiskelijat tekivät vahvuustestin ja saivat näin

LAMMIN LUKIO 15 tietää omat ydinvahvuutensa – niitä saattoivat olla esimerkiksi sinnikkyys, oppimisen ilo, toiveikkuus, uteliaisuus ja rehellisyys. Kun tuntee omat vahvuutensa, on helpompi edetä kohti unelmiaan ja löytää keinoja, joilla suoriutua haasteista koulussa ja muuallakin. Psykologian tohtori, aivomuotoilija Heli Isomäki piti opettajille koulutuksia, joiden aiheena oli oppimisen aivoperusta. Yhtenä tavoitteena oli lisätä tietoa oppimisen haasteista ja antaa opettajille työkaluja niiden kohtaamiseen. Luennot olivat todella mielenkiintoisia ja silmiä avaavia. Tarkoitus on, että myös opiskelijat saisivat kuunnella Heli Isomäkeä tulevana lukuvuonna. Opettajat ovat myös tehneet lukuvuoden aikana työtä aineryhmissä. Tavoitteena on saada jo ensi lukuvuodeksi käyttöön opiskelustrategiaohjeet, joita opiskelijat voivat käyttää oppimisensa apuna. Kyse on eräänlaisista resepteistä, joiden aiheena voi olla esimerkiksi tietyn aineen kokeeseen valmistautuminen tai läksyjen teko. Osana hanketta ja oppimisen tukea kokeiltiin matematiikassa kaikille avointa “matikkaklubia”, johon sai tulla kysymään matematiikan kotitehtävistä. Kävijämäärä jäi vielä tässä vaiheessa pieneksi johtuen mahdollisesti lukujärjestyksen päällekkäisyyksistä. Klubin ideaa pyritään jatkossa kehittämään ja laajentamaan myös muihin oppiaineisiin. Yhteisöllisyys on perinteisesti ollut Lammin lukiossa vahva. Korona-aika on kuitenkin tuonut mukanaan monien perinteiden katkeamisen. Esimerkiksi abeille järjestettävää ruusukonvaa ei ole voitu viettää entiseen tapaan. Siksikin on ollut tärkeää pitää esillä yhteisöllisyyttä ja antaa keinoja itseymmärrykseen. Suunnittelimme ryhmänohjaustunneille “Minuuden markkinat” -aiheisen oman elämän roolipelin, jossa nuori pääsee pohtimaan, millaisia rooleja hänellä on ja kuka hän on roolien takana. Elämme tällä hetkellä maailmassa, joka on täynnä epävarmuutta. Samaan aikaan nuoriin kohdistuvat vaatimukset tuntuvat vain kasvavan. Monet lukiolaiset tuntevat stressiä ja riittämättömyyttä työmäärän lisääntyessä. OTUS-hankkeen tärkeänä tavoitteena on paitsi tarjota nuorille apua ja työkaluja haasteista selviytymiseen, myös tuoda iloa ja yhteisöllisyyden tuntua lukioarkeen.

Lukulamppu on sytytetty! Teksti: Kirsi Saarikko Kuva: Lumi Vähäsöyrinki LUKUVUODEN VARRELTA 2021–2022 16 Markku Uhari Lukulamppu-hanke on Opetushallituksen tukema projekti, joka alkoi tänä syksynä ja päättyy jouluna 2022. Siihen osallistuvat Kaurialan, Lyseon ja Lammin lukiot. Hankkeen tavoitteena on luoda nuorilta nuorille suuntautuva lukemaan innostamisen malli. Innostamisen apuna käytetään lukutuutoreita, jotka ovat aktiivisia lukijoita ja aktivoivat muita vinkkaamalla kirjoja. He myös toimivat linkkinä koulun ja kirjaston välillä. Lukulamppu-hankkeeseen kuuluu myös vierailuja. Koulullamme kävi 24.2. Hämeen Sanomien uutistoimituksen päällikkö Markku Uhari kertomassa medialukutaidosta. Lisäksi kirjailija ja luovan kirjoittamisen opettaja Taija Tuominen tulee toukokuussa pitämään luovan kirjoittamisen tunteja ykkösillemme. Keväällä pidetään myös koko koulun lukuhaaste, jossa koko koulu lukee 60 minuuttia Lammin lukion 60 vuoden kunniaksi. Ensi syksy on hankkeessa kiireistä aikaa. Kirjallisuus- ja kuvataidekriitikko Aleksis Salusjärvi tulee puhumaan lukutaidon merkityksestä nyky-yhteiskunnassa. Hanke myös tukee opiskelijoiden teatteriretkeä ja lisäksi halukkaat pääsevät mukaan Helsingin kirjamessuille. Koulumme lukutuutorina on toiminut tänä vuonna Lumi Vähäsöyrinki. Lumi on kirjoittanut kirjastokäyttöön useita kirjavinkkauksia TikTok-yhteisöpalvelussa suositelluista teoksista, joita voitiin myös ostaa koulun kirjastoon. Lisäksi hän on auttanut lukuhaasteessa, jossa koulumme henkilökun-

LAMMIN LUKIO 17 ta haastettiin valtakunnallisella lukuviikolla kertomaan lempikirjastaan. Lempikirjaesittelyjä näkyy kevään aikana koulun Instagramissa ja Facebookissa sekä koulun seinillä. Koululle perustettiin myös kierrätyshylly luetuille kirjoille. Lukutuutor-toiminta jatkuu toivottavasti tulevina vuosinakin. Nyt toukokuussa eri lukioiden tuutorit tekevät yhteisen retken Tampereelle lastenkirjainstituuttiin palkinnoksi ahkerasta työstään. Kaiken kaikkiaan hanke on tuonut kirjallisuutta ja lukemista näkyviin entistä paremmin. On ollut ilo lukea henkilökunnan kirjasuosituksia ja nuorten tekemiä kirjavinkkauksia. On jotain hyvin henkilökohtaista kuulla toisen lempiteoksesta ja sen herättämistä ajatuksista. Kirjallisuus elää meissä!

LUKUVUODEN VARRELTA 2021–2022 18 Nuorisotyöntekijä Kukka Heiskanen nappasi ryhmäkuvia opiskelijoista Lammin lukion eliittikisoissa syksyllä 2021. SYKSY 2021 – KEVÄT 2022 LAMMIN LUKIOSSA NUTUT-hanke (nuorisotyö ja tukiverkot Hämeenlinnan yläkouluissa ja lukioissa) jatkui Hämeenlinnan lukioilla myös lukuvuonna 2021–2022 ja niin myös Lammin lukiossa. Seuraavassa lukioiden nuorisotyöntekijä Kukka Heiskasen poimintoja Lammin lukion syys- ja kevätlukukaudelta 2021–2022. Syksy 2021 JUNNUPÄIVÄN ELIITTIKISAT JA ERILAISIA TUNTISISÄLTÖJÄ Syksyn aikana NUTUT-hankeen nuorisotyöntekijä oli mukana Lammin lukiolla syksyn aloittavassa 1. vuosikurssin opiskelijoille tarkoitetussa junnupäivässä ja jo perinteeksi muodostuneissa eliittikisoissa omalla toimintapisteellään. Toimintapisteellä opiskelijat pääsivät ottamaan mm. kaveri- ja ryhmäkuvia ja saivat näin mukaansa myös konkreettisen kuvamuiston lukion aloituksesta ja syksystä 2021. Hämeenlinnan kaupungin nuorisopalvelut, NUTUT-hanke (NUORISOTYÖ JA TUKIVERKOT HÄMEENLINNAN YLÄKOULUISSA JA LUKIOISSA 2020–2022) Teksti: Kukka Heiskanen, NUTUT-hankkeen lukioiden nuorisotyöntekijä

