Lukuvuoden varrelta 2022–2023 Hämeenlinnan lyseon lukio

LUKUVUODEN VARRELTA 2022–2023 26 OTUS – OPPIMISEN TUELLA HYVINVOINTIA LUKIOON Koulutuskuntayhtymä Tavastian lukiokoulutuksessa on ollut käynnissä 2-vuotinen OTUS-hanke, jonka kautta tavoitellaan opiskelijoiden hyvinvoinnin lisääntymistä lisäämällä oppimisen tukea. Lähtökohtana hankkeelle toimi se, että oppivelvollisuuden laajentuessa toiselle asteelle oppimisen tuki ja sen strategian nähtiin olevan ratkaiseva tekijä/kulmakivi lukiokoulutuksessa. Tavoitteena oli luoda Tavastian lukioihin oppimisen tuen strategia yhteistyössä opettajien ja opiskelijahuollon toimijoiden kanssa. Opiskelijoiden psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin tukeminen jo varhaisessa vaiheessa, ennaltaehkäisevästi, nähtiin tarpeelliseksi. Useista eri peruskouluista siirtyvien opiskelijoiden ryhmäyttämiseksi osaksi uutta kouluyhteisöä ja osallistavan toimintakulttuurin rakentamisen katsottiin vaikuttavan poissaoloja vähentävästi ja turvallisuutta lisääviksi tekijöiksi. Tavoitteen saavuttamiseksi opiskelijoille on tarjottu koulupäiviä katkaisevia ja keventäviä yhteisöllisiä toimintoja kuten erilaisia pelimahdollisuuksia ja mindfullness-tuokioita. Myös hyvinvointiaiheisia asiantuntijaluentoja Teamsin välityksellä on tuotu kaikille opiskelijoille. Myös huoltajille järjestettiin etävanhempainilta hyvinvoinnin teemoista. Kerhomuotoista opiskelijavoimin tapahtuvaa toimintaa on järjestetty esimerkiksi lautapelikerhon ja välituntikisailujen muodossa. Oppitunneille on ostettu ”näpräilyeläimiä” ja piikkityynyjä keskittymistä auttamaan. Päättöviikolla opiskelijahuollon terveydenhuollon ammattilaiset ovat järjestäneet aulassa päättöviikkokahveja ja siten jututtaneet nuorisoa ja olleet heille läsnä. Viikoittaisia ryhmänohjaustuokioita on pidetty tärkeinä, jotta yksittäinen opiskelija on voinut tiukemmin tuntea kuuluvansa isommassakin lukiossa johonkin porukkaan. Positiivisen pedagogiikan kautta haettiin ryhmänohjauksessa vahvuusajattelua sekä opeteltiin tunOpettajat oppimassa

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw