Lukuvuoden varrelta 2022–2023 Hämeenlinnan lyseon lukio

HÄMEENLINNAN LYSEON LUKIO 27 nistamaan omia vahvuuksia. Ryhmänohjaukseen onkin lukioissa rakennettu vuosiluokittain vuosikello ja tuotettu yhteisöllisesti mielekkäitä sisältöjä. Merkityksellisenä on pidetty ryhmänohjaajan roolia yksittäisen opiskelijan näkökulmasta koulun luotettavana aikuisena. Ehkä merkittävin oppimista edistävä teko on ollut yksittäisiin oppiaineisiin tai aineryhmiin liittyvän oppimisen tuen pohtiminen ja oppimisen reseptien laatiminen. Neuropsykologi Heli Isomäki johdatteli opettajat oppimisen vaikeuksien äärelle sekä asioihin, joita jokainen opettaja voi omassa opetuksessaan tehdä helpottaakseen opiskelijaa, jonka oppimisen taidot eivät ole riittävän kehittyneet. Herättelevää oli, kuinka suuri osa lukion aloittavista opiskelijoista tarvitsee hyvin seikkaperäistä, yksityiskohtaista ja toistettavaa ohjeistusta esimerkiksi kotitehtävistä selviytymiseen. Väitän, että lukiossa, meillä on perinteisesti ollut liian ruusuinen kuva opiskelijoitten oppimisvalmiuksista ja itseohjautuvuudesta. Nyt kaikki Tavastian lukiokoulutuksen opettajat pystyvät paremmin tunnistamaan opiskelijan oppimisen hankaluudet ja ohjaamaan tätä reseptien pariin, jotka ovat kaikkien saatavilla. Pienen erityisopettajaresurssin vuoksi tämä onmerkittävä parannus aikaisempaan tilanteeseen. Hankkeen aikana olemme myös laatineet lukiokoulutukselle oppimisen tuen strategian. Työryhmään kuului eri aineiden opettajia eri lukioista, erityisopettaja sekä rehtorit. Strategian laadinnassa saatiin apua erään konsulttipalvelun palveluna, jotta saimme myös ulkopuolista näkemystä työstämiseen. Koulun rakenteisiin on raivattu paikkoja tuelle, tukipajoja on perustettu ja ohjaamista oppimisen tuen piiriin on tehostettu. Tänä keväänä opettajat saivat vielä vieraaksi Tiia-Maria Päivänsalon aiheenaan Opettajan keinot lukiolaisen oppimisen taitojen tukemisessa käytännön läheisin keinoin. Näpräilyotukset

RkJQdWJsaXNoZXIy MzQ2NzUw