LAMMIN LUKIO 19 Syyslomalta paluu -kahvit Lammin lukiolla syksyllä 2021. Nuorisotyön peliviikon toimintojen mainos alkutalvesta 2021. Syksyn kuluessa Lammin lukiossa 1. vuosikurssin opiskelijoille toteutettiin myös Tavastian opiskeluhuollon psykologi Virpi Seppälän ja lukioiden nuorisotyöntekijän ohjaama tunti, jonka aikana käytiin läpi stressinhallintaan ja ryhmäytymiseen liittyviä sisältöjä. ”NYT SAA KERTOO” – TOIVEBOXI OPISKELIJOILLE, PÄÄTTÖVIIKON BREIKIT JA LOMALTA PALUU -KAHVIT Toiveita nuorisotyölle ja opiskeluhuollolle kerättiin Lammin lukiolla nuorisotyön toteuttaman toiveboxin avulla. Boxiin sai jättää toiveita nimettömästi post it -lapuille. Toiveiden keruun lomassa kohtaamisia tuli paljon ja opiskelijoille oli tarjolla tietysti myös pientä syötävää. Lukiolaisten keskuudessa vapaat kahvitteluhetket saivat paljon kannatusta. Opiskelijoiden toiveisiin vastaten päättöviikon breikit käynnistettiin Lammin lukiolla lukukauden ensimmäisellä päättöviikolla. Käytännössä tämä tarkoitti nuorisotyön kahvipisteen pystyttämistä Sopusoppeen ja kahvin lisäksi tarjolla oli myös pientä syötävää. Opiskelijat antoivat päättöviikon breikistä hyvää palautetta ja toivoivat vastaavaa myös lisää erityisesti päättöviikoille! ”Vähän kiva!” ”Voisko tällasta järjestää useemmin?” Osa opiskelijoista jäi viettämään aikaa pisteille pidemmäksikin aikaa, juttelemaan ja pelailemaan. Päättöviikon breikeistä tulikin lukuvuoden aikana säännöllinen ja odotettu osa päättöviikkojen kulkua ja välillä breikeillä oli myös vierailijoita esimerkiksi etsivästä nuorisotyöstä. Vastaava kahvihetki järjestettiin myös syysloman jälkeen nimellä ”lomalta paluu -kahvit”. Tuolloin ohjelmassa oli myös leikkimieleistä tietovisaa palkintoineen. PELIVIIKON TOIMINTAA LAMMIN LUKIOLLA Viikolla 45 vietettiin valtakunnallista peliviikkoa ja lukioiden nuorisotyöntekijä järjesti peliviikkoon liittyvää toimintaa myös Lammin lukiolla. Tarjolla oli välitunnin aikana erilaisia pelejä ja kisoja, joihin sai halutessaan osallistua. Osa viihtyi toiminnoissa pidempäänkin ja vietti esimerkiksi hyppytuntia pelaillen ja jutellen. Pelitoimintaa ja ylipäänsä tekemistä toivottiin lisää!

LUKUVUODEN VARRELTA 2021–2022 20 Lammin taidevälitunneilla nuorisotyöntekijät tarjoilivat mm. lämmintä kaakaota. Taidevälituntien aikana Hakkalan koulun pihaan syntyi talvinen ja värikäs lumimaalaus. Kevät 2022 MIELI RY:N KAMU – KAVERI MIELESSÄ -KOULUTUKSEN PILOTOINTI LAMMIN LUKIOSSA Mieli ry:n KAMU – kaveri mielessä tunnit toteutettiin Lammin lukion 1. vuosikurssin opiskelijoille alkuvuodesta 2022 yhteistyössä lukioiden nuorisotyöntekijän, 1. vuosikurssin ryhmänohjaajan ja biologian opettajan kanssa. KAMU – kaveri mielessä -tuntien tavoitteena oli: ∙ lisätä ymmärrystä siitä, millaiset asiat voivat vahvistaa omaa ja kaverin jaksamista ja mielenterveyttä ∙ lisätä taitoja, joilla auttaa itseä ja kaveria, kun elämä tuo mukanaan haasteita ∙ saada rohkeutta ja välineitä ottaa huolta aiheuttava asia puheeksi ∙ lisätä ymmärrystä siitä, millaisissa tilanteissa on tärkeää kääntyä ammattilaisen puoleen ∙ saada rohkeutta avun hakemiseen sekä tietoa eri auttamistahoista ∙ Lisäksi pilotoinnin tärkeänä tavoitteena oli kerätä opiskelijoilta palautetta oppituntisisältöihin liittyen toisen asteen koulutuskokonaisuuden kehittämistyöhön. Koulutus koostui yhteensä neljästä oppitunnista ja oppituntien aiheet olivat jaettuina seuraavien otsikoiden alle: 1. ”Mikä auttaa minua voimaan hyvin? 2. ”Miten voin tukea kaveriani?” 3. ”Miten otan vaikean asian puheeksi?” 4. ”Milloin tarvitaan ammattilaisen apua?” Tuntikokonaisuuksien jälkeen opiskelijoilta kerätty palaute käytiin yhdessä läpi Mieli ry:n kanssa, jonka avulla toisen asteen tuntisisältöjen lopullisessa suunnittelussa huomioitiin opiskelijoilta saatu palaute. Mahtavaa, että Lammin lukio oli tässä mukana!

LAMMIN LUKIO 21 LAMMIN TAIDEVÄLITUNNIT YHTEISTYÖSSÄ YLÄKOULUJEN NUTUT-HANKKEEN NUORISOTYÖNTEKIJÄN KANSSA NUTUT-hankkeen nuorisotyöntekijät ideoivat sekä Hakkalan koululaisille, että Lammin lukiolaisille suunnatut yhteiset taidevälitunnit viikolle 5. Välitunneilla oli mahdollisuus päästä maalaamaan Lammin omaa lumimaalausta, jossa käytettiin maaleina esimerkiksi punajuuriväriä. Mukana välitunneilla oli toisella kerralla myös Lammin alueen kuraattori. Maalauksen lisäksi tarjolla oli myös kuumaa kaakaota ja kahvia. Nuoria kävi maalauspisteellä valtavasti ja nuorilta saatu palaute oli positiivista. ”Ootteks te täällä huomennaki?” kysyivät nuoret ensimmäisen päivän jälkeen. LAMMIN LUKION PERINTEINEN RUUSUKONVA 2022 Lammin lukion tutorit kysyivät lukioiden nuorisotyöntekijää mukaan Lammin abiturienttien perinteiseen Ruusukonvaan, joka järjestettiin viikolla 6. Ruusukonvassa abit saivat nauttia sennujen järjestämästä ohjelmasta ja ruoasta. Nuorisotyö pääsi mahdollistamaan tutoreiden ideoimaa Polaroid-valokuvauspistettä, jossa abit saivat ottaa joko kaveri- tai ryhmäkuvia haluamillaan tutoreiden kokoamilla rekvisiitoilla.

LUKUVUODEN VARRELTA 2021–2022 22 Venäjän Simo Jussila ja Kiinan Sampo Huostila hiovat taktiikkaa. Tiivistä kansainvälistä yhteistyötä. Kanta-Hämeen Malli-YK:ssa luvassa toukokuussa neuvotteluja median toimintaedellytyksistä, sotarobottien kieltämisestä ja metsien kestävästä käytöstä. Hakkalan koulu ja Lammin lukio järjestävät perinteisen Kanta-Hämeen alueellisen Malli-YK-kokouksen 18.–19.5.2022. Raportti kokouksen tapahtumista ei ennätä tähän toimintakertomukseen, mutta tässä jutussa on esimakua tulevasta. Malli-YK on roolipeli, jossa edustetaan kolmen hengen delegaatioissa itse valittua maailman valtiota. Tällä kertaa kokoukseen osallistuu 13 valtiota. Lammin ulkopuolelta kokouksessa ovat mukana Janakkalan lukio (Tervakosken toimipiste) yhdellä delegaatiolla (USA), Tervakosken yhteiskoulu kahdella delegaatiolla (Saksa ja Iran) sekä Kaurialan koulu Hämeenlinnasta kuudella delegaatiolla (Australia, Brasilia, Iso-Britannia, Meksiko, Ruotsi ja Thaimaa). Hakkalan koulusta osallistuu yksi delegaatio (Israel) ja Lammin lukiosta kolme delegaatiota (Kiina, Turkki ja Venäjä). Kokouksen puheenjohtajisto on Lammin lukiosta. Pääsihteerinä toimii Miro Haltia. 1. komiteassa puheenjohtajina toimivat Julia Kiikkilä ja Miro Haltia, 2. komiteassa Alpo Miettunen ja Knut Hiidenheimo sekä 3. komiteassa Siiri Olenius ja Alex Kivi. Kokouksessa käydään neuvotteluja valtioiden välillä ja pyritään hakemaan yhteisiä kantoja käsiteltäviin ongelmiin. Kokouksen aiMalli-YK Teksti ja kuvat: Janne Taanila

LAMMIN LUKIO 23 Lobbausta YK:n yleiskokouksessa. Kiinan Max Hägglund kysyy ja Israelin Eelis Kärkkäinen vastaa. heet valmisteltiin puheenjohtajien kanssa pidetyissä palavereissa syksyn kuluessa. Jälleen kerran ne ovat ajankohtaisia maailmanlaajuisia aiheita. 1. komitean aiheena on Median toimintaedellytysten kehittäminen, 2. komiteassa keskustellaan Sotarobottien kieltämisestä ja 3. komiteassa neuvotellaan Metsien kestävän käytön edistämisestä. Kokous on perinteiseen tapaan kaksipäiväinen. Ensimmäisenä kokouspäivänä avajaisten tervehdyssanat on lupautunut lausumaan Hämeenlinnan uusi kaupunginjohtaja Olli-Poika Parviainen ja lisäksi on luvassa räiskyviä valtioiden avauspuheenvuoroja. Avajaisten jälkeen vuorossa on komiteatyöskentelyä. Kokouskäytänteet noudattavat YK:ssa voimassa olevia malleja ja esimerkiksi puhuttelut, päätöslauselman muotoasiat ja kokoussäännöt ovat tarkkaan ohjattuja. Toisena päivänä järjestetään juhlava YK:n yleiskokous, jossa käydään laajat keskustelut komiteatyöskentelyn ja siellä laadittujen päätöslauselmaehdotusten pohjalta. Keskustelut päättyvät äänestyksiin ja hyväksytyt päätöslauselmat ovat sen jälkeen virallinen osa valtioiden kansainvälisiä yhteistyösopimuksia ja käytänteitä. Lisätietoja, kuvia, ja kokouksessa hyväksytyt päätöslauselmat löytyvät Malli-YK:n nettisivuilta. http://kantahameenmalliyk.blogspot.com/

LUKUVUODEN VARRELTA 2021–2022 24 Aluksi kansainvälisyyskurssimme suunnitelmissa oli matkustaa Italiaan. Tästä haaveesta jouduttiin kuitenkin luopumaan koronapandemian vuoksi ja lopulta kohteeksi valikoitui Turku, jonne matkamme suuntautui 1.– 2.12.2021. Ensimmäinen kohteemme Turussa oli merenkulun valtakunnallinen vastuumuseo Forum Marinum. Museossa meillä oli opastettu kierros, jossa tutustuimme Suomen Joutsen -laivaan ja museorakennukseen. Opastetun kierroksen jälkeen saimme vapaasti kierrellä museon eri rakennuksia. Majoituimme Laivahostelli MS/Boressa. Se sopi hyvin meidän merelliseen teemaamme ja tuntui kuin olisi päässyt risteilylle. Yhteisen ohjelman lisäksi meillä oli myös vapaa-aikaa, jota suurin osa vietti ihan Turun keskustassa. Kävimme myös syömässä Pizzeria Napolissa, jossa saimme hieman Italiaakin mukaan. Ruokailun jälkeen suuntasimme Turun Linnateatteriin katsomaan musikaaliteatteria MS Domino. Musikaali oli hyvin viihdyttävä ja siinä esiintyi taitavia näyttelijöitä. Kahden tunnin musikaalin jälkeen palasimmekin takaisin hostelliimme. Toisena päivänä vierailimme Kakolan vankilamuseossa. Kakola on siis toiminut ennen vankilana ja siellä on ollut vankeina Suomen vaarallisimpia rikollisia. Nykyään Kakola ei toimi enää vankilana, vaan tiloihin on rakennettu muun muassa asuntoja. Piirteitä vankila-ajasta on kuitenkin jäljellä. Reissusta jäi paljon hyviä muistoja, vaikka Italia Turuksi muuttuikin! Kansainvälisyyskurssi 2021: Italia vaihtui Turuksi Teksti: Rianna Aakkula ja Siiri Kankaanmäki Kuvat: Ville vilppula, Siiri Kankaanmäki, Akseli Elomaa

LAMMIN LUKIO 25

LUKUVUODEN VARRELTA 2021–2022 26 Keväällä 2021 korona-aikaa alkoi herätä kuva siitä, miltä meidän musikaalimme voisi näyttää. Aiheiksi nousivat päällimmäisinä 90-luku, bändin kasvutarina, sekä hurja aikahyppy takaisin nykyaikaan. Ilmassa oli toivoa, huolta ja odotusta tulevasta projektista. Pelkoa herätti myös kaiken luominen alusta asti uudestaan kahden musikaalittoman vuoden jälkeen. Syksyllä sitten alkoi työnteko. Käsikirjoitusta alettiin kirjoittaa kovaa vauhtia ja pitihän myös keksiä musikaalillemme jokin iskevä nimi. Ei siitä Iskuporakonetta tullut, mutta löytyy sitä ”jotain” toki Fudut tuli! -Ilmaisustakin. Vaikka monta juttua saatiinkin hoidettua, oli asiat vielä levällään, kun joulun jälkeen aloimme harjoittelemaan esitystä. Koska suurimmalla osalla meistä ei ollut näyttelijäkokemusta, olivat ensimmäiset sunnarit aika mielenkiintoinen kokemus. Ensimmäisen kerran jälkeen monelta alkoi kuitenkin jo löytymään sisäistä näyttelijää ja samalla kyettiin sitten hiomaan käsikirjoitusta enemmän sopivaksi tilanteisiin. Sunnarit onnistuivat pääsääntöisesti hyvin. Mikkikuri oli varsinkin loistokasta, vaikkei sekään toki ihan aukotonta ole ollut. Kaiken kaikkiaan projektin suorittaminen on ollut varsin valaisevaa. Vaikeuksia ovat tuottaneet välillä pienet riidat, sekä puheenjohtajan vaihtuminen kesken projektin, mutta pääsääntöisesti homma on hoitunut kuitenkin hyvin. Yhdessä on naurettu, itketty, tuskailtu ja aherrettu. Lopputuloksessa ei näy ainakaan selvästi niitä monia hikisiä työtunteja, joita siihen on ladattu kouluaikana, kuten myös vapaa-ajalla. Voihan siitä siis olla jopa ylpeä. Kiitos koko työryhmälle mahtavasta musikaalista! Koitetaanpa sitten levätä kesälomalla. Erityiskiitokset myös opettajallemme Tepolle, niille kuuluisille tekniikan pojille ja jokaiselle sponsorille, joka musikaalissamme on mukana ollut. ”Mikkikuri!” Teksti: Sampo Huostila

LAMMIN LUKIO 27

LUKUVUODEN VARRELTA 2021–2022 28 Suomi-Itävalta yhdistys ry julisti syyslukukaudella perinteisen kirjoituskilpailunsa saksaa opiskeleville Suomen lukiolaisille. Tällä kertaa jaossa oli kaksi pääpalkintoa: stipendi, joka kattaa kielikurssin Itävallassa sekä lentomatkat paikan päälle. Luvassa oli myös pienempiä palkintoja ansioituneille kirjoittajille. Kilpailussa oli erikseen huomioitu lukiossa A-kielenä ja B-kielenä saksaa opiskelevat. Tekstien kirjoittaminen tapahtui ohjeiden mukaan koulussa opettajan valvonnassa, eikä sinne saanut tuoda kotoa valmiiksi tehtyä konseptia. Kirjoittamiseen sai varata aikaa 90 minuuttia. Itävalta-tietoutta sai etsiä etukäteen esim. internetistä. Lähdeainestoa sai hyödyntää, mutta ei kopioida. Itse kirjoitustilanteessa ainoastaan sanakirjojen käyttö oli sallittua. Kirjoitelman pituuden tuli olla vähintään 200–250 sanaa A-saksan opiskelijoille, B-saksan opiskelijoille 150–200 sanaa. Kukin koulu sai lähettää kilpailuun korkeintaan neljä kirjoitelmaa. Kirjoitelmien otsikot oli annettu valmiiksi ja niitä oli peräti yhdeksän erilaista. Kilpailuun osallistui koko Suomesta 161 opiskelijaa 24:stä eri lukiosta. Lammin lukiosta kilpailuun osallistuivat B-saksan opiskelijoina Alex Kivi ja Senja Dolenga. Kumpikin kirjoitti Wien-aiheisesta otsikosta (”Ein Kurzurlaub in Wien” ja ”Ein Tag in Wien”) oikein mukavat tekstit. Iloisena yllätyksenä Senja Dolenga pääsi palkintosijoille ja sai kirjapalkinnon: itävaltalaista kaunokirjallisuutta, Erich Hacklin romaanin ”Abschied von Sidonie”. Palkintojenjakotilaisuuteen 26. tammikuuta oli kutsuttu kaikki palkintojen saajat ja heidän saksanopettajansa. Valitettavasti tilaisuus järjestettiin etäyhteydellä pandemian vuoksi eikä juhlallisesti Itävallan Suomen suurlähetystössä niin kuin perinteisesti on ollut aiemmin tapana. Tilaisuudessa Itävallan Suomen suurlähettiläs Maximilian Henning kehui vuolaasti sitä, kuinka tärkeää työtä suomalaiset saksan opettajat joka päivä tekevät saksan kielitaidon edistämisessä ja kuinka hienoja tekstejä kaikki lähetetyt kirjoitelmat olivat olleet. Hän piti hyvin tärkeänä sitä, että Suomessa jatkossakin pidetään yllä hyvää saksan kielen osaamista. Lämmin kiitos Alexille ja Senjalle osallistumisesta ja onnittelut Senjalle kirjapalkinnon johdosta! Lammin lukion saksan opiskelija menestyi Itävalta-aiheisessa kirjoituskilpailussa Teksti: Saana Humalamäki, Lammin lukion saksanopettaja Kuva: Akseli Elomaa

LAMMIN LUKIO 29

LUKUVUODEN VARRELTA 2021–2022 30 Tässä maistiainen lukion ekaluokkalaisten englannin taidoista. Simo Jussila kirjoitti tämän blogitekstin ENA2-kokeessa. FAR FROM HOME In this post I will talk about my first year living abroad. How did I fit in? Would I recommend it to anyone? Was life different in the US? These questions will be answered in this post. Let’s jump back in time to the day I arrived in the US. As I walked out of the plane into the JFK airport, I was excited and a little bit nervous at the same time. Taking the bus to the college and thinking what life will be like from now on. When I arrived at the campus, I was stunned by the size of the school. It felt like I stepped in a small city!The school was obviously huge as they are in every American movie, almost 3,000 students. The athmosphere there was something else! It was very prominent in the baseball matches, where you could feel the excitement from the crowd when our school made a homerun. The first couple of days were definitely the "hardest", getting used to the campus and my roommates. Thankfully, my roommates were really friendly, and introduced me to everyone. I would say being social is a demand for studying abroad, otherwise your time there isn't going to be really enjoyable. Being the only student from another country I was obviously known by everyone after one day one. It was the time of my life, being the center of attention everywhere I went. Another reason I really enjoyed my time there was because the tests were really easy, at least compared to Finnish ones. In conclusion, I really recommend everyone to try out studying abroad. It really widened my horizons and I even made some really good friends! The initial worries about being lonely and not fitting in were gone the second I stepped in the school. You only live once, don't you? Englannin kurssien tekstejä Teksti: Simo Jussila LA21 Kuva: Wikimedia Commons

LAMMIN LUKIO 31 Lammin lukion musikaaliryhmä piti hyväntekeväisyyskonsertin Lammilla asuvien ukrainalaisten pakolaisten hyväksi. Konsertti pidettiin Turvantalolla perjantaina 15.4.2022. Konsertin tuotto oli noin 700 euroa. Hyväntekeväisyyskonsertti

LUKUVUODEN VARRELTA 2021–2022 32 Menneenä elokuuna 2021 kävimme seikkailemassa toistaiseksi viimeisen kerran Nastolassa tmi Erä-Elmojen isännöimällä seikkailuretkellä. 12 vuoden historia seikkailukurssien osalta sulkeutuu näin uuden lukion opsin ja uusien tuulien myötä. Haikeana, mutta iloisena jään muistelemaan näitä upeita reissuja, kuinka antaumuksella lukiomme opiskelijat ovat vuosi toisensa jälkeen heittäytyneet seikkailuihin ennakkoluulottomasti ja rohkeasti mukaan. Keräämäni palautteen perusteella seikkailujen suosituimmat aktiviteetit ovat olleet värikuulapelit haastavassa maastossa sekä kallioluolan läpi ryömiminen. Ahtaanpaikan Seikkailukurssi Teksti: Kati Karinkanta, Lammin lukion liikunnanlehtori kammoisille tämä ryömintätehtävä on ollut erittäin haasteellinen, mutta lopulta todella palkitseva omien pelkojen voittamisessa. Jääpä Erä-Elmojen historian kirjoihin myös voimassa oleva ennätys kalliokiipeilyssä yhdellä paikan haastavimmista seinistä. Jokunen vuosi sitten eräs Koivun veljeksistä kiipesi tuon seinän ketterimmin ylös eikä sitä ennätystä ole vielä kukaan muu rikkonut. Hyvä Lammi! Melonta ja retkeily maastossa ovat olleet myös mieleenpainuvia juttuja näillä kursseilla. Meloessa olemme saaneet opetella yhteistoimintaa kanootin ohjaamisen suhteen ja

LAMMIN LUKIO 33 toisinaan osalle on kertynyt matkaa hieman enemmän, osalle vähemmän kohteeseen siirryttäessä, riippuen siitä, miten kanoottia on saatu ohjattua. Jos tunteet ovat kuumenneet tässä vaiheessa liikaa, on kaveri saattanut saada viilentävät roiskeet toisen melasta, jonka jälkeen matkanteko on taittunut jälleen sulassa sovussa. Menneenä syksynä näimme myös seikkailukurssi -historian erikoisimman majoitteen Vilppulan Villen toimesta. Hän päätti yhdessä kavereiden kanssa raahata maastoon n. 50 kg painavan partiolaisten ”teltan”. Mukana tähän majoitteeseen kuului tietenkin pöytä ja tuolit sekä tehokas äänentoistojärjestelmä. Niinpä leirimme sai herätä lauantai aamuna biisin ”Voiko päivä enää ihanammin alkaa...” säveliin. Lämmin kiitos kaikille seikkailukurssille osallistuneille! Innokkaita osallistujia olisi ollut tänäkin vuonna enemmän, mitä pystyin ottamaan teitä matkaan. Jatkossa seikkailukurssin tilalle tulee retkeilykurssi yhdessä biologian opintojen kanssa – kohti uusia tuulia ja retkiä siis!

LUKUVUODEN VARRELTA 2021–2022 34 KE3-opintojakson opiskelijat vierailivat 24.3.2022 Lahdessa, Tiedeluokka Solussa. Tiedeluokka Solu on Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen ylläpitämä ja se tarjoaa opetusta kemian lisäksi muun muassa biologian ja ympäristötieteiden alalta. Opiskelijat pääsivät tutustumaan ohutlevykromatografiaan laboratoriotyössä, jossa eroteltiin paprikan ja pinaatin sisältämiä väriaineita asiantuntija Olga-Sofia Alitalon opastuksella. Kemian opiskelijat vierailivat Tiedeluokka Solussa Teksti ja kuvat: Katja Kiiliäinen Ohutlevykromatografian teoriaa. Paprika- ja pinaattinäytteiden punnitsemista. Paprikasta eroteltuja väriaineita.

LAMMIN LUKIO 35 Vasemmalta Martta Vuorinen, Aino Kajuutti, Oona Koskinen ja Siiri Olenius.

LUKUVUODEN VARRELTA 2021–2022 36 Tampereen hiippakunnan piispa Matti Repo vieraili perjantaina 20. elokuuta 2021 Lammin lukiossa ja Hakkalan koulussa. Kouluvierailu liittyi Lammin seurakunnassa järjestettyyn piispantarkastukseen. Piispa Repo kiinnitti huomiota valoisaan ja avaraan koulurakennukseen, jota hän kuvaili ikkunaksi koulun kävijöiden mahdollisuuksiin: ”Kun he tänne tulevat, he astuvat tilaan, jossa on valoa ja avaruutta, ja sitähän varten koulujakin käydään, että elämä aukeaa valoisana ja avarana eteenpäin.” Tervehdyksen yhteydessä lukion opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtaja Ville Piispa vieraili koulussa Teksti: Esa Kähkönen Kuvat. Akseli Elomaa Vilppula keskusteli piispan kanssa piispan tehtävästä ja piispantarkastuksesta sekä tiedusteli piispalta elämäohjetta oppilaille ja opiskelijoille. Piispa Repo kehotti nuoria olemaan avoimia tulevaisuudelle: ”Koulunkäynti on tavattoman tärkeätä, koska siitä aukeaa maailma eteenpäin. Koulussa opitaan monenlaisia asioita. Siellä opitaan tulemaan erilaisten ihmisten kanssa toimeen. Siellä syntyy ystävyyksiä. Te ette vielä tiedä, mitä teistä tulee. Olkaa avoimia tulevaisuudelle. Tärkeätä on tehdä koulutyönsä ja oppia monenlaisia asioita. Kaikki se vaikuttaa ja kaikki se antaa hyvää teidän elämäänne.”

LAMMIN LUKIO 37 Opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtaja Ville Vilppula ja apulaisrehtori Jouko Töyry toivottivat piispa Matti Revon ja kirkkoherra Heli Ulvisen tervetulleiksi koululle. Piispa Matti Repo ja Ville Vilppula keskustelivat piispansauvasta ja piispan tehtävästä.

LUKUVUODEN VARRELTA 2021–2022 38 Abiturienttien syyslukukautta juhlistivat vanhojen tanssit, jotka koronarajoitusten vuoksi järjestettiin 15. lokakuuta. Kevätlukukauden vanhojen tanssit puolestaan järjestettiin 20. toukokuuta. Abiturientit pelasivat näyttävissä asuissa tennisottelun opettajia ja henkilökuntaa vastaan. Lukion opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtaja Knut Hiidenheimo piti puheen sankarihaudoilla 3. joulukuuta. Lukion opiskelijakunnan ja yläkoulun oppilaskunnan edustajat laskivat seppeleen sankarivainajien muistoksi. Arkea ja juhlaa Kuvat: Akseli Elomaa

LAMMIN LUKIO 39 Abiturienttien kahvitilaisuudessa kuultiin abiturientti Elsa Keskisen ja rehtori Esa Kähkösen puheet. Abiturientit palkitsivat ryhmänohjaajansa Päivi Lyytisen ja Janne Taanilan. Vuoden 2022 senioriprojektilaiset jatkoivat keväällä 2020 aloitetun musikaalioppaan työstämistä

LUKUVUODEN VARRELTA 2021–2022 40 Parhaimmat onnittelut uusille ylioppilaille! Lammin lukion ylioppilaat kevät 2022 Aakkula Rianna Aaltonen Santeri Haapio Miiro Hiidenheimo Axel Iloranta Henni Jylhä Samu Kainulainen Siiri Kankaanmäki Siiri Kauppi Meeri Keskinen Elsa Kettunen Iita Kiiliäinen Miina Kokkonen Kia Kulonen Joel Kärkkäinen Hannes Laurell Anton Läderach Annika Martikainen Ella Ojamäki Eetu Poutanen Taru Rahunen Aino Rajala Kaisa Riihimäki Mikko Tauru Jonna Toivonen Jussi Vilppula Ville Virtanen Tytti Vuorinen Juho Vuorinen Miili Vuorinen Pihla Vähäsöyrinki Vilja

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